Annons

Tips på nattfoto av djur

Produkter
(logga in för att koppla)

stormfrog

Medlem
Hej!

Safariresan är bokad och en 5dsr på väg.

Jag är intresserad av tips och råd på hur man lyckas med nattfoto av vilda djur om det finns någon medlem här som har erfarenhet av det.

Blixt är uteslutet givetvis eftersom det skrämmer djuren och dessutom inte är tillåtet. Så jag gissar att ficklampa (som är tillåtet) kan vara en modell.

Någon som har tips på fototeknik gällande detta?
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag har fotat en del nattfoto, dock inte av djur, men det är lite pilligt. Först o främst, när det börjar skymmna är det fortfarande möjligt att fota men efter det blir det svårt. Även med ficklampa är det inte helt lätt. Du kommer vilja ha snabba gluggar (f/2.8 eller mindre. Helst ned mot f/2 eller lägre). Du lär få jobba på ganska höga ISO’s och korta slutartider. Mitt i natten är det typ helt omöjligt att få något bra, med en ficklampa är det acceptablet, men ha en ganska ”vid” ljusstråle så det är jämnt ljust. Är ett rent helvete o redigera bilder där du har vissa punkter som är nästan överexponerade och andra som är underexponerade för att ficklamapans ljus inte är jämnt.

Hoppas på att månen är ute, den ger förvånandsvärt mycket ljus.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur stark "ficklampa" får du använda? Cyberphoto säljer t.ex. en ficklampa som ger 600 lumen, vilket är rätt mycket.

Annars finns det ficklampor av märket LedLenser som ger 3000 lumen. Det borde räcka rätt bra om du inte är väldigt långt från det du ska fotografera.

Det blir väl knappast så värst behagligt ljus av en ficklampa, så räkna inte med några pangbilder.

Men kolla först med researrangören vad som är tillåtet när det gäller ljusstyrka. Du vill nog inte blända djuren alltför mycket, skulle jag tro.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om det är safari i grupp så borde väl bilen ha en lämplig rörlig strålkastare som täcker upp gruppens behov, än att varje deltagare har en lite ficklampa, hör du med arrangören. Annars var det ju utmärkta förslag som PMD gav, funderar på en sådan själv :)
 
ANNONS