Annons

Portabelt batteri (powerbank) med genomladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
...Utan att egentligen veta hur strömmarna fördelas när den blir laddad samtidigt som den laddar...
Vad jag menar är att om den är urladdad så vet jag inte hur den tillgängliga strömmen fördelas mellan USB-uttagen och batteriet internt. Troligen så är det separata processer så att USB-uttagen försörjs från batteripacket som i sin tur laddas från USB, vilket då skulle innebära att om man t ex laddar kamera och läsplatta samtidigt så tar man ur mer ström än sätter in inledningsvis.

Men jag ska försöka ta reda på det.

Meßen ist wißen!
 

martinot

Aktiv medlem
Vad jag menar är att om den är urladdad så vet jag inte hur den tillgängliga strömmen fördelas mellan USB-uttagen och batteriet internt. Troligen så är det separata processer så att USB-uttagen försörjs från batteripacket som i sin tur laddas från USB, vilket då skulle innebära att om man t ex laddar kamera och läsplatta samtidigt så tar man ur mer ström än sätter in inledningsvis.

Men jag ska försöka ta reda på det.

Meßen ist wißen!
Tack. Är också väldigt intresserad av denna som alternativ till de andra som nämnts i tråden.
 

ajoe

Aktiv medlem
Så långt jag har kunnat mäta:

Jupion laddar på båda USB-donen samtidigt när den kör från internt batteri.

När den går på adapter så sjunker spänningen till 4,4 V på det högra USB-uttaget men đen laddar fortfarande kameran med 850 mA, medan det vänstra USB-uttaget dör.

Om detta har att göra med batterierna laddningsstatus vet jag ännu inte eller om den kopplar om när kameran är fulladdad. Men rijtigt som vi ville att det skulle vara är det ändå inte.

Edit: kopplade telefonen till vänstra USB, ingen laddning. Kopplade ur kameran från det högra och då hoppade laddningen igång på det vänstra. När jag sedan kopplade in kameran igen i det högra så laddar den både telefonen och kameran.

Exakt vad som gäller är inte alls kristallklart. Men 10 Ah är ju rätt mycket.

Jag ringde och frågade Cyberphoto om de visste mera, men nej.

Jag mailar till Jupio i Holland och frågar. Det är ju rätt bra att veta vad som gäller, i synnerhet om man är på resa och måste ha sås i grejorna.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så långt jag har kunnat mäta:

Jupion laddar på båda USB-donen samtidigt när den kör från internt batteri.

När den går på adapter så sjunker spänningen till 4,4 V på det högra USB-uttaget men đen laddar fortfarande kameran med 850 mA, medan det vänstra USB-uttaget dör.

Om detta har att göra med batterierna laddningsstatus vet jag ännu inte eller om den kopplar om när kameran är fulladdad. Men rijtigt som vi ville att det skulle vara är det ändå inte.

Edit: kopplade telefonen till vänstra USB, ingen laddning. Kopplade ur kameran från det högra och då hoppade laddningen igång på det vänstra. När jag sedan kopplade in kameran igen i det högra så laddar den både telefonen och kameran.

Exakt vad som gäller är inte alls kristallklart. Men 10 Ah är ju rätt mycket.

Jag ringde och frågade Cyberphoto om de visste mera, men nej.

Jag mailar till Jupio i Holland och frågar. Det är ju rätt bra att veta vad som gäller, i synnerhet om man är på resa och måste ha sås i grejorna.
Är det inte så att då den går på vägguttag med genomladdning (om den har det) så kan den bara ladda med ett uttag. Strömmen som skulle gått via den andra används för att ladda powerbank?
 

ajoe

Aktiv medlem
Nej. Jag har ju sett att den laddar på båda uttagen: "...När jag sedan kopplade in kameran igen i det högra så laddar den både telefonen och kameran..."

Jag trodde också att den kopplade inkommande laddning till ena uttaget, men det är inte så enkelt.l
 

ajoe

Aktiv medlem
Fick (icke-)svar från Jupio: "This info is completely new to us, we're checking it and will give you feedback later."

Återkommer...
 

Hankki

Aktiv medlem
Adaptern ger ju 2,1A så laddar den batterierna med 1A och ut på ena usb'n med 1A så finns ju inget kvar till det andra usb uttaget.
 

ajoe

Aktiv medlem
Visst. Men det vore ju likväl klämmigt att förstå hur otdningen man ansluter USB-kontakterna påverkar vilka som får spänning. Den högsta ström jag sett in är 1,1 A hittills.

Jag skulle vilja se tillverkarens spec över funktionen. Men jag tycker fortfarande att 199 kr är ett kap!
 

Klick-en

Aktiv medlem
Kunde inte heller motstå erbjudandet och köpte en Jupio Solar 10000L.

Har dock problem med power-knappen:
Man måste trycka *väldigt* hårt (> 10N) för att kunna slå på och av lampan.
Får ingen feedback av knappen som är helt stum, dvs. ingen känsla alls för när den är intryckt eller inte.

Är det likadant med era, eller är min trasig?
 

Rob100

Ny medlem
Powerbank med genomladdning

Jag har också sökt en powerbank med denna funktion ett tag. Blev besviken efter att ha beställt en powerbank från kina med genomladdning som aldrig fungerade. Efter lite research blev jag nyligen tipsad om denna Adata Powerbank
Kanske kan vara ett alternativ.. Rätt dyr dock men Adata känns som ett pålitligt märke
 

Rob100

Ny medlem
TP-link 10400

Här är ett test av olika powerbanks http://m3.idg.se/2.1022/1.608152/megatest--17-externa-batterier-som-raddar-livet-pa-dina-prylar/sida/1/inledning-och-koprad

Själv har jag TP-link 10400. Den kan ladda upp två enheter samtidigt. Den ena med 2 A och den andra med 1 Ampere.
Fördelen med den är att den laddas upp med 2 Ampere och det gör tydligen inte alla. Den har dessvärre inte genomladdning. Är väldigt nöjd med den.
Din powerbank TP-link 10400 har även fått bra betyg på denna sida i deras tester av batteriet och de skriver även att den laddas upp snabbt som du säger. Verkar inte finnas nåt test på någon med genomladdning. Blev nyligen tipsad om Adata 10050QC, den har genomladdning och usb c
 
ANNONS