Annons

Oönskad solljuseffect

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
Se till att inte (sol)ljus faller på frontlinsen. Motljusskydd hjälper till viss del men kan även vara otillräckliga vid olyckliga tillfällen. Själv brukar jag ta något föremål, en bit kartong, tidning eller en keps och skugga frontlinsen om det finns risk för reflexer. Så länge ljuskällan inte syns i bilden är detta möjligt och funkar "alltid". Nackdelen är att man bör ha stativ eller tre händer.

Syns solen/ljuskällan i bild funkar inte min metod men å andra sidan finns det inget motljusskydd som funkar då heller.

Precis som Jesper säger så kan bättre objektiv vara mindre benägna att ge solreflexer, men börja med att undvika att situationen uppkommer.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Det finns väl i princip ingen optik som klarar sig helt från motljuseffekter om du har solen med i bild. Visst varierar det mycket mellan äldre ocoatad, single coatad och moderna mutlicoatade objektiv men inga klarar det helt utan flares och kontrastförlust.

Edit: jag kom på ett undantag. Hålkameror :)

Ta bort filter och se till att du inte har fettfläckar på optiken är en bra början. Har du någorlunda modärn optik som i princip alltid är multicoatad så har du inte så mycket att vinna på att köpa dyrare objektiv.
 

Eeros

Aktiv medlem
Ta bort alla eventuella UV- eller liknande filter. Alternativt använd endast filter av hög klass (antireflexbehandlade), men allra bäst är det om du fotograferar utan filter.

Se till att objektivet (och eventuell filter) är rent, då smuts lätt orsakar ljusreflexer.

Edit: Sent ute som vanligt...
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
[...] så kan bättre objektiv vara mindre benägna att ge solreflexer [...]
Tänk så tokigt det kan bli, tänker en sak och skriver en annan. Det jag tänkte var [...] så kan bättre objektiv vara mer benägna att ge mindre solreflexer [...]. Nåja, ungefär samma ord, bara lite annan betydelse :)
 
ANNONS