Annons

Fågelidentifikation

snakebunk

Aktiv medlem
Hej fågelvänner!

Jag var på Morups Tånge och fotograferade i veckan (grymt ställe). Tog följande bilder som jag gissar är hane resp juvenil av Ljungpipare. Är där någon som håller med?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

NovaCapella

Aktiv medlem
Rovfågel --- men vilken?

Denna fågel flög över stugan ivrigt påhejad(?) av ett gäng fiskmåsar. Kan någon, utifrån detta foto, hjälpa mig med en identifikation?

Tack på förhand!///Lars-Ove
 

Bilagor

Auberg

Aktiv medlem
Lövsångare.

/Oscar
Jag är inte så säker. Bilder är som sagt bilder. Jag tycker det gulas utbredningen samt ögonbryn ser bra ut för grön och färgerna kan alltid vara lite vanskligt på foton.

Visst skulle jag gärna se bättre bild på vingen men denna utesluter inte grönsångare som jag ser det.

Mvh/ Ola
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag är inte så säker. Bilder är som sagt bilder. Jag tycker det gulas utbredningen samt ögonbryn ser bra ut för grön och färgerna kan alltid vara lite vanskligt på foton.

Visst skulle jag gärna se bättre bild på vingen men denna utesluter inte grönsångare som jag ser det.

Mvh/ Ola
Utesluter heller inte Grönis med tanke på den snövita undersidan.

/Oscar
 

Gun

Aktiv medlem
Viken falk?

Tycker inte det ser ut riktigt som en tornfalk.
Den ryttlade,dock inte med solfjäderform på fjädrarna.
_MG_8022.jpg

/ Gun
 

MixPix

Aktiv medlem
Den vänstra ser ut som en ad fisktärna. De andra visar juvenil storskrake.

Mvh/ Ola
Får man fråga hur du tänker om tärnan?
Själv tyckte jag näbben var rätt grov men senare tycker jag den är svart för långt ner i "nacken"?

Storskrake verkar bra nu när man fått hjälp! :)

Stort tack!! :)
 

Osquar

Aktiv medlem
Får man fråga hur du tänker om tärnan?
Själv tyckte jag näbben var rätt grov men senare tycker jag den är svart för långt ner i "nacken"?

Storskrake verkar bra nu när man fått hjälp! :)

Stort tack!! :)
Röda ben... ;-)
Näbben tappar oxå sin lyster litegrand efter "raggnings-perioden", varför den kan se mörk ut i vissa vinklar. Och återigen så bör det påpekas att fåglarna inte har läst Fågelguiden och därför kan variera mer eller mindre jämfört med litteraturens versioner. Lägg sedan till vinklar och ljusinfall... well.

"Tofsen" är ett resultat av huvudvridning ihop med lite blåst?

/Oscar
 
ANNONS