Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Star2

Avslutat medlemskap
...............Det verkar ju inte som man lyckats gräva fram så mycket nytt de senaste dagarna?
det beror väl på att de bara har tillgång till ett antal lodjursbilder, samt några enstaka andra (mårdhund, grävling, en vargbild).
Alla övriga bilder blev oåtkomliga när bloggen stängdes ner.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det ser ju onekligen ganska klockrent ut. Och den där utmärkelsen lär nog ryka så småningom i vilket fall som helst. Skulle tro att de måste skriva om sina regler eller något liknande, har för mig att någon på naturvårdsverket sagt att man skall se över dessa inför framtiden. I folks ögon så har ju utmärkelsen efter detta inget värde i alla fall.

Funderar ändå på om det inte kan ligga en del sanning i att fuskandet (åtminstone i denna skalla) varit ett förhållandevis sent påfund. Det verkar ju inte som man lyckats gräva fram så mycket nytt de senaste dagarna?
Terje har ju stängt ner allting för ingen ska kunna se på bilderna........och det tyder ju inte precis på att han har rent mjöl i påsen.......
 

alf109

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så fungerar inte hans manöver på en F3:a (jag hade bara en FA själv på den tiden) utan min tanke var att han trodde F3:an fungerade på det sättet när jag höjde isot och pressade filmen hårt.

Eller har du någon annan idé om vad han kan ha menat egentligen?
Det han menade (åtminstone som han uttrycker det) var att det skulle gå att höja mätarens ljuskänslighet genom att skruva upp ett högre asa-tal, vilket alltså inte går. För övrigt är inte detta något bara Terje propagerat för, utan ganska många. Och jag skulle tro att det knappast handlar om lögn, utan om missförstånd.

Om man tar Nikon F3 som exempel kan den mäta EV1 vid f/1,4 och 100asa, detta innebär till exempel 8 sek vid f/4,0 och 100asa. Om kameran inte har längre slutartider tider än till exempel 1 sek (som mina Leica-M till exempel) kan jag genom att höja asa inställningen på kameran till 1600 asa få ett mätvärde på 0,5 sek och på så sätt räkna mig fram till vilken tid som gäller för ett lägra asa-tal och således vet jag hur länge jag skall exponera om jag använder B-läget på kameran. Mätaren och mätningen som sådan påverkas inte ett skvatt av detta, utan det är bara värdet som presenteras som räknats om i kameran till det inställda asa-värdet, i detta fall ett värde som kan hanteras av kamerans slutartider. Om ljusmängden som träffar mätcellen är mindre än vad som motsvaras av EV1 vid f/1,4 och 100 asa spelar det ingen roll hur mycket jag skruvar på kameran, ljuset räcker helt enkelt inte till för att mätas.
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Terje har ju stängt ner allting för ingen ska kunna se på bilderna........och det tyder ju inte precis på att han har rent mjöl i påsen.......
Jo, men en hel del har ju tillgång till hans böcker och andra publikationer där hans bilder finns.
Nästa stora fråga blir nog hur ärlig han har varit med att inte bildbehandla i PS. Alltså inte manipulerat i egentlig mening, men till exempel användandet av glöd och gausisk oskärpa. Kreativ användning av ljus och kontrast osv. Nu är ju detta något många håller på med, men det skulle ju vara känsligt i detta fall då han själv så benhårt förnekat allt sådant.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Terje har ju stängt ner allting för ingen ska kunna se på bilderna........och det tyder ju inte precis på att han har rent mjöl i påsen.......
Precis, där fanns massa vargbilder och annat som FLB-gänget inte har tillgång till, och som nu är dolda för allmänheten.
Av de fåtal bilder FLB lyckades spara innan stängningen, tycks merparten vara manipulerade.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det han menade (åtminstone som han uttrycker det) var att det skulle gå att höja mätarens ljuskänslighet genom att skruva upp ett högre asa-tal, vilket alltså inte går. För övrigt är inte detta något bara Terje propagerat för, utan ganska många. Och jag skulle tro att det knappast handlar om lögn, utan om missförstånd.

Om man tar Nikon F3 som exempel kan den mäta EV1 vid f/1,4 och 100asa, detta innebär till exempel 8 sek vid f/4,0 och 100asa. Om kameran inte har längre slutartider tider än till exempel 1 sek (som mina Leica-M till exempel) kan jag genom att höja asa inställningen på kameran till 1600 asa få ett mätvärde på 0,5 sek och på så sätt räkna mig fram till vilken tid som gäller för ett lägra asa-tal och således vet jag hur länge jag skall exponera om jag använder B-läget på kameran. Mätaren och mätningen som sådan påverkas inte ett skvatt av detta, utan det är bara värdet som presenteras som räknats om i kameran till det inställda asa-värdet, i detta fall ett värde som kan hanteras av kamerans slutartider. Om ljusmängden som träffar mätcellen är mindre än vad som motsvaras av EV1 vid f/1,4 och 100 asa spelar det ingen roll hur mycket jag skruvar på kameran, ljuset räcker helt enkelt inte till för att mätas.
Precis vad jag trodde. Har just postat ett inlägg om detta i en ny tråd.
 

pechblande

Aktiv medlem
I.s.f. så anser jag att GG agerat oetsikt både mot TH och journalisten och dennes tidning som blivit blåsta på en journalistisk framgång.
Är själv journalist, och kan inte för mitt liv se något oetiskt i det. Har man jobbat mer än en vecka vet man att så fort man pratar med en extern källa är katten ute ur lådan, sådana är spelreglerna.
Sitter man på ett bra avslöjande och måste ha hjälp utifrån får man väl avtala med den andra parten om att inte avslöja det i förväg.

Taskigt möjligtvis, men spelregler alla känner till och verkligen inte "oetiskt". Och absolut inte mot Terje, där måste du verkligen utveckla hur du tänker...
 

Telemachos

Aktiv medlem
Ett citat ur GGs blogg då han "avslöjade" fusket.
Varför citattecken? Han avslöjade fusket. Citattecken brukar betyda att man är ironisk.

I.s.f. så anser jag att GG agerat oetsikt både mot TH och journalisten och dennes tidning som blivit blåsta på en journalistisk framgång.
Varför oetiskt mot Terje? Och nej, GG har verkligen inte tystnadsplikt, varken juridiskt eller moraliskt. Journalisten hade dessutom full möjlighet och gott om tid att trycka en egen artikel om han jobbade för dagspress - jag tycker hans agerande tyder på att han antingen inte fick OK från ansvarig utgivare eller att det inte ansågs som tillräckligt intressant för en artikel.

Kontaktar man någon med en blogg finns risken att han skriver om det.
 

gunte

Aktiv medlem
Precis, där fanns massa vargbilder och annat som FLB-gänget inte har tillgång till, och som nu är dolda för allmänheten.
Av de fåtal bilder FLB lyckades spara innan stängningen, tycks merparten vara manipulerade.
Han har inte en massa vargbilder, flertalet av dom han har är tagna i djurpark precis som han skrivit.
 

Vevo

Aktiv medlem
Nu bör väl journalisterna ta kontakt med Terje för ett utlåtande..
Ja frågor lär de inte lida brist på, men frågan är om han kommer sätta sig i sitsen där en/flera journalister matar honom med frågor. Han kanske bara gör ett uttalande och sedan backar.
Jag hoppas ändå att han vågar konfronteras med journalister - som förhoppningsvis är duktigt pålästa i ämnet.
 

Casimir

Aktiv medlem
Leif och andra .....

Tyvärr hjälper det inte att skjuta budbärare.

En person av Terje personlighetstyp är inte mottaglig för sakskäl, utan förnekar allt även om han skulle blivit tillfrågad först. Det är känt hur han under lång tid sagt att foton inte skall efterbehandlas, trots att han själv gjort det i lönndom. Den som då tror att han skulle erkänt för lite mer än en vecka sedan är enligt min personliga uppfattning väldigt naiv, i dagligt tall kallad blåögd.

/Casi
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Ja frågor lär de inte lida brist på, men frågan är om han kommer sätta sig i sitsen där en/flera journalister matar honom med frågor. Han kanske bara gör ett uttalande och sedan backar.
Jag hoppas ändå att han vågar konfronteras med journalister - som förhoppningsvis är duktigt pålästa i ämnet.
Tycker näst intill att han är tvingad att göra ett uttalande snart. Även att han självmant bör säga upp sin titel som årets naturfotograf. Värre hycklare till människa har jag inte skådat.

Vill han nu inte göra någon intervju eller komma med någon form av förklaring tycker jag han skall dra sig tillbaka för gott, ge tillbaka utmärkelsen osv. Han bör ju ha ett krav från sig när det kommer till årets naturfotograf-pris...
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jo, men en hel del har ju tillgång till hans böcker och andra publikationer där hans bilder finns.
Nästa stora fråga blir nog hur ärlig han har varit med att inte bildbehandla i PS. Alltså inte manipulerat i egentlig mening, men till exempel användandet av glöd och gausisk oskärpa. Kreativ användning av ljus och kontrast osv. Nu är ju detta något många håller på med, men det skulle ju vara känsligt i detta fall då han själv så benhårt förnekat allt sådant.
Hur kollar du om bilderna i hans böcker är äkta ???
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Tycker näst intill att han är tvingad att göra ett uttalande snart. Även att han självmant bör säga upp sin titel som årets naturfotograf. Värre hycklare till människa har jag inte skådat.

Vill han nu inte göra någon intervju eller komma med någon form av förklaring tycker jag han skall dra sig tillbaka för gott, ge tillbaka utmärkelsen osv. Han bör ju ha ett krav från sig när det kommer till årets naturfotograf-pris...
Instämmer i allt du skrivit här
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Leif och andra .....

Tyvärr hjälper det inte att skjuta budbärare.

En person av Terje personlighetstyp är inte mottaglig för sakskäl, utan förnekar allt även om han skulle blivit tillfrågad först. Det är känt hur han under lång tid sagt att foton inte skall efterbehandlas, trots att han själv gjort det i lönndom. Den som då tror att han skulle erkänt för lite mer än en vecka sedan är enligt min personliga uppfattning väldigt naiv, i dagligt tall kallad blåögd.

/Casi
Ja Terje erkänner inget förrän där är så mycket bevis att han är tvungen. Därför tror jag aldrig vi kommer att få reda på när det här startade
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Det han menade (åtminstone som han uttrycker det) var att det skulle gå att höja mätarens ljuskänslighet genom att skruva upp ett högre asa-tal, vilket alltså inte går. För övrigt är inte detta något bara Terje propagerat för, utan ganska många. Och jag skulle tro att det knappast handlar om lögn, utan om missförstånd.
 

yens

Aktiv medlem
Ja Terje erkänner inget förrän där är så mycket bevis att han är tvungen. Därför tror jag aldrig vi kommer att få reda på när det här startade
Håller med, med tanke på att TH, om jag inte minns fel, på Facebook har skrivit om sin storstilade comeback som helst ska rentvå hans namn och återupprätta hans rykte som naturfotograf så finns det nog rätt mycket kvar att bearbeta innan vi får veta något som ens är i närheten av sanningen...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS