Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kompakt/liten systemkamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

SandraFischer

Ny medlem
Hej! Jag är ny på sidan men skulle behöva lite hjälp att välja en ny kamera.

Jag har tidigare haft en Canon Powershot G7 som nu har gått sönder men jag har varit väldigt nöjd. Jag letar alltså efter något liknande där storleken är det som är avgörande: är den för stor och tung ligger den bara hemma och blir för mycket vikt vid ex fjällvandring.

Jag tar mest naturbilder och landskap och det är kul att mecka ihop fina bilder, så jag vill gärna ha en så bra kamera som möjligt utan att den tar plats. Kanske önskar jag mig nåt omöjligt, men har ni några bra tips?

Jag är som sagt ganska ny inom kameravärlden men tänkte mig något runt 5000 kr, för landskapsbilder (förra kameran hade F2.8-8.0 och vore kul med lite högre bländartal, men är som sagt ganska dålig (än så länge!) på de tekniska begreppen) + att den får plats i handväskan :p Jag kommer sannolikt inte köpa till objektiv senare, så finns det nån bra kompakt liten systemkamera ni kan tipsa om?

Mvh, Sandra
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
G5 x

Canon G5 x är en kompaktkamera med sökare och ca 24-100 mm brännvid (vidvinkel till lätt tele). Har sett den säljas för mellan 5-6 lax. Jag har en som komplement till mina Canon systemkameror. Måste säga att bildkvalitén är mycket bra jämfört med andra kompakter jag haft. Har också bra närgräns (5cm i vidvinkelläge). Ljusstyrka 1,8 i vidvinkelläge och 2,8 i teleläge.
 
Kolla in rajala fotos rea i helgen. Panasonic gm5 med fin vidvinkelnför (15mm med bra ljusegenskaper) väldigt bra pris. Förhoppningsvis en kamera som du kan växa i och storleksmässigt kommer du inte längre.
Och när du känner att du vill få lite annat av objektivet (brännvidd) sp finns det en hel del att köpa.
 

xerent

Aktiv medlem
För landskap kan en Sony E-kamera med 16mm f/2.8 pancake-objektivet vara en trevlig variant. Om du inte behöver en sökare, så titta på ett A5000-kit; den kameran tar helt fantastiska bilder för dess storlek, mycket fint dynamiskt omfång i denAPS-C sensorn med 20 MP och ISO upp till 25600. Kit-gluggen 16-55mm är liten och lämplig, men drabbad av häftig distortion vid 16mm. Komplettera med 16mm f/2.8 pancake-objektivet begagnat på blocket så har du nog exakt vad du behöver. Hell, lägg till 1500 kr till för ett 50mm f/1.8 så har du en sjukt grym kamera för porträtt också. ;)

Här finns bilder på den:
http://annicaenglund.se/2014/05/22/sony-a5000/
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft en Canon Powershot G7 som nu har gått sönder men jag har varit väldigt nöjd. Jag letar alltså efter något liknande där storleken är det som är avgörande: är den för stor och tung ligger den bara hemma och blir för mycket vikt vid ex fjällvandring.

Jag tar mest naturbilder och landskap och det är kul att mecka ihop fina bilder, så jag vill gärna ha en så bra kamera som möjligt utan att den tar plats. Kanske önskar jag mig nåt omöjligt, men har ni några bra tips?

Jag är som sagt ganska ny inom kameravärlden men tänkte mig något runt 5000 kr, för landskapsbilder (förra kameran hade F2.8-8.0 och vore kul med lite högre bländartal, men är som sagt ganska dålig (än så länge!) på de tekniska begreppen) + att den får plats i handväskan
Här har du ett perfekt landskapskit, men extremt liten och lätt kamera+optik:

http://www.rajalaproshop.se/panasonic-lumix-dmc-gm5-15-1-7-svart.html

Väldigt bra objektiv med ganska lagom vidvinkel för mycket landskapsbider, och ljusstark M43 15mm med bländare 1,7 (motsvarar 30/3,4 på fullformatskameror/FF). Ingen fantastisk kvalitet på sökaren (den man kan se igenom när man tar upp kameran framför ögat/ansiktet), men något jag absolut inte skulle vilja vara utan utomhus när solen är framme vid naturvandringar. Många andra små kameror saknar det.

