Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man ramar på PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Faton

Avslutat medlemskap
Jag vill verkligen veta hur man gör ramar på bilderna? Gör man på PS eller ...?
Det blir mycket snyggare om en bild har en ram tycker jag.


Jag vet, det är många som kan det men tveka inte och berätta direkt...
MVH
/Faton
 

danielll

Aktiv medlem
Jag gör så här: (eng ver)

Markera din bild med ctrl+A
klicka på edit, stroke... och i rutan anger du hur många pixlar du vill ha ramen.
Där kan du få vilken färg du vill och om den ska vara helfylld eller ha mindre opacitet.

Här kan man alltså laborera fram och tillbaka ganska mycket hur du vill ha ramen.

Hoppas detta gav dig några tips.
Det finns andra här inne som är väldigt duktiga på ramar som kanske ger dig bättre tips, tills dess

Lycka till

/ Daniel
 

Montenegro

Aktiv medlem
Jag gör som så, att först gör jag som Daniel sa - markera bilden med Ctrl+A, och sedan går in under Edit-Stroke och väljer en vit bakgrund på 2px på 100% opacitet. Därefter går jag in på Image-Canvas Size och ändrar storleken +3cm på både höjden och bredden. Tadaa! Klart! Nu har du en tjock ram (beroende på vilken färg du valt - svart är snyggast i min mening), med en vit innerkant.
 

Faton

Avslutat medlemskap
Tack så jätte mycket...
Daniels metod funkar ganska bra men 16pixlar max. Det går inte att göra ramen större än 16pixlar.
Att göra ramen som passpourto är utmärkt.. men hur gör man vit inmerkanter gäller för Charlotte..


Tack än en gång...
 

trynbald

Aktiv medlem
Enkelt är att gå in på Bild..ändra storlek på arbetsyta...kryssa i relativ VIKTIGT...Välj t.ex. 0,05 cm ..låt vit vara förgrundsfärg..Enter och vips har du en vit tunn linje...välj sedan svart förgrundsfärg..välj storlek på arbetsytan till tex 1 cm...enter och så har ni 1 cm svart utanför den tunna vita linjen...bygg upp eftersom!


Bästa
Bosse
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Man kan göra egna macron i PS om man vill använda det på flera bilder. Jag har precis börjat lära mig göra detta, dock inte ramar ännu. Men jag har också varit inne på en sida med bra macron. Där finns flera olika sätt att göra ramar i ett macro man kan plocka hem. Adressen dit är http://www.jakerlund.net/

Lycka till!
Patric
www.tille.se
 

Faton

Avslutat medlemskap
Hej igen!
Jag är ganska dålig på PS men har lyckats att göra bra rammar men bara med eran hjälp...
tack än en gång... ni kan bedöma om jag har lyckat eller inte .. bara titta på mina bilder och ni ser direkt...

en sak till .... jag tänkte skriva namnet på bilderna .... men när jag skriver namnet och sparar bilden,blir bilden 3-4Mb stor...
vad har jag gjort för fel??? ...


MVH
/Faton
 

Enforcer

Aktiv medlem
Faton, i vilket format sparar du bilden.
Får du en 3-4Mb stor jpeg fil? eller är det som jag misstänker att du efter texten sparar den i något annat format, isf. välj i sparadialogen att du ska spara som jpeg och testa hur det blir.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Filerna blir stora om man sparar dem i psd-format och inte lägger ihop de lager man skapat. För varje lager blir bilden lite större. Så det kan vara klokt att kolla detta.
 

Skurmedel

Aktiv medlem
Ett enkelt sätt är att ta Ctrl + A (Markera hela bilden), välja Select > Modify > Contract. Där väljer du antal pixlar tjock du vill ha din ram och trycker ok. Sedan högerklickar du i markeringen och väljer Invert selection. Sedan trycker du Alt + Backsteg för att fylla hela bilden med förgrundsfärgen du valt, du kan också högerklicka i markeringen och välja Fill.

Ett bättre och ganska enkelt sätt är att istället öppna din bild som du vill ha den, ha helst en backupbild. Välja Edit > Resize > Canvas Size och plussa på så många pixlar/enheter tjock du vill ha ramen till de båda värdena och försäkrar dig om att den mittersta "fyrkanten" är vald. Tryck sedan ok, skapa ett nytt lager och lägg bakom bilden, fyll det nya lagret med vitt eller någon färg.

Det finns såklart ännu bättre sätt att göra ramarna på men vissa kräver lite mer tid och kan i många fall vara onödiga.
 

Faton

Avslutat medlemskap
Enforcer skrev:
Faton, i vilket format sparar du bilden.
Får du en 3-4Mb stor jpeg fil? eller är det som jag misstänker att du efter texten sparar den i något annat format, isf. välj i sparadialogen att du ska spara som jpeg och testa hur det blir.
Bilden är sparad i jpeg format. Jag öppnar den för att skriva namnet och sparar igen men blir 3-4Mb ... jag tyckte att det var lite konstigt med det ... Jag ska försöka igen på ett annat sätt.. ...
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det ser bra ut med ramarna tycker jag. En del tycker att ramar stör men det kan ju också vara ett sätt att berätta något om bilden, tex skriva titeln i ramen eller vem som tagit den.

Ska själv pröva att göra en vit kant innanför den svarta.

Borde vi inte dela med oss av macron? Jag har precis börjat men ska lägga ut macron på min hemsida när jag får dem att fungera som jag vill.
 

Faton

Avslutat medlemskap
www.tille.se skrev:
Det ser bra ut med ramarna tycker jag. En del tycker att ramar stör men det kan ju också vara ett sätt att berätta något om bilden, tex skriva titeln i ramen eller vem som tagit den.

Ska själv pröva att göra en vit kant innanför den svarta.

Borde vi inte dela med oss av macron? Jag har precis börjat men ska lägga ut macron på min hemsida när jag får dem att fungera som jag vill.
Vad menar du med MACRO?? ... jag vet vad ordet betyder alltså men jag förstår inte vad du menar med det...
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Macro (på engelska actions) är ett litet finurligt verktyg i Photoshop som gör att man kan skapa samma effekt på flera bilder. Det sköter sig själv när man trycker på play. Man kan också utföra det på flera bilder i en mapp så alla behandlas lika, tex om man vill ha ram till alla sina bilder. Men jag har inte lyckats lära mig det fullt ut ännu men jag kämpar på. Mycket användbart. Du kan också ladda ner actions på www.jakerlund.net.

Mer om macro går att läsa på http://www.webdesignskolan.com/photoshop/actions/actions.htm


Lycka till!

Patric
www.tille.se
 

Razorback

Aktiv medlem
Ingen ram

Tar Ctrl+A sedan Redigera... Ramlinje och det händer ingenting, syns ingen ram alls.

Svindyrt program Photoshop Cs, tänk om de kunde gjort det lätt, nädå :(
 

Faton

Avslutat medlemskap
www.tille.se skrev:
Macro (på engelska actions) är ett litet finurligt verktyg i Photoshop som gör att man kan skapa samma effekt på flera bilder. Det sköter sig själv när man trycker på play. Man kan också utföra det på flera bilder i en mapp så alla behandlas lika, tex om man vill ha ram till alla sina bilder. Men jag har inte lyckats lära mig det fullt ut ännu men jag kämpar på. Mycket användbart. Du kan också ladda ner actions på www.jakerlund.net.

Mer om macro går att läsa på http://www.webdesignskolan.com/photoshop/actions/actions.htm


Lycka till!

Patric
www.tille.se

Det är ganska smart faktiskt ... man sparar tid liksom ...
Det är något som jag måste absolut ta reda på ...

Lycka till
 

JalleS

Aktiv medlem
Använd PS egna makron

Nu har jag den engelska versionen så min beskrivning blir därefter...

1. Välj Windows Actions (alt+f9)
2. Klicka på den lilla pilen till höger i actionsfönstret, välj "Frames" (jag antar att det heter "ramar" i den svenska versionen
3. Nu har du ett stort antal "actions" som gör olika typer av ramar.

Svårare än så behöver det inte vara.

--jalle

PS:
"Macro (på engelska actions).." Språkpolisen slår till (vänskapligt): jag trodde i och för sig att macro redan var ett engelsk ord:)
 
ANNONS