Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 40D till Canon EOS 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, har nu haft min kamera (Canon EOS 40D) i ca 4 år och vill gärna uppgradera mig. Fotograferar mest porträtt och har hört att Canon EOS 1D Mark II/III osv är mera till för natur/sportfotografering så då är min fråga om jag skulle göra ett bra val att välja Canon EOS 5D Mark III?

Eller har ni några andra tips om några kameror som skulle vara en grym uppgradering från min? Märket Canon isåfall och vill gärna ha möjlighet att filma!

Tacksam för svar!
 

Sabud

Aktiv medlem
Hej, har nu haft min kamera (Canon EOS 40D) i ca 4 år och vill gärna uppgradera mig. Fotograferar mest porträtt och har hört att Canon EOS 1D Mark II/III osv är mera till för natur/sportfotografering så då är min fråga om jag skulle göra ett bra val att välja Canon EOS 5D Mark III?

Eller har ni några andra tips om några kameror som skulle vara en grym uppgradering från min? Märket Canon isåfall och vill gärna ha möjlighet att filma!

Tacksam för svar!


Skulle tro att Canon 6D är en `klokare´ uppgradering rent ekonomiskt och lika bra om du är mer intresserad av porträtt och inte sport/action.

/Stephan
 

AFJ

Aktiv medlem
Ännu bättre 5D Mk2 som går att köpa helt ny för 12 000 kr.

/Stefan
Varför skulle en mk2 vara bättre än en mk3?

Billigare ja, men bättre?

Söker man en "grym uppgradering" så tycker jag 5Dmk3 kvalar in rätt bra.

Ann-Louise, tänk på att du måste räkna med att skaffa en ny normalzoom. Din nuvarande 18-55 passar inte på 5D. Däremot kan du använda macrot och din fasta 50:a.
 

lusidor

Aktiv medlem
5D Mk 3 är just nu Canons mest kompletta fullformatskamera. Man kan säga att den är uppföljare till både 5Dmk2 och 1Ds mk3. Den klarar snabba motiv, natur/sport, mycket bättre än 5D mk2 och 6D. Med den användning du beskriver låter det som lite overkill, pengar du kan behöva för att köpa nya objektiv som passar FF.

Du får jämföra 6D och 5D mk2. Bildkvaliteten i normalt ljus är densamma. 6D är bättre i svagt ljus (både AF och brus), den är väldigt liten och smidig för en fullformatare - och 5500 kr dyrare. Båda går att filma med, jag vet inte hur mycket bättre 6D är på det.

För det nuvarande priset är en 5D mk2 ett riktigt kap, jag köpte min begagnad för 13 000 för två år sedan. Jag är väldigt nöjd med den för landskap och allmän foto, även i svagt ljus. Funkar dock inte så bra till djur och fåglar, hade en gammal 1Dmk2 tidigare som komplement, ska köpa en 7D nu snart. Alternativet för min del vore att spara till en 5D mk3 som klarar alla mina motiv, men jag tycker det är praktiskt med en action-kamera som jag kan ha teleobjektivet monterat på hela tiden. Så ser mina prioriteringar ut.
 

hlse

Aktiv medlem
Hej, har nu haft min kamera (Canon EOS 40D) i ca 4 år och vill gärna uppgradera mig. Fotograferar mest porträtt och har hört att Canon EOS 1D Mark II/III osv är mera till för natur/sportfotografering så då är min fråga om jag skulle göra ett bra val att välja Canon EOS 5D