Annons

Dåliga matbilder i tidningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Har retat mig lite på de i mitt tycke dåliga matbilder man kan se i framförallt dagspress.

En del bilder verkar bara tagna på en höft, med kraftig oskärpa utom det det allra närmaste i bilden. Matbilder ska väl helst se lite läckra ut, men ibland upplever jag bilder som bara lags upp på ett fat och någon "bara tar" en bild lite hur som helst.

Det verkar vara en trend bland en del matfotografer att det ska se ut så här. Däremot är matbilder i veckopressen lite annorlunda gjorda, efter den gamla skolan eller?

Bedöm själva. Först en matbild ur DN och en ur Året Runt. Jag vet!! Tycke och smak och allt det där, men ändå...
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Har retat mig lite på de i mitt tycke dåliga matbilder man kan se i framförallt dagspress.

En del bilder verkar bara tagna på en höft, med kraftig oskärpa utom det det allra närmaste i bilden. Matbilder ska väl helst se lite läckra ut, men ibland upplever jag bilder som bara lags upp på ett fat och någon "bara tar" en bild lite hur som helst.

Det verkar vara en trend bland en del matfotografer att det ska se ut så här. Däremot är matbilder i veckopressen lite annorlunda gjorda, efter den gamla skolan eller?

Bedöm själva. Först en matbild ur DN och en ur Året Runt. Jag vet!! Tycke och smak och allt det där, men ändå...
Svårt att se på en liten bild. Kort skärpedjup brukar ju vara populärt och jag tycker personligen att det är snyggt. Det är rätt otacksamt att vara fotograf när bliderna ska visas i dagspress, dåligt papper, misspass och enorm punktförstoring trasar sönder vilken bild som helst, hur fin den än är.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
En del bilder verkar bara tagna på en höft, med kraftig oskärpa utom det det allra närmaste i bilden. Matbilder ska väl helst se lite läckra ut, men ibland upplever jag bilder som bara lags upp på ett fat och någon "bara tar" en bild lite hur som helst.

Det verkar vara en trend bland en del matfotografer att det ska se ut så här. Däremot är matbilder i veckopressen lite annorlunda gjorda, efter den gamla skolan eller?

Bedöm själva. Först en matbild ur DN och en ur Året Runt. Jag vet!! Tycke och smak och allt det där, men ändå...
Att man har kort skärpedjup innebär inte att man tagit bilden på en höft. Det är givetvis en smaksak om man gillar det eller inte, men det är definitivt inte ett tecken på slarv.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Nu ser jag inte riktigt på bilden där men det är väl lite känslan som vill förmedlas också. En del matbilder kan ju vara förledande i att det ser för bra ut.

Att det ser lite slarvigare ut kan ge känslan av att man själv faktiskt kan göra något likadant. Eller i varje fall inte bli så vansinnigt besviken när soppan ser ut som just soppa och inte det gudomliga mästerverk av flytande guld som syns på bilden.

Det finns förresten massor av tips och tricks att läsa för den som är intresserad men mycket av det gör ju att maten faktiskt inte går att äta. Tror kanske inte att det är så vanligt att man förbättrar maten på det sättet i mattidningar nuförtiden, men det vet jag inget om.
 
Senast ändrad:

KallisKling

Aktiv medlem
Min personliga åsikt är att matbilder inte spelar så stor roll när det gäller skärpedjup utan mer kontrast och färger. Att få känslan att man hade velat smaka maten pga att den ser god ut...
 

Benganbus

Aktiv medlem
Har retat mig lite på de i mitt tycke dåliga matbilder man kan se i framförallt dagspress.

En del bilder verkar bara tagna på en höft, med kraftig oskärpa utom det det allra närmaste i bilden. Matbilder ska väl helst se lite läckra ut, men ibland upplever jag bilder som bara lags upp på ett fat och någon "bara tar" en bild lite hur som helst.

Det verkar vara en trend bland en del matfotografer att det ska se ut så här. Däremot är matbilder i veckopressen lite annorlunda gjorda, efter den gamla skolan eller?

Bedöm själva. Först en matbild ur DN och en ur Året Runt. Jag vet!! Tycke och smak och allt det där, men ändå...
Min misstanke,
ursäkta, det är att några fotografer ställer upp för väldigt låg betalning bara för att få vara med i en tidning...?
Å tidningen tycker det är Ok.. billigt liksom..!?
Kvalitet kostar! ;)
 

M7_21

Aktiv medlem
Bengt, du kan ha rätt, men jag tror nog att de flesta matfotografena är i proffsklass, som jag sa i mitt första inlägg, detta är nog mera en modetrend just nu. Nästa år ska det kanske vara bilder i mörkt svartvitt, stora korn etc.? Skulle vara kul at få svar från någon fotograf som i huvudsak plåtar mat!
 

Joggi

Aktiv medlem
Jag läser mycket mattidningar och jag tror att det är i senaste numret av allt om mat som det var ett litet reportage om hur dom fotar och stylar maten i deras tidning. Kan minnas fel och jag har inte tidningen här hemma men jag är ganska säker på att det var allt om mat.
 

Nerike

Ny medlem
Tidningen gourmet har ofta väldigt bra bilder i sin tidning. Jag har prenumererat i flera år och hittat flera stycken jag kunnat tänka mig att ha som tavla på väggen. Dessutom jobbar jag som kock, och blir ofta inspirerad av uppläggningen av mat i tidningen. Tummen upp alltså!
 

M7_21

Aktiv medlem
Matbilder kan upplevas på flera sätt. Men varför måste en del fotografer envisas med att ta halvsuddiga matbilder orsakade av litet eller obefintligt skärpedjup, vilka skolor har dom gått i? OK om åtminstone hela tallriken syns, men nu får man vara glad om bara den översta grönsaken har lite skärpa. Matfotografer, skärp er! Vet att det just nu råder ett mode med korta skärpedjup, men jag trodde det var mest vid porträtt som den tekniken gällde?
 

iBoat

Aktiv medlem
Matbilder kan upplevas på flera sätt. Men varför måste en del fotografer envisas med att ta halvsuddiga matbilder orsakade av litet eller obefintligt skärpedjup, vilka skolor har dom gått i? OK om åtminstone hela tallriken syns, men nu får man vara glad om bara den översta grönsaken har lite skärpa. Matfotografer, skärp er! Vet att det just nu råder ett mode med korta skärpedjup, men jag trodde det var mest vid porträtt som den tekniken gällde?
Om de är halvsuddiga överallt är det så klart inte bra, men om det finns en gristrande skärpa på en en del av maten tycker jag det är snyggt. Visst kan man backa lite och ta hela tallriken i full skärpa, men då blir det mer av dokumentfoto och mindre känsla. Det är iaf min uppfattning. Att gå riktigt nära maten och få full skärpa överallt är omöjligt om man inte focusstackar och jag tycker inte att matfotografer behöver "skärpa sig" (även om det uttrycket var ganska träffande i sammanhanget:)
 
ANNONS