Annons

Rätt exponering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Om det är väldigt dåligt ljus när man fotar sport inomhus , vilket är bäst för slutbilden.
Mkt högt ISO och sedan brusreducera eller lågt ISO men underexponerad bild och dra upp exponeringen i LR ? Eller blir slut resultatet samma ?
Det beror på vilken kamera du har. Om du har en kamera med en Sony-sensor (t.ex. en Sony eller en Nikon) så är det andra alternativet antagligen att föredra. Om du har en Canon-kamera så är förmodligen det första alternativet bättre.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Det beror på vilken kamera du har. Om du har en kamera med en Sony-sensor (t.ex. en Sony eller en Nikon) så är det andra alternativet antagligen att föredra. Om du har en Canon-kamera så är förmodligen det första alternativet bättre.
Gäller det alla Canon kameror ? Jag har en 5 D MKIII?
 

Ventures

Aktiv medlem
Om kameran har bracket /gafflingsfunktion (eller gör man det manuellt) kan man ta några bilder med 3-5 olika exponeringar och sedan se om man kan få till acceptabla bilder i datorn och på så sätt hitta hur långt ifrån "normal" exponering man kan gå. Soljus är oftast besvärligt eftersom skillnaden mellan hög- och lågdagrar är stor, men hellre underexponerat än tvärtom. Som "standard" vid solljus brukar jag underexponera 0,3 - 0,7 bländarsteg om man inte använder spotmätning på "hästen". RAW-filer ger förstås största utrymmet för korrigering i datorn. "Rätt " exponering är alltså (i min värld) då bilden går att redigera till ett acceptabelt resultat i datorn, då bilden sällan är färdig i kameran. Med diafilm däremot måste man vara mer noggrann eftersom möjlighet till justering saknas. Där brukar jag ligga ett halvt steg under för mer tryck i färgerna. Så vill man öva exponering "på riktigt " är det den "hårda vägen". Fel exponering = förlorad bild.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Hur vet man att man exponerar rätt ? Jag försöker lära mig att exponera manuellt.
Låt säga att jag skall åka iväg och fota en hästtävling.
Jag väljer tex en slutartid som jag tror fryser bilden 1/1000, så att hästen och ryttaren inte har rörelseoskärpa och så väljer jag en bländare så att exponeringsmätaren är i mitten.
Exemplet är i solsken så jag har satt fast ISO till 100.
Tänker jag rätt ? Eller hur gör ni ?
Jag har kört uteslutande manuellt de senaste åren och använder mig då av punkt mätning( spot )
Jag bestämmer själv när jag mäter på en punkt, tex i ansiktet hur ljust jag vill ha det, ofta väljer jag
+1 om ansiktet är någorlunda jämnbelyst. Mäter jag på nåt som är medelgrått (och om jag vill att det ska vara medelgrått) så ser jag till att mätaren visar+-0 . Mäter jag på det ljusaste på tex
En klänning så vet jag att om jag går över +1,9 ca så fräter den ut. Osv.
Den här tekniken väljer man själv hur noggrann man vill vara. Om man snöar in på det kan man lära sig
Hur mycket olika färger och dess nyanser reflekterar för att få full kontroll:)
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
 

PMD

Aktiv medlem
Gäller det alla Canon kameror ? Jag har en 5 D MKIII?
Ja, med en Canon-sensor är det bättre att låta kameran sköta förstärkningen av signalen. Dvs ställ in ett tillräckligt högt ISO-värde så att du kan exponera med tillräckligt kort slutartid och ändå få en korrekt exponerad bild.

Bilder tagna med Canonkameror tål inte att man lyfter skuggorna lika bra som bilder tagna med Sonysensorer.

(F.ö. så är det fel att säga att man "drar upp exponeringen" i efterbehandlingen. Exponera gör man när man tar bilden. Man utsätter, dvs exponerar, bildsensorn för ljus, när man tar bilden. När sensorn väl har exponerats för en viss mängd ljus kan man inte ändra på det i efterhand. I efterbehandlingen "ljusar man upp" bilden. Den här artikeln reder ut begreppen rätt grundligt.)
 
ANNONS