Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man vrida objektivet åt fel håll?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Har en knapp som strular lite, den man trycker in när man ska ta lös/byta objektiv så jag råkade vrida åt fel håll när jag skulle plocka lös objektivet. Tog i rätt rejält och det kändes som objektivet vreds åt fel håll en bit innan jag kom på att det var fel håll!!!!!

Kan man paja något då? Har satt dit det nya objektivet och allt verkar ok men blev ändå orolig så här i efterhand.

Kameran är en nikon d7000.

Hur försiktig måste man vara vid objektiv byte?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har en knapp som strular lite, den man trycker in när man ska ta lös/byta objektiv så jag råkade vrida åt fel håll när jag skulle plocka lös objektivet. Tog i rätt rejält och det kändes som objektivet vreds åt fel håll en bit innan jag kom på att det var fel håll!!!!!

Kan man paja något då? Har satt dit det nya objektivet och allt verkar ok men blev ändå orolig så här i efterhand.

Kameran är en nikon d7000.

Hur försiktig måste man vara vid objektiv byte?
Jag tror att du kan sova gott i natt.
Man måste nog vara hyfsat stark för att sabba något genom att vrida åt fel håll.
Detta märker du vid nästa objektivbyte , dvs om du skadat något.
 
ANNONS