Kanonpris med sista kampanjpris idag söndag, och passar in perfekt i din buget (bara optiken kostar normalt 5500).

Alternativet tycker jag kan vara en kvalitetskompakt som Sony RX-100 III, men den ligger normalt lite över din budget. Du får zoom, och lite kompaktare lösning totalt sätt (objektivet sticker inte ut lika mycket som på små systemkameror). Nackdelen är mindre sensor (1" istället för M43) och mindre ljusstark optik jämfört med den fasta 15/1,7 M43 vidvinkeln ovan.

Tyvärr så har Canons motsvarande GX7 II ingen sökare. Väldigt trevlig kamera, men för mycket naturvandringar som främsta syfte så skulle jag skippat den då sökare är viktigt vid mycket solsken (speciellt bakifrån).

I korthet: Jag skulle kört på paketet GM5+15/1,7 i första hand, eller med en RX100 III i andra hand för den kompaktaste och lättaste lösningen för landskapsfoto med ändå riktigt fin kvalitet (jämfört med mobilkameror och kompakter med mindre sensorer).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som tur är pratar vi om handväska och inte ficka. GM5+15mm är väldigt bra prissatt nu t o m idag och har sökare (EVF) men vissa saknar dock möjlighet att zooma. Om vi håller oss till ett pristak på 5000kr finns även dessa kompakter med relativt stor 1" sensor:
Sony RX100 version 1 och II
Canon G9X och G7X
Panasonic LX100

Med pristak på 6000kr
Panasonic FZ1000 (får plats i större handväska och har zoom från 25mm-400mm)
Canon G1X mark II

Jag skulle valt Panasonic LX100 för 4999kr idag på Rajala. Du får en sensor som i praktiken är mellan 1" och den större 4/3". Dessutom väldigt hög ljusstyrka på objektivet (f/1,7-2,8), sökare (EVF) och zoom. Som jag ser det är detta det bästa valet då jag tror att zoom är bra att ha i ens enda kamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Glömde bort LX100 (riktigt fin kamera som jag själv funderat på), och missade helt just det helgerbjudandet på Rajala (stod inte med i kampanjlistan på hemsidan märkligt nog).

Håller med om att det är ett kanonalternativ till RX100 III som kompaktkamera (lite större, men säkert helt OK i handväska, och mindre utstickande objektiv än även små systemkameror). Väldigt ljusstark och bra optik för sin storlek: http://www.dpreview.com/files/p/articles/7503762913/CompactsApertures_2016.png

Dessutom ryms den ju i 5000-budgeten just nu hos Rajala precis som du påpekat, till skillnad ifrån RX 100 III som ligger klart utanför (I och II skulle jag skippa för utomhus/landskapsfoto, även om de är billigare i inköp, då de helt saknar sökare).
 

SandraFischer

Ny medlem
Tack alla för så bra tips! Jag har försökt läsa på lite på de förslagen och nu är jag ganska förvirrad med alla begrepp... Här kommer lite följdfrågor:

1. Jag är inte van att använda sökare och har inte tänkt det som nödvändigt, men varför är det bättre vid soligt väder (som martinot skrev)?

2. Brännvidd:
Canons G5x, G7x, G7x ii: 24-100mm
Sony RX100 ii: 28-100mm
Panasonic GM5, LX100: 24-75mm
--> Är det bra att ha ett större spann (ex. Canon) eller om jag mest är intresserad av vidvinkel för landskap kan hålla mig till lägre spann (ex. Panasonic)?
--> Ni nämnde 15mm brännvidd för Panasonic GM5 men hittade inte det i specifikationerna, är det ett objektiv man köper till då?

3. Sensorupplösning: de flesta verkar ha 20 megapixlar, men Panasonic's har 13-17 Mp - är det ens viktigt?

4. Är 4/3 (M43?) senor bättre än 1" eller vad ska jag gå på utan att gräva för mycket i det tekniska?

5. Har hört tidigare att Canon/Nikon är bra märken i stort, men Sony och Panasonic är också ok?
 

holycrap

Aktiv medlem
Tack alla för så bra tips! Jag har försökt läsa på lite på de förslagen och nu är jag ganska förvirrad med alla begrepp... Här kommer lite följdfrågor:

1. Jag är inte van att använda sökare och har inte tänkt det som nödvändigt, men varför är det bättre vid soligt väder (som martinot skrev)?

2. Brännvidd:
Canons G5x, G7x, G7x ii: 24-100mm
Sony RX100 ii: 28-100mm
Panasonic GM5, LX100: 24-75mm
--> Är det bra att ha ett större spann (ex. Canon) eller om jag mest är intresserad av vidvinkel för landskap kan hålla mig till lägre spann (ex. Panasonic)?
--> Ni nämnde 15mm brännvidd för Panasonic GM5 men hittade inte det i specifikationerna, är det ett objektiv man köper till då?

3. Sensorupplösning: de flesta verkar ha 20 megapixlar, men Panasonic's har 13-17 Mp - är det ens viktigt?

4. Är 4/3 (M43?) senor bättre än 1" eller vad ska jag gå på utan att gräva för mycket i det tekniska?

5. Har hört tidigare att Canon/Nikon är bra märken i stort, men Sony och Panasonic är också ok?
1. När det är stakt solljus så är det svårt att se displayen på kameran. Den kan helt enkelt inte konkurrera med solen i ljusstyrka.
Då hjälper en sökare eftersom den lilla LCD-skärm sitter i en EVF (elektronisk sökare) är skuggad av "lådan" den sitter i samt ditt ansikte när du sätter ögat mot.
Du kan alltså se mycket bättre när du ska ta en bild.

2. Större brännviddsomfång (det som benämns zoom) är alltid trevligt att ha. Generellt brukar det anses att optisk kvalitet på ett objektiv blir sämre när brännviddsomfånget ökar (och fasta objektiv, med bara en fast brännvidd, är bäst) men på en kompaktkamera kan man ju inte byta så där kan man fundera över att göra den uppoffringen.
Jag skulle säga att det är den kortare brännvidden som är mest intressant att titta på. För landskap är vidvinkel trevligt och då är 24mm vidare än 28mm. Om teleänden inte riktigt räcker till alltid kan man beskära bilden i efterhand, men man kan aldrig kompensera för saknad vidvinkel.

3. Allt beror på vad bilderna ska användas till. På webben är bilder på 800 pixlar eller 1024 pixlar i bredd ganska lagom. Det är mindre än 1 MP. För utskrift i vanligt 11x15 cm format räcker 2-3 MP.
Ska du skriva ut stora bilder kan fler pixlar vara användbart. Med fler pixlar att jobba med kan man också beskära mer i efterbehandlingen för att få den perfekta bilden.

4. Större sensor är vanligtvis bättre. M4/3-kameror har en sensor som är 21.60 x 17.30 mm. Sonys 1" sensor har formatet 15.86 x 13.20 mm.
Sen är Sony kända for att ha väldigt bra sensorer. I detta fall får vågar jag inte svara på vilken som skulle vara bättre.

5. Canon och Nikon är de två största märkena, men de är framförallt stora på DSLR. På den spegellösa sidan är M4/3-tillverkarna, Fujifilm, Sony med fler ledande. Jag personligen betraktar Fujifilm och Sony som de bättre. M4/3 har jag dock dålig koll på. Här kan någon med mer erfarenhet hjälpa till.

/P
 

SandraFischer

Ny medlem
Tack!!

Flera verkar förespråka Panasonic Lx100, men när jag kollar på Canon G7x så verkar den ganska likvärdig:

Panasonic Lx100:
4999kr (Rajala erbjud.)
24-75mm
f1.7 - f2.8
3.1x
4/3 sensor
12.7 Mp
393g

Canon G7x:
4700kr (prisjakt.se)
24-100mm brännvidd
f1.8 - f2.8
4.2x zoom
1"
20.2 Mp
304g

Jag vill bara ha en kamera och inte behöva köpa till objektiv, så från ovan sammanställning känns Canon lättare, mer zoom och mer Mp, eller har jag missat något om varför Panasonic är bättre?
 

martinot

Aktiv medlem
Tack!!

Flera verkar förespråka Panasonic Lx100, men när jag kollar på Canon G7x så verkar den ganska likvärdig:

Panasonic Lx100:
4999kr (Rajala erbjud.)
24-75mm
f1.7 - f2.8
3.1x
4/3 sensor
12.7 Mp
393g

Canon G7x:
4700kr (prisjakt.se)
24-100mm brännvidd
f1.8 - f2.8
4.2x zoom
1"
20.2 Mp
304g

Jag vill bara ha en kamera och inte behöva köpa till objektiv, så från ovan sammanställning känns Canon lättare, mer zoom och mer Mp, eller har jag missat något om varför Panasonic är bättre?
Ljusstarkare och större zoomomfång på LX100: http://www.dpreview.com/files/p/articles/7503762913/CompactsApertures_2016.png

Dessutom inbyggd sökare (som diskuterat ovan).
 

martinot

Aktiv medlem
Ljusstarkare och större zoomomfång på LX100: http://www.dpreview.com/files/p/articles/7503762913/CompactsApertures_2016.png

Dessutom inbyggd sökare (som diskuterat ovan).
Sorry, zoomomfånget är helt riktigt större på Canon (men som sagt klart ljussvagare optik).

Canon är ingen dålig kamera alls. Gillar Mk II där de rättat mycket av problemen med den första versionen (bättre grepp, rätt riktning på exp.komp. och snabbare hantering, och RAW-serie), men väldigt synd att den inte har någon inbyggd sökare tycker jag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack!!

Flera verkar förespråka Panasonic Lx100, men när jag kollar på Canon G7x så verkar den ganska likvärdig:

Panasonic Lx100:
4999kr (Rajala erbjud.)
24-75mm
f1.7 - f2.8
3.1x
4/3 sensor
12.7 Mp
393g

Canon G7x:
4700kr (prisjakt.se)
24-100mm brännvidd
f1.8 - f2.8
4.2x zoom
1"
20.2 Mp
304g

Jag vill bara ha en kamera och inte behöva köpa till objektiv, så från ovan sammanställning känns Canon lättare, mer zoom och mer Mp, eller har jag missat något om varför Panasonic är bättre?
Antalet MP spelar ingen roll - båda räcker gott för stora utskrifter - inget att bra sig om. Panasonicen har:
-större sensor = lite bättre prestanda i sämre ljus
- sökare (ovördeligt i solsken då TFT:n är svår att se)
- skarpare optik
- på panasonicen kan välja 16:9, 3:2 eller 4:3 proportioner utan att tappa MP (intressant för vissa)
- panasonicen lär också vara lite snabbare i autofokus jf med G7X (G7X mark II har förbättrats därvidlag men kostar över din prisklass)

Om den inte måste få plats i en (större) ficka har G7X inga väsentliga fördelar över Panasonicen f u marginellt lägre telezoom (skillnaden mellan 75 och 100mm är ganska liten - 4/3 på diagonalen).

Till det aktuella priset skulle jag med dina krav helt klart ta Panasonic LX100.
 
ANNONS