Annons

Tokina AT-X 400/5,6 AF vs Canon Eos digital

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!

Har varit inne och kikat på recentionsbanken (FS) och sett att Tokinaobjektivet i rubriken ovan finns i kameraväskan hos åtskilliga av medlemmarna här på FS. Kan inte direkt avgöra om de använder detta objektiv på sina DSLR eller enbart på sina analoga kamerahus.
Tokina AT-X 400/5,5 AF får riktigt bra recentioner av sina ägare och behålls oftast även om det har införskaffats betydligt dyrare originaloptik.

Så, två frågor: kan man utan inskränkningar till endast största bländare använda det tokinaobjektiv som nämns i rubriken här ovan, på en Canon EOS 40D - eller behövs det en omchippning.
Vad är ett rimligt begpris för ett dylikt objektiv i bra skick.


Mvh Bert
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Jag har en Tokina AT-X 400/5.6 som är använd på 30D, 40D och nu 7D utan problem.

Optisk mkt. bra, riktig skarp vid f:8 med godtagbar even full öppen.
AF är slö (när man sammenliknar med Canons USM) men den är presis. Jag har MFA justerad på 50D och 7D, registreras i kamran utan problem.

Min är köpt på Blocket i ett "packet" med mycket annat, men jag tror bruksvärdet bör vara +- 3k om skicket är bra.
Objektivet är mycket välbyggd, som de flesta Tokina'r.

/ Emil
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Möjligtvis lite passé men jag har haft detta tele till min analoga Minolta för ca 10 år sedan.
Mitt exemplar var inget vidare. Dålig kontrast och dåliga motljusegenskaper. Det är mycket möjligt att Tokina har bättrat på sin antireflexbehandling sedan dess (jag vet inte vilket år mitt objektiv var tillverkat).
Ett tele med ljusstyrka f:5,6 tycker jag ska vara skarpt redan på full öppning eftersom ljusstyrkan är väldigt begränsande.

MVH J O
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Möjligtvis lite passé men jag har haft detta tele till min analoga Minolta för ca 10 år sedan.
Mitt exemplar var inget vidare. Dålig kontrast och dåliga motljusegenskaper. Det är mycket möjligt att Tokina har bättrat på sin antireflexbehandling sedan dess (jag vet inte vilket år mitt objektiv var tillverkat).
Ett tele med ljusstyrka f:5,6 tycker jag ska vara skarpt redan på full öppning eftersom ljusstyrkan är väldigt begränsande.

MVH J O
Har inte registrerad något negativ ang. kontrastt. Möjligen lite CA vid f:5.6, men det är lettfixat.

Jag var faktisk ute å använde mitt idag. Körde f:6.3 och f:8 med polfilter. Det var mycket fint ljus och jag fick mina tider med ISO 400.

Det är ju så J-O att 50D och 7D är riktig bra på högre ISO och ger möjligheten av att blända ner ett step eller två.

Pris och kvalitet i verderingen, så tycker jag den är ett gott alternativ.
 

OscarM

Aktiv medlem
jag försökte sälja mitt tokina af 400/5.6 sd at-x (blablabla) med nikon-fattning i somras, har för mig att jag satte ut den för ca 2100, men det var väldigt svalt intresse för objektivet...
 

OscarM

Aktiv medlem
det är för långt och för ljussvagt! så därför vill jag bli av med det.
tycker att mitt sigma af 300/4 är bättre, kan hända att mitt tokina är ett dåligt exemplar eftersom jag inte är så nöjd med det som många andra är. har inte gjort några noggranna tester dock, kan säkert vara en kombination av objektiv på sämre skalan, samt användarfel.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Sigmas 4/300mm ska ju vara riktigt bra men passar inte på Canons DSLR tyvärr (problem med bländaren).
Vanligtvis så tappar man lite kvalitet på ett 400mm jämfört med 300mm om man inte köper dyra grejor.
Kanske håller Tokinat lite ojämn kvalitet mellan olika ex.
 
ANNONS