Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsningar objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Åkvarn

Medlem
Hej.

Jag undrar varför ljusstarka objektiv blir så himmelskt dyra,och jag vet att zoom objektiv är kompromisser, men varför blir en zoom sämre i ljusstyrka än ett motsvarande fast, är det för att linserna är slipade annorlunda eller?
Finns det nåt på nätet och läsa om det här som är någorlunda enkelt att läsa?
Jag har inte tänk börja konstruera objektiv, jag är bara lite nyfiken över de fysiska regler som gäller.

Mvh

Klas
 

tannler

Aktiv medlem
Om vi antar att vi skapar ett "idealiskt" objektiv, så har det sannolikt följande egenskaper:

• låg vikt
• hög ljusstyrka
• lågt pris
• stort omfång ( zoom )

Av dessa egenskaper är det hög ljustyrka som ställer till det, i kombination med stort omfång. Båda kräver stora glasbitar och bitar av hög kvalitet, både i råmaterialet och i själva tillverkningen.

Stora glasbitar ökar vikten och hög kvalitet ökar priset. Det bli i princip omvänt proportionellt mot vikt och pris.

De "enklaste" objektiven, rent optiskt, finns i intervallet ( 135-format ) 30 - 80 mm, där det kan räcka med fyra bitar glas för att få till en rysligt bra konstruktion. Vill vi öka komplexiteten ( annan brännvidd och/eller zoom ) ökar antalet glasbitar och, i nästan alla fall, även deras storlek, vilket återigen ökar vikt och pris.

Av detta starkt förenklade resonemang följer att det ideala objektivet inte är möjligt att tillverka för den en priskänslig massmarknad, utan möjligen kan tillverkas för en nischmarknad som är beredda att betala för varan.

Oftast är det omöjligt att tillverka, utan en hel rad kompromisser - frågan är bara om kompromisserna bibehåller tillräckligt många positiva egenskaper för att uppväga de uppenbara brister som kompromisserna medfört? I väldigt många fall är svaret tyvärr nekande.
 

Åkvarn

Medlem
Tack för ditt inlägg,om man nu bara tänkta sig att kostnaden inte räknades, skulle det vara möjligt att tillverka tex en 70-300 f1,5?
 
ANNONS