Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Förmodligen att kamerans autofokusfunktion kan anpassas individuellt för varje objektiv, så att du får så skarpa bilder som möjligt.
 

christian_r

Aktiv medlem
Där försvann en ev. uppgradering.
Jag hade hoppas på antingen FF eller tom 1.6 crop. Personligen så tycker jag 1.3 croppen e useless.

Jag lägger inte 20k mellan för 3¨ tums LCD och 2mp extra.
 

Anders Östberg

Guest
christian_r skrev:
Där försvann en ev. uppgradering.
Jag hade hoppas på antingen FF eller tom 1.6 crop. Personligen så tycker jag 1.3 croppen e useless.

Jag lägger inte 20k mellan för 3¨ tums LCD och 2mp extra.
Kameran är kanske inte riktad till dom med dina behov... jag väntar också på en 1.6x kamera. Jag tror dock att du underskattar hur mycket kameran är förbättrad, bildskärmen och +2MP är oväsentliga jämfört med t.ex. bättre AF och lägre ISO-brus. Det ska bli mycket intressant när testbilder börjar dyka upp, dom två förbättringarna kan vara massiva förbättringar för sportfotografer och i viss mån även naturfotografer. Sedan finns det massor av mindre praktiska förbättringar som jag tror yrkesfotograferna kommer att jubla över.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Förstår inte alls varför 1.3 crop skulle vara dålig, optimalt för de flesta objektiv,kameran har samma storlek på enskild pixel som i 1dsmk2 vad jag förstår.

Hur nu Canon skall lösa att en kamera med 24 x 36mm stor sensor och 22-24Mpix och som skall ha liknande egenskaper återstår att se. När nu denna kamera sätter ny standard för ISO och brusegenskaper.
Mikael
 

christian_r

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Kameran är kanske inte riktad till dom med dina behov... jag väntar också på en 1.6x kamera. Jag tror dock att du underskattar hur mycket kameran är förbättrad, bildskärmen och +2MP är oväsentliga jämfört med t.ex. bättre AF och lägre ISO-brus. Det ska bli mycket intressant när testbilder börjar dyka upp, dom två förbättringarna kan vara massiva förbättringar för sportfotografer och i viss mån även naturfotografer. Sedan finns det massor av mindre praktiska förbättringar som jag tror yrkesfotograferna kommer att jubla över.
Kameran är också riktad till mina behov.

Jag gillar inte 1.3 croppen för den passar dåligt till en del objektiv jag har, bla canons 15mm fisheye.

Brusnivåerna på min 1d mark2 är redan otroligt bra, inget jag klagar på.

Det jag vill ha är FF med större sökare och möjlighet till kortare skärpedjup, som 5d'n.
Det dynamiska omfånget sägs vara lite bättre på 5d'n också.
 

Anders Östberg

Guest
Jovisst... tror vi alla börjar bli lite bortskämda med funktioner och bildkvalitet, tänk tillbaka till hur det såg ut för bara 2-3 år sedan, eller varför inte på filmtiden. Jag tycker det är helt fantastiskt vilken kvalitet det finns nu, och priset per bild blir inte så högt heller för dom som fotar mycket. :)
 

christian_r

Aktiv medlem
Ja det är härligt. Gick i banorna om att köpa en mellanformatare och en flatbedsscanner. Började räkna lite på det och det skulle blivit ganska dyrt per bild.



En annan sak, är det så att Canons nya produkter släpps i asien före oss i Europa?
Ska till Hongkong om 10 dagar.
 

Lieden.se

Aktiv medlem
Spännande att se att de nu lagt till SET-knappen och den lilla joysticken som båda redan finns på 30D/5D. Förbättrar säkert ergonomin, eftersom fler funktioner då finns inom räckhåll för tummen.
 

advof

Aktiv medlem
Revolution

Mark III må se ungefär likadan ut som Mark II men detta är en helt ny kamera. Innanmätet lovar extremt intressant prestanda - även för oss som inte är sport fotografer.

För under 4000 dollar kommer det att bli synnerligen jobbigt för de andra tillverkarna att befästa positioner. Ribban är lagd.

Canon 40d kommer troligen att innehålla en del funktioner som nu är med på Mark III.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Det ryktas att KG Stolt till och ifrån under det senaste året synts på flyget till Japan.
Nu vet vi varför! *Hint: Live-View
 

BugEyes

Aktiv medlem
christian_r skrev:
Vad tycks? Tillfredställer den era förväntningar?
Jag hade hoppats på sensor från 5D, AF från 1D, vädertätat hus och minst 5 fps. Då helst inte i den jätteklumpen till kamerahus heller.

Så nej, den här är nog fin men inte något för mig.

Däremot blev jag mycket nyfiken på nya 16-35 gluggen och ser fram emot tester som visar om den tecknar ut FF bra.
 

christian_r

Aktiv medlem
Hade det varit FF så hade det varit en helt annan sak.


Om inte Canon presenterar en intressant efterträdare till 5d'n snart så funderar jag på en D2x.
Där får jag mitt fisheye och Ok hastighet :)
 
ANNONS