Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Spotmatic F med 2 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Hej. Jag brukar kolla kamera montern på den lokala secondhand butiken.

Idag hittade jag & köpte en fin silverfärgad Spotmatic F med två objektiv i nästan nyskick:

"Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 35mm 2.8" & ett "Asahi Opt. co SMC Takumar 50mm 1.4" M42gänga.

Jag var mest intresserad av just objektiven, eftersom jag kan få tag i annat M42 hus billigt för mitt filmfotande.

Spotmaticen verkar fungera och surrar jämnt på 1/8 ---, & ljustätning + spegeldämpning i gott skick.
Ska ta en rulle & se hur resultatet blir på olika slutartider.

Vet att det inte går att få tag i ett 1.35V batteri till ljusmätaren, och undrar om någon vet hur man kan lösa det, med ev. fungerande ersättnings batteri. Om någon också har erfarenhet av de två objektiven, så vore det också intressant att höra.
 

Urr

Aktiv medlem
Grattis! Spotmatic F är en uppdaterad modell av den ursprungliga. Den kan mäta ljuset vid full öppning med vissa objektiv. Dessutom har den en ljusmätare som enligt vad jag vill minnas funkar helt okej med 1,5 v batterier. Ditt 1,4 objektiv är eftertraktat. Zeiss-objektivet är visserligen östtyskt men optiskt och mekaniskt är det antagligen helt i klass med de flesta 35:eek:rna som tillverkades vid denna tid.
 

beetle

Aktiv medlem
SR41 med en o-ring? Det funkade bra för mig när jag hade en Spotmatic F för några år sedan.
O-ringar finns billigt att köpa på Biltema.
 

larsborg

Aktiv medlem
Grattis! Spotmatic F är en uppdaterad modell av den ursprungliga. Den kan mäta ljuset vid full öppning med vissa objektiv. Dessutom har den en ljusmätare som enligt vad jag vill minnas funkar helt okej med 1,5 v batterier. Ditt 1,4 objektiv är eftertraktat. Zeiss-objektivet är visserligen östtyskt men optiskt och mekaniskt är det antagligen helt i klass med de flesta 35:eek:rna som tillverkades vid denna tid.
Helt rätt, original kvicksilver batteriet på 1,35 volt har slutat tillverkas, men ett silveroxid batteri på 1,5 volt fungerar perfekt ändå, - eftersom Pentax Spotmatic (alla modeller) har ett eget inbyggt motstånd, i strömkretsen, spänningen blir då på 1,35 volt, en unik konstruktion!
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Ja, jag hade en svart Spotmatic som jag började med, på 90talet. Jag upplevde den jag hade som betydligt mer mekaniskt sliten & skramlig, även om den fungerade perfekt.

Har varsamt rengjort kameran & objektiven, och googlat & läst runt en del.

Kan avslöja att jag betalade 380kr för kameran & objektiven ovan idag, & jag känner mig helt nöjd. Hade antagligen betalat en hundring till. Alla kameragrejer kostar lika mycket vad det än är på det här stället, så man måste själv gå igenom & kolla...

När det gäller batterier så har jag LR44 eller SR44, men jag avvaktar lite med att prova, & läser vidare i forum i ämnet.

@Leo. (Jag förutsatte att kameran var/är defekt, eller i behov av justering)
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Tar en sväng förbi Jula och köper SR41 batterier under dagen.

Jag gör en krage av isolerings tejp, eller av tunn papp till och börja med. En för ändamålet avsedd adapter kan vara intressant längre fram. Tack för det tipset.
 
ANNONS