Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firmware update går ej pga skrivskyddat SD kort

Produkter
(logga in för att koppla)

campix

Medlem
Hallå,

när jag vill överföra den nedladde DAT filen med firware updateringen till mitt SD kort går det ej, pga av att kortet är skrivskyddat. Den lilla spärren på kortet är ej i låst läge- Har testat med 4 olika SD kort,samt ett Micro SD kort, men det skiter sig! Någon god idé någon?
 

Ventures

Aktiv medlem
Hallå,

när jag vill överföra den nedladde DAT filen med firware updateringen till mitt SD kort går det ej, pga av att kortet är skrivskyddat. Den lilla spärren på kortet är ej i låst läge- Har testat med 4 olika SD kort,samt ett Micro SD kort, men det skiter sig! Någon god idé någon?
Skrivskyddet på sd-kort (vad man nu ska med det till) är bara en mekanisk plastbit. Om plastbiten går sönder eller trillar bort kan man limma eller tejpa dit en liten plastflisa som ersättning. Det är pilligt och svårt att få det bra, men det går.

Hm. Såg att det kanske inte var plastbiten. Är kortet formaterat för rätt filstorlek?
 

iSolen.se

Guest
Hallå,

när jag vill överföra den nedladde DAT filen med firware updateringen till mitt SD kort går det ej, pga av att kortet är skrivskyddat. Den lilla spärren på kortet är ej i låst läge- Har testat med 4 olika SD kort,samt ett Micro SD kort, men det skiter sig! Någon god idé någon?
Kan du skriva någon annan fil till kortet?

Vad har du för dator?

Kan du skriva till externa hårddiskar?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skrivskyddet på sd-kort (vad man nu ska med det till) är bara en mekanisk plastbit. Om plastbiten går sönder eller trillar bort kan man limma eller tejpa dit en liten plastflisa som ersättning. Det är pilligt och svårt att få det bra, men det går.

Hm. Set att det kanske inte var plastbiten. Är kortet formaterat för rätt filstorlek?
Det kan ju vara avkännaren i kortläsaren också. I så fall får man pröva med en annan.
 

campix

Medlem
Skrivskyddet på sd-kort (vad man nu ska med det till) är bara en mekanisk plastbit. Om plastbiten går sönder eller trillar bort kan man limma eller tejpa dit en liten plastflisa som ersättning. Det är pilligt och svårt att få det bra, men det går.

Hm. Såg att det kanske inte var plastbiten. Är kortet formaterat för rätt filstorlek? Jag har formaterat kortet i XT-2:an, men det "lustiga" är att när jag också försöker formatera kortet i datorn, så går det inte, då kortet är skrivskyddat . . .
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hm. Såg att det kanske inte var plastbiten. Är kortet formaterat för rätt filstorlek? Jag har formaterat kortet i XT-2:an, men det "lustiga" är att när jag också försöker formatera kortet i datorn, så går det inte, då kortet är skrivskyddat . . .
Det talar ju i så fall särskilt för min alternativa tes, enligt ovan, att det kan vara avkännaren i kortläsaren som inte fungerar som den ska.
 

campix

Medlem
Det talar ju i så fall särskilt för min alternativa tes, enligt ovan, att det kan vara avkännaren i kortläsaren som inte fungerar som den ska.
Se där, stort tack för hjälpen. Det slog mig aldrig att kortläsaren skulle kunna lida av lässvårigheter, men efter att ha dammat av en gammal laptop, så fick jag över filen via den!
 

iSolen.se

Guest
Se där, stort tack för hjälpen. Det slog mig aldrig att kortläsaren skulle kunna lida av lässvårigheter, men efter att ha dammat av en gammal laptop, så fick jag över filen via den!
Du hade ju provat microsd som ju är ett annat format, dvs annan kortläsare, men du kanske använde adapter?

Vad bra att det löste sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det talar ju i så fall särskilt för min alternativa tes, enligt ovan, att det kan vara avkännaren i kortläsaren som inte fungerar som den ska.
Om det är en kortläsare så kanske det inte är meningen att man ska kunna skriva till kort med den. :)

Det här är ett s.k. långskott (som man säger på svengelska) men det skulle kunna vara värt att kolla om det finns någon inställning i datorn som bestämmer om det går att skriva eller inte.
 
ANNONS