Annons

Sensorrengöring Sony A7r

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Letar men hittar inte :-(
Någon som vet bra verkstad som kan rengöra sensorn på vattenskadad kamera?
Kameran , Sony A7R, funkar men det finns några fläckar på sensorn...
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Vart vänder man sig i Stockholmsregionen?
Gav min A6000 till min mor nyligen, och den har ett litet dammkorn som inte går bort med blåsaren.

Eller är det safe att köpa någon form av rengörings kit? vilket?
 

freddan_6

Aktiv medlem
Det finns flera bra kit. När inte giotto (blåsare) fungerar använder jag "Sensor Swab". De finns i flera storlekar välj en som klarar APS-C, jag tror #2 är rätt
 

sceptic

Aktiv medlem
+1 för Sensor Swab (av diverse fabrikat). Jag köpte ett kit med spatlar täckta med fiberduk (som inte repar eller släpper fibrer) och blöter dem själv med isopropanol från Kjell och Co (99% ren). Täckglaset på sensorn är inte så ömtåligt som man gärna vill tro.
Dock ska de vara anpassade för fullformat (inte APS-C) eftersom A7R har 24*36 sensor.
 

freddan_6

Aktiv medlem
+1 för Sensor Swab (av diverse fabrikat). Jag köpte ett kit med spatlar täckta med fiberduk (som inte repar eller släpper fibrer) och blöter dem själv med isopropanol från Kjell och Co (99% ren). Täckglaset på sensorn är inte så ömtåligt som man gärna vill tro.
Dock ska de vara anpassade för fullformat (inte APS-C) eftersom A7R har 24*36 sensor.
Helt rätt, jag svarade dock på inlägg ovan för A6000. Man ska ha en swab som passar sin egen sensor, annars är det risk för rand (been there done that).

Och kjell och co:s isopropanol använder jag också. Den lämnar dock spår på objektiv (som i och för sig är lätta att putsa bort), så det finns väl lite risk för tunn avlagring på sensorn också.
 

sceptic

Aktiv medlem
Helt rätt, jag svarade dock på inlägg ovan för A6000. Man ska ha en swab som passar sin egen sensor, annars är det risk för rand (been there done that).

Och kjell och co:s isopropanol använder jag också. Den lämnar dock spår på objektiv (som i och för sig är lätta att putsa bort), så det finns väl lite risk för tunn avlagring på sensorn också.
Lyckades missa att du svarade ett annat inlägg... Angående spår efter isopropanol har jag sett att det beror på vad man använder för typ av papper/duk/mikrofiber. Jag har provat linspapper (de där flortunna arken som sitter i en pappbehållare) och tycker de är skräp; dels lakas det ut skräp ur dem som lämnar spår, dels suger de inte upp något utan bara sveper runt vätskan. Jag föredrar mikrofiberduk (som jag tvättar regelbundet), eller pappersdukar avsedda för renrum. De senare är som en kombination av optikpapper och hushållspapper, suger upp bra och är otroligt skonsamma.
 
ANNONS