Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom-objektiv till D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Petra S

Aktiv medlem
Jag äger idag en enkel Nikon D40 och har planer på att byta "upp" mig till en bättre kameran men när det blir av vet jag inte.

Jag har idag ett NIKKOR OBJEKTIV AF-S ZOOM 70-300/4.5-5.6G VR IF-ED som jag gillar jättemycket och har haft stor nytta av men tyvärr endast när det är bra väder... :-I

Nu skulle jag vilja ha ett mer ljusstarkt objektiv men är ju tyvärr inte gjord av pengar för om så vore fallet hade jag handlat för länge sedan.

Det jag undrar och skulle vilja ha hjälp med är:

* Stämmer det att SIGMA AF 300mm 1:4D APO Tele Macro inte passar på D40 som ju inte har ngn autofokusmotor? Om jag har fattat alla förkortningar korrekt så måste jag ha ett som heter HSM (Sigma) till min D40.

* Ovan nämnda objektiv är det alltså ett fast objektiv som är ljusstarkt? Vad innebär APO och Tele Macro?


* Stämmer det att Nikon 80-200 2.8 AF-S har inbyggd autofokusmotor och alltså kan passa tillsammans med en D40? Hur stor nytta har man av bildstabilisator som ovan nämnda objektiv väl inte har men som gör att det i stället blir billigare att köpa?


* Vilket objektiv skulle ni rekommendera om jag vill kunna ta kort i dåligt väder, gärna i ridhusliknande miljöer på rörliga objekt (hundar)? Hur mkt kostar det?

Hoppas någon kan hjälpa mig! :-D

Mvh,
Petra
 

JazzBass

Aktiv medlem
Om du planerar byta upp dig från D40 till D80/D90 (läste din andra tråd i köpråd) så har det väl inte så stor betydelse längre om objektiven har autofokusmotor eller inte. (Tycker du inte avsaknaden av autofokusmotor är ett stort problem kanske du även kunde överväga D5000. Den har samma sensor som D90 och D300, ett par generationer nyare än din D40. Själv skulle jag kunna tänka mig den men jag vill ha autofokusmotor i min nästa kamera).

HSM på sigmaobjektiv betyder att det garanterat har inbyggd fokusmotor, men om det inte står nånting särskilt kan det ha motor för det, som t.ex. mitt gamla och nu sålda Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro. På lådan stod det "built-in motor drive" men det stod inget om det på objektivet alltså. Så kolla upp vad som gäller för den där 300/4 gluggen, den kanske har motor.

Sigmas 300/4 är dubbelt (ett steg) ljusstarkare än ditt 70-300/4,5-5,6 fullt inzoomat. f/4 är dubbelt ljusstarkare än f/5,6, och f/2,8 är följande steg. Men det saknar visst stabilisator vilket är mycket bra att ha om man fotar statiska motiv på fri hand.

Alla nikons objektiv som har beteckningen AF-S har inbyggd motor, men står det bara AF saknas motor.

För din sista fråga: Jag skulle välja en ljusstark 70-200/2,8 eller 80-200/2,8 (en sån finns på min önskelista för detta år). Kostar ca 5000-10000kr.
 

Petra S

Aktiv medlem
Om du planerar byta upp dig från D40 till D80/D90 (läste din andra tråd i köpråd) så har det väl inte så stor betydelse längre om objektiven har autofokusmotor eller inte. (Tycker du inte avsaknaden av autofokusmotor är ett stort problem kanske du även kunde överväga D5000. Den har samma sensor som D90 och D300, ett par generationer nyare än din D40. Själv skulle jag kunna tänka mig den men jag vill ha autofokusmotor i min nästa kamera).

HSM på sigmaobjektiv betyder att det garanterat har inbyggd fokusmotor, men om det inte står nånting särskilt kan det ha motor för det, som t.ex. mitt gamla och nu sålda Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro. På lådan stod det "built-in motor drive" men det stod inget om det på objektivet alltså. Så kolla upp vad som gäller för den där 300/4 gluggen, den kanske har motor.

Sigmas 300/4 är dubbelt (ett steg) ljusstarkare än ditt 70-300/4,5-5,6 fullt inzoomat. f/4 är dubbelt ljusstarkare än f/5,6, och f/2,8 är följande steg. Men det saknar visst stabilisator vilket är mycket bra att ha om man fotar statiska motiv på fri hand.

Alla nikons objektiv som har beteckningen AF-S har inbyggd motor, men står det bara AF saknas motor.

För din sista fråga: Jag skulle välja en ljusstark 70-200/2,8 eller 80-200/2,8 (en sån finns på min önskelista för detta år). Kostar ca 5000-10000kr.
TACK för hjälpen. Jag vet inte om jag har råd att byta kamera också just nu men om jag inte gör det blir ju objektiven dyrare...

Mvh,
Petra - som missade att mina frågor borde ha lagts in under köpråd men ibland är man snabb!
 
ANNONS