Annons

Skriva reatips om ett företag där man är anställd

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare är det inte tillåtet att posta reatips som representant för ett företag. Raderat inlägg som inte följer den regeln.

/Mod
Jag förstår och respekterar principen. Samtidigt var det ett värdefullt tips för många och jag är övertygad om att inläggets syfte var i välmening då jag d u vet att man inte får provision på MM. Finns det någon möjlighet för personen att lägga in såna tips utan att det blir "reklam från företag"?
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag förstår och respekterar principen. Samtidigt var det ett värdefullt tips för många och jag är övertygad om att inläggets syfte var i välmening då jag d u vet att man inte får provision på MM. Finns det någon möjlighet för personen att lägga in såna tips utan att det blir "reklam från företag"?
Kan inte annat än att hålla med. Egentligen blir väl alla inlägg i denna tråd reklam för något företag.
 

PMD

Aktiv medlem
Brukar inte MediaMarkt och andra stora elektronikkedjor ha sina rea-erbjudanden på sina websidor?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan inte annat än att hålla med. Egentligen blir väl alla inlägg i denna tråd reklam för något företag.
Den här problematiken har jag brottats med till leda på annat håll. Reglerna i sådana här sammanhang handlar inte om det blir reklam eller inte, utan vilket intresse som kan förmodas ligga bakom. De som driver företag i branschen eller är anställda säljare får förmodas ha ett affärsmässigt egenintresse på ett eller annat sätt i det de skriver.

Att inlägg av den sorten som avses inte är tillåtna framgår klart av forumreglerna, så det finns inte så mycket på den punkten att diskutera. Sedan kan man förstås tycka att forumreglerna är fel, men den diskussionen ska rimligen inte tas med afe utan med elmfeldt, clindh & Co; bara för att klargöra vem adressaten bör vara.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Brukar inte MediaMarkt och andra stora elektronikkedjor ha sina rea-erbjudanden på sina websidor?
Jo, det hör väl till det normala. Numera har väl MediaMarkt dessutom priserna på webben. Om varenda reaerbjudande dyker upp där vet jag inte, men jag minns att jag i december noterade att webbpriset på Prisjakt sammanföll med en rea som annonserades på en närliggande busskur.
 

Pippo

Aktiv medlem
Den här problematiken har jag brottats med till leda på annat håll. Reglerna i sådana här sammanhang handlar inte om det blir reklam eller inte, utan vilket intresse som kan förmodas ligga bakom. De som driver företag i branschen eller är anställda säljare får förmodas ha ett affärsmässigt egenintresse på ett eller annat sätt i det de skriver.

Att inlägg av den sorten som avses inte är tillåtna framgår klart av forumreglerna, så det finns inte så mycket på den punkten att diskutera. Sedan kan man förstås tycka att forumreglerna är fel, men den diskussionen ska rimligen inte tas med afe utan med elmfeldt, clindh & Co.
Nu var det ju inte riktat som kritik mot afe. Menade bara att allt som skrivs i denna tråd handlar om prylar som går att köpa till bra pris hos olika butiker.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu var det ju inte riktat som kritik mot afe. Menade bara att allt som skrivs i denna tråd handlar om prylar som går att köpa till bra pris hos olika butiker.
Jag ville bara passa på att påpeka det rent generellt, eftersom alla som läser inte nödvändigtvis har klart för sig att han inte har något att göra med hur själva reglerna ser ut.

Vad gäller resten så är det som jag skriver att det är ett problem att brottas med. Har man varit med och drivit ett forum så inser man nog lättare problematiken än annars. Att bara tillåta den här typen av inlägg bedömer jag helt enkelt inte är inte en bra idé. Man kan tillåta dem i en därför avsedd avdelning så att de inte blandas upp med andra inlägg, men eftersom Fotosidan har ett intresse av att sälja reklamplats är det kanske inte så attraktivt i detta fall.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Reatråden har ändå urartat till trams, med tristtips, så jag tycker iofs att MM-tipsen hör till de bättre som skrivs där, oavsett om det kommer från anställda på stället eller inte. Vi behöver inte få veta om det som Cyberphoto redan annonserar om på Fotosidan, däremot om ett bra tips på MM.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man som anställd på MM t ex bara tipsar om vad som finns inne till kraftigt nedsatt pris utan att nämna "vi har" utan bara ange priserna blir ju detta samma innehåll men inte uppenbar smygreklam - det borde ju fungera även om jag förstår det principiella problemet - alla företag skulle i princip kunna göra samma sak om någon där är eller blir medlem på FS.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Om man som anställd på MM t ex bara tipsar om vad som finns inne till kraftigt nedsatt pris utan att nämna "vi har" utan bara ange priserna blir ju detta samma innehåll men inte uppenbar smygreklam.
Fast i det här fallet skrev den anställde på MM i princip "vi har", här utdrag:

"Tänkte väl droppa lite fynd jag har här hos mig i MM Västerås", "Självklart kan vi man byta objektiv beroende på vad man vill ha" och "Full garanti som vanligt. Uppdaterar inlägget om något försvinner" så visst var det uppenbar smygreklam.

Men svår gränsdragning, i synnerhet om den som jobbar på företaget inte direkt tjänar något på det (inte ägare och inte går på provision tex) och i just det här fallet hade jag själv inget emot det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle nog kalla det för "uppenbar reklam" istället för "uppenbar smygreklam". :)
 

Snapphane

Aktiv medlem
Håller med om att företag/representanter för företag borde få kunna hinta om tips. Att få lite tips "läckta" före alla andra är väl aldrig fel?

Kan ta ett exempel från ett annat forum, SweDroid. Där är CDON väldigt aktiva och när de får in nya telefoner, droppas inte bara nyheten att på xxx datum har vi den inne utan oftast även rabattkoder exklusivt för forumet. Det handlar inte om mycket, men är såklart ändå uppskattat. De har även en bra dialog och har man beställt och missat rabatten brukar det lösa sig där direkt i forumet.

Däremot ska man såklart fortsätta vara hårda mot smygreklam. Folk ska inte "tipsa" om egna produkter/kurser o dyl. Men att någon från t ex Cyberphoto postar här och säger "imorgon säljer vi ut lagret av xxx till halva priset", det förlorar ingen på.
 

hyppe

Aktiv medlem
Håller med till fullo att det går som reklam. Gjorde samma sak förra året och då var det inga problem.
Visste inte reglerna ändrats så ber om ursäkt.

De flesta har ju redan svarat för mig. I detta fallet var det inte direkt att jag bjöd på veckans annonsblad.
Jag är medlem här sen en milard år och fotat ännu längre.Så ser ett deal när jag ser det. Så detta var bara sinnesjuka priser jag fått sätta på grejer som tyvärr inte säljer hos oss.

Men vet för framtiden, ville inte försöka låtsas att jag var kund. Så var ärlig från början.

Väl mött.

//David
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Reglerna runt detta har inte ändrats sedan 2001, däremot uppmärksammas inte alla "brott" - inlägget rapporteras kanske inte av någon medlem, eller någon moderator råkade inte se det.

Företag som vill annonsera får gärna kontakta oss så kan vi säkert hitta på någon lösning som passar behov och plånbok.
 
ANNONS