Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabbt blinkande lampa på onetouch II (död)

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Skulle inte vilja ha en sån extern disk i kontinuerlig drift, de går väldigt varma inuti. Sweclockers hade mätt några och de närmade sig 60C på disken.
 

bruset

Aktiv medlem
Ja, det har ju varit ett återkommande problem så länge jag kan minnas, men förhoppningsvis kommer de att lösa detta i framtiden, eller så finns de externa som det redan har detta löst. Jag har egentligen svårt att förstå varför de externa hårddiskarna har haft detta problem. Interna hårddiskar sitter ju ofta tätt inpå varandra om man har ett par stycken och processorfläkten kan väl knappast ge någon kyla åt hårddiskarna.
 

SunKi

Aktiv medlem
Jag har haft min externa Maxtor påslagen i 1.5 år (nästan) oavbrutet utan problem.
Men hallå?! Är det någon som tänker på miljön alls? Varför ett så otroligt onödigt energislöseri? Vi importerar el från kolkraftverk varje år. Om alla tänker lite mer på att minimera vår elförbrukning så får vi en renare värld. Vi vill väl att även våra barnbarn ska kunna bli naturfotografer?
 

Johannes-S

Aktiv medlem
jeskata skrev:
Skulle inte vilja ha en sån extern disk i kontinuerlig drift, de går väldigt varma inuti. Sweclockers hade mätt några och de närmade sig 60C på disken.
Den snurrar ju inte kontinuerligt, bara när den har nåt att göra. Annars går den ner i standbyläge efter en viss tid.

Johannes
 

Johannes-S

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Men hallå?! Är det någon som tänker på miljön alls? Varför ett så otroligt onödigt energislöseri? Vi importerar el från kolkraftverk varje år. Om alla tänker lite mer på att minimera vår elförbrukning så får vi en renare värld. Vi vill väl att även våra barnbarn ska kunna bli naturfotografer?
Min externa hårddisk drar uppskattningsvis mindre än 5 W i genomsnitt. Det motsvarar ca 1 dl bensin i veckan, eller att köra bil en kilometer. Jag anser att nyttan jag får ut av den energiåtgången i form av ett effektivt back-upsystem är betydligt större än nyttan med många bilresor på 1 km. Dessutom kommer ju större delen av elenergin från kärnkraft och vattenkraft. I min värld är inte detta ett "otroligt energislöseri".

Johannes
 
ANNONS