Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tror jag bestämt mig för Nikon D750. Men vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

D.Silver

Ny medlem
Har suttit och läst mig galen angående vilken kamera man skall köpa.

Tror jag bestämt mig för Nikon D750.


Men lyckas inte bestämma mig angående objektiv.

Har satt en budget på max 10000kr för ett objektiv, eller 2 billigare?


Kommer till en början att använda kameran till att fotografera landskap/natur, djur, bilar, stad. Alltså ganska allmänt.
Mest utomhus.

Kommer nog aldrig fota porträtt.
Och rörliga motiv är inte aktuellt till en början.

Skarpa bilder är prio 1.

Men misstänker att jag kommer vilja ha ett macro senare.

Men med ovanstående kriterier, vilket bör man välja som första/enda objektiv till en början?

Eller ska jag välja något annat märke på kamera?
Verkar dock som att Nikon har bättre kameror i den prisklassen. Till mitt ändamål?

Är en glad amatör, som bemästrar Lightroom och Photoshop hyffsat. kommer fota i RAW.
Har haft diverse olika kameror genom åren.
 

PMD

Aktiv medlem
Har satt en budget på max 10000kr för ett objektiv, eller 2 billigare?


Kommer till en början att använda kameran till att fotografera landskap/natur, djur, bilar, stad. Alltså ganska allmänt.
Mest utomhus.

Kommer nog aldrig fota porträtt.
Och rörliga motiv är inte aktuellt till en början.

Skarpa bilder är prio 1.

Men misstänker att jag kommer vilja ha ett macro senare.
Det låter som att du kanske ska överväga en normalzoom.
Prisjakt listar en del som antagligen skulle passa dig.

Jag skulle titta på dessa tre till att börja med. Tamronobjektivet har bildstabilisering, vilket kan vara mycket praktiskt ibland.

Om du köper det billigaste av de tre så har du hälften av din budget kvar som en grundplåt till ett bra makroobjektiv.

Om skarpa bilder är högsta prioritet så kanske du dock ska satsa på objektiv med fast brännvidd. Och ett stativ av högsta klass.

Nikon 50mm f/1.8G är då svårslaget vad gäller pris/prestanda. Ett mycket bra objektiv som kostar cirka 2000 kr nytt.

Annars är nog Sigma 50mm f/1.4 ART det objektiv som har bäst pris/prestanda av alla 50mm-objektiv. Bildkvaliteten är i klass med Zeiss bästa objektiv, men det kostar bara cirka 6000 kr.

Läs tester! Specifikationerna på en del objektiv kan se lockande ut, men objektivet ska ju leverera i verkligheten också.

objektivtest.se är en bra webplats som testar objektiv med en mycket bra metod som gör att resultaten av testerna av olika objektiv är jämförbara.

Eller ska jag välja något annat märke på kamera?
Verkar dock som att Nikon har bättre kameror i den prisklassen. Till mitt ändamål?
Alla kameror i den prisklassen är bra. Vilken man ska välja beror mycket på personliga preferenser (vilka finesser man tycker är viktiga, och hur kameran känns att använda).

Om du har kommit fram till att Nikon D750 passar dig bra så finns det ingen större anledning att fundera på något annat märke, förutom kanske att du bör fundera lite på vilka objektiv du kan tänkas vilja ha i framtiden och se vilka märken som har bra sådana objektiv till bra priser. Men man ska nog inte älta sådana funderingar alltför mycket.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Håller med föregående inlägg. Använder själv Tamron 24-70, mycket objektiv för pengarna och bländar man ned några steg så är det riktigt bra tycker jag.
 

D.Silver

Ny medlem
Beställde precis kameran och Tamron 24-70 objektivet hos Cyberphoto.

Har kollat på det objektivet innan. Och det verkar som att det passar mig bra, till att börja med iaf.

Misstänker att jag blir nöjd 👍
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Jag skulle också lägga min röst på Tamron 24-70. Mycket för pengarna.

Är jag ute på vandring brukar jag plocka med mig Nikon 20 1.8 för att reducera vikten. Ska jag plåta annat än landskap under längre turer får även Nikon 50 1.8 följa med. Två bra och lätta objektiv att ha i åtanke för framtiden om du vill resa lätt.
 

D.Silver

Ny medlem
Jag skulle också lägga min röst på Tamron 24-70. Mycket för pengarna.

Är jag ute på vandring brukar jag plocka med mig Nikon 20 1.8 för att reducera vikten. Ska jag plåta annat än landskap under längre turer får även Nikon 50 1.8 följa med. Två bra och lätta objektiv att ha i åtanke för framtiden om du vill resa lätt.
Tackar för tipsen!
 

jeens

Aktiv medlem
Hade xakt samma funderingar då jag köpte min D750!
Köpte först ett fast 50/1,8 och strax efter en vidvinkel för landskap och innomhus bilder, valde Nikon 18-35 g ed mycke pga storlek & vikt, skärpan e fullt tillräkligt för D750 åxå...

mvh Jens
 

martinot

Aktiv medlem
Gillar vidvinkel för mycket av det som TS vill fotografera.

Skulle starta med ett 16-35/4 och ett fast 50/1,8 (även om budgeten kan bli lite i tuffaste laget om man inte kikar på beg. eller kampanjer).

Mina två absoluta favoritobjektiv till mitt D750-hus (och D610).
 

jeens

Aktiv medlem
Gillar vidvinkel för mycket av det som TS vill fotografera.

Skulle starta med ett 16-35/4 och ett fast 50/1,8 (även om budgeten kan bli lite i tuffaste laget om man inte kikar på beg. eller kampanjer).

Mina två absoluta favoritobjektiv till mitt D750-hus (och D610).
Just 16-35/4 var det jag åxå funderade på samt Tokina 16-28 men valde till slut 18-35. Tror alla dessa är rätt likvärdiga i prestanda.

mvh Jens
 

martinot

Aktiv medlem
Just 16-35/4 var det jag åxå funderade på samt Tokina 16-28 men valde till slut 18-35. Tror alla dessa är rätt likvärdiga i prestanda.

mvh Jens
Ja, de är som jag förstått väldigt lika i prestanda och bland de skarpaste vidvinkelzoomarna som finns att få.

Behöver man inte VR eller de sista två mm:arna (gör lite större skillnad på just vidvinkelsidan), så är ju 18-35 både mindre och lättare. Fint objektiv oavsett som nog kan passa TS bra.
 

lonian

Aktiv medlem
Har suttit och läst mig galen angående vilken kamera man skall köpa.

Tror jag bestämt mig för Nikon D750.


Men lyckas inte bestämma mig angående objektiv.

Har satt en budget på max 10000kr för ett objektiv, eller 2 billigare?


Kommer till en början att använda kameran till att fotografera landskap/natur, djur, bilar, stad. Alltså ganska allmänt.
Mest utomhus.

Kör själv Nikon D750, underbar kamera.
Nikon af-s 16-35 f4 är en väldigt fin glugg som jag kört länge med.
Har dock hört att Nikon 18-35 3.5-4.5 G ED skall vara ungefär lika skarp, och då är den lättare och billigare.

Ännu mer skärpa hittar du nog hos 14-24 2.8 men då blir det ett tungt objektiv som är något dyrare.

Ska du ha mer räckvidd hade jag gått på Tamrons 24-70 2.8
Jag har detta objektiv, men tycker personligen att det är mer praktiskt än roligt. Brukar ha den på när jag inte har tid att byta mellan olika objektiv. Sedan har jag märkt att den kan felfokusera, det händer inte ofta.. väldigt sällan men någon gång dyker en bild upp som fokus är helt fel.

Edit: Ser att du redan handlat :)
 
ANNONS