Annons

F80 eller F100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för tillfället en Nikon F55 känner att jag har växt ur den och vill ha en bättre kamera. Är det naturliga steget att köpa en F80 eller kan det vara ide att satsa på en F100?

F80 använde jag när jag gick i skolan och älskade den. Men en F100 är ju ändå lite häftigare, kommer jag att älska en ännu mer?

Och om jag nu skulle köpa en F100, vilken prisklass ska objektiven ligga för att göra kameran rättvisa?
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
F80 duger utmärkt, kanske bästa kameran i sin klass. F100 är kanske den bästa överhuvudtaget. Köp den om du vill ha den och har råd.

Finns till bra pris begagnad.
 

SunKi

Aktiv medlem
När det gäller den analoga världen är bra optik precis lika viktigt till en F55 som till en F100.
 

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Hej

Har använt båda kamerorna parallellt i två års tid.


F80
fördelar: Förvånansvärt välutrustad med tanke på priset, batterisnål, inbyggd blixt, lätt, mkt bra sökare.
nackdelar: Plastig, mäter ej med manuella obj. lång slutartidsfördröjning, klen autofokusmotor (dock bra mjukvara).

F100
fördelar: snabb, snabb, snabb ......allting är "omedelbart" med denna kamera, kraftig (snabb) autofokusmotor, mycket gedigen byggd, bra sökare, mäter med manuella obj.
nackdelar: dyr (?), tung (en riktig klump med vertikalgreppet).

Lite som att jämföra en Mazda med en Porsche :)

Har du råd så köp en F100, denna kamera är nog bland det bästa som Nikon gjort.

Visst......F80 är en bra kamera den med, men F100 är helt enkelt i en annan klass.

Kolla även på Thom Hogans sida, F80 här och F100 här

/Anders
 

Brejdol

Aktiv medlem
Håller med Anders! F100 ÄR i en helt annan klass. Om det sen är värt det för dig är väl det du måste fundera på. Har sett F100 gå för mellan 5-6000, priserna sjunker hela tiden.

"Vilka objektiv ska jag använda för att göra F100 rättvisa?"

Här rockar ju F100 med sin bakåtkompabilitet! Det finns ju drösvis med väldigt billig och skarp AI- och AI-S-optik till vrakpriser (om du överlever utan autofokus vill säga...).
 
Tack för alla svar!

Det är just plastigheten jag inte gillar i min F55. Är det så att F80 är plastig också då känns ju det som ett stort minus.

Jag hade tänkt att köpa begagnat och jag har hittat ett par F100 för 5-6000 och det känns verkligen som ett klipp, så det skulle jag absolut ha råd med.

Problemet är att jag har två ganska billiga Sigma-objektiv. Kanske är det dessa som är den största anledningen till att mina bilder känns så livlösa jämfört med dom jag tog i skolan med en F80. och att en bättre kamera inte skulle lösa problemet.
 

Brejdol

Aktiv medlem
Det är nog verkligen så att gluggarna spelar mest roll, det andra är bara skillnader i känsla och handhavande. Sigma har nu för tiden många prisvärda och bra objektiv, men dom har ju producerat en hel del skräp också. Men som sagt, det finns ju riktigt skarp Nikkor AI-S-optik för runt tusenlappen! Jag använder min AI-S 105:a mycket. Kostade en tusing, är jätteskarp, byggd i metall, dessutom ganska liten och lätt

Betalar du mellan 5-6000 för en F100 tycker jag absolut att vertikalgreppet ska vara med, det ger i alla fall mig ett mycket bättre grepp ( har stora händer...).

Edit: Se till att gå och känna på en F100 i nån butik, så du vet vad som väntar. Är ju först då, i jämförelse med en F80 som du vet om den är värt de extra tusenlapparna.
 
Okej då ska jag börja titta efter ett bra objektiv först.
Kollade lite snabbt på blocket.se, det verkar finnas några som säljer Ai-s.
 

jakethesnake

Aktiv medlem
Jag bytte upp mig fårn en f65 till en f80.

F80 har alla funktioner man kan önska sig plus en som mig veterligen ingen anna kamera har som standard nämligen ett rutnät i sökaren. Ljusmätningen är suverän (som alla Nikonkameror med modern matismätning) och den har dessutom spotmätare.

Den är snabbarbetad med två inmatningshjul, enkel kompensering både för vanlig kompensation och för blixt. Reglagen sitter bra placerade och sökaren är en drömm gämfört med de billigare modellerna.

Har klämt lite på F100 och den tar allt ett snäpp längre. Bättre sökare, separata knappar för AE & AF-lås, bättre autofokus (fler korsformade sensorer=bätre säkerhet, starkare af-motor), snabbare filmmatning och bättre blixtsync (1/250 mot 1/125) något jag inte förtod mig på när jag köpte F80´n. En nödvändighet när man skall använda upplättningsblixt för poträtt.
Där F100 mäter 1/250@5,6, mäter F80 1/125@8. Stor skillnad i skärpedjup.

Jag saknar även möjligheten till ljusmätning med amnuella objektiv vilket går med F100.

Jag skulle satsa på F100 om jag skulle köpa kamera nu. Finns med vertikalgrepp runt 6000kr begagnade. Mycket pengar, ja, men du behöver inte köpa en till analog kamera.

Sitter du inte på bra objektiv och inte har råd med båda skulle jag dock råda dig att köpa F80. Som sagt, det enda den verkligen saknar från F100 är blixtsynken, frammatningshastigheten och möjligheten till manuella objektiv. Sedan får du avgöra vad som är viktigt för dig.

Hör av dig om du har fler frågor.

mvh

Jacob

Glömde en sak, visst är F80 plastig jämfört med F100 men stor skillnad mot tex F65. Den biten tycker jag inte du skall oroa dig för. Gör som det föreslagits tidigare, gå och kläm på dem i någon affär innan du bestämmer dig.
 
Senast ändrad:
ANNONS