Annons

Frontfokus, kamera eller glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

c.o

Aktiv medlem
Hej!
Min Eos 40D fokuserar inte som jag vill:-(
Testade några bilder där jag fokuserade på ett tangentbord, fokus på nr 8=skarp nr 5...
Gluggarna är Sigma 18-55 F2,8 EX DC Macro, Sigma 70-300 F4-5,6 DG Macro
Eftersom skärpan inte hamnar där den ska på någon av gluggarna så börjar jag misstänka att det är huset.
Någon som vet vart jag lämnar in den, ska jag ta den till butiken den köptes eller?
Har fortfarande garanti kvar.
Hur lång tid brukar det ta?
Camilla
 

c.o

Aktiv medlem
Någon som behövt lämna in sin 40D?
Ska gluggarna med, eller bara huset?
Camilla
 

matlep

Aktiv medlem
Vet inte hur det funkar med Sigma Objektiv. Men när man lämnar i Canon original så brukar dom vilja att man lämnar med huset, jag tror dock inte att Sigma verkstaden testar huset.

Likaså så tar inte Canon in "pirat"-optik när dom justerar huset.

Jag antar att du kontaktat butiken där du handlat?
 

c.o

Aktiv medlem
Ska göra det, vart lite nyfiken om någon visste hur lång tid man blir av med huset.
Tack!
 

Berkaking

Aktiv medlem
Ska göra det, vart lite nyfiken om någon visste hur lång tid man blir av med huset.
Tack!
Jag skickade in min 40d för justering. Skulle ta 2-4veckor. Men från det att jag skickade kameran, tills jag hade den tillbaka tog bara 9 dagar.

Men det beror ju på hur mycket dom har att göra för tillfället.
 

wfrank

Aktiv medlem
Låna ett objektiv nånstans ifrån för att säkert veta att det är huset och inte objektiven. Testskjut i en affär i värsta fall, du kan ju titta på dom i displayen.

Är det (Sigma-)objektiven så skickas dom till Tura i Kungsbacka, dom vill helst ha huset också. 2-3 veckor ska det ta. Annars kan du bara skicka objektiven, då justerar dom efter ett referenshus som Canon justerat.

Alltså, det här gäller om du verkligen vet att det inte är huset, alltså inte det du tror just nu! :)
 

RUN...

Medlem
Tjena Camilla!

Så här är det... skicka in kamerahuset!
Jag jobbar själv med 6st. olika Canon hus och det är en omöjlighet att anpassa objektiven till varje hus.
Front/bakfocus är kamerans fel.

Har tidigare lämnat in 1 st. 40D samt en 400D för justering av att sensorn satt snett (blev oskarpt på hela höger sida i bilden). Har blivit kanon efter det.

Lämnade även in min 24-105/4.0 eftersom den tecknade oskarpt...den blev superbra efter justering.

Lycka till
/Håkan
www.niac-photo.se
 

qv_

Aktiv medlem
stativ ett måste

Du skriver inget om stativ.

Jag höll på att jaga front och bakfokus problem tills jag kom på att 1/1000 sek bara hjälper mot skakningsoskärpa.

När det gäller fokus(på rätt ställe) är det stativ som gäller. Trycker jag ner så att kameran fokuserar och sedan tar bilden en sekund senare så har min kropp gungat fram eller tillbaks någon cm. Med f1.4 så blir det fel! Tyvär tog det någon vecka innan hjärnan kom på vad felat var. Mycket bortkastad tid har man i bagaget.....

janne

det bästa med erfarenhet är att man känner igen när man gör samma fel gång nummer två.
 

c.o

Aktiv medlem
Lite mer att täånka på med andra ord!
Plåtar inte inte med stativ ännu, har inget bra:-(
Får bli en senare investering som det ser ut...
 
ANNONS