Annons

Photoshopalternativ 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej! Någon som vet något PS CC-alternativ som har bra RAW-konverterare och verktyg liknande History brush (använder den till i stort sätt alla selektiva förändringar av bilden som skärpa, oskärpa, kontrast, färg/färgmättnad, brusreducering mm).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kollade

Jag kollade på deras hemsida men kunde inte hitta något verktyg liknande history brush (kanske inte letade tillräckligt). Jag vill kunna måla in alla förändringar på en gång och inte hålla på med en massa olika penslar. Vet att man kan göra detsamma med lager och mask men tycker history brush är så smidig då man kan måla in eller måla bort det man tidigare gjort utan att skapa en massa lager och lagermasker.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har inte koll på så många bildbehandlingsprogram men det känns som om du har sådana krav på att ett Photoshop specifikt verktyg ska stödjas så har du nog inte så mycket att välja på förutom originalet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kollade på deras hemsida men kunde inte hitta något verktyg liknande history brush (kanske inte letade tillräckligt). Jag vill kunna måla in alla förändringar på en gång och inte hålla på med en massa olika penslar. Vet att man kan göra detsamma med lager och mask men tycker history brush är så smidig då man kan måla in eller måla bort det man tidigare gjort utan att skapa en massa lager och lagermasker.
I On1 raw skapar man aldrig själv några lager. Det gör programmet för varje effekt i bakgrunden. Varje effekt har sin lagermask inbyggd. Där kan du välja just måla in eller måla ut . Det finns också flera möjligheter att styra effekten och masken som till exempel luminance eller vad det nu heter på svenska.
Prova ON1 raw 2019 när den släpps i November. Det skall komma en provversion som gäller i 30 dagar när det skarpa programmet släpps. Jag tror det gör vad du söker fast på ett annat sätt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hej! Någon som vet något PS CC-alternativ som har bra RAW-konverterare och verktyg liknande History brush (använder den till i stort sätt alla selektiva förändringar av bilden som skärpa, oskärpa, kontrast, färg/färgmättnad, brusreducering mm).
Letar du program för Mac eller Windows?

Pixelmator Pro för mac är ett lite spännande program som presterar mera än man kan tro. Nyttjar Metal, GPU, Apples raw-motor etc.
Lager och lagermasker finns också.
 

t595sp

Aktiv medlem
I Affinity Photo finns ett verktyg som heter "Undo Brush Tool". Tror det motsvarar ungefär History Brush i PS. Har dock inte själv testat det i Affinity än.

Nedan finns en kort tutorial från Affinity som beskriver hur man kan använda Undo Brush Tool för att måla in ändringar utifrån sparade snapshots. Kanske motsvarar detta vad som efterfrågas.

https://www.youtube.com/watch?v=b0ufeqmR1E4
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Intressant

I Affinity Photo finns ett verktyg som heter "Undo Brush Tool". Tror det motsvarar ungefär History Brush i PS. Har dock inte själv testat det i Affinity än.

Nedan finns en kort tutorial från Affinity som beskriver hur man kan använda Undo Brush Tool för att måla in ändringar utifrån sparade snapshots. Kanske motsvarar detta vad som efterfrågas.

https://www.youtube.com/watch?v=b0ufeqmR1E4
Det där såg bra ut. Får nog undersöka det lite mer. Tack!
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag kör med DxO v1.2.2 och GIMP v2.10.4 (för Windows)
- och efter en (fortfarande pågående) tillvänjningsperiod så kan jag nu
göra det mesta jag förr gjorde i Photoshop CS. Jag hittar nya möjligheter
hela tiden, största tröskelvärdet har varit att arbetsflöde, terminologi och
kortkommandon ibland skiljer sig från PS CS.

Något månatligt abonnemang kommer aldrig över min datortröskel...
En ren förberedelse inför kommande pensionering - när pengarna blir färre
men fototillfällena blir fler...
 
ANNONS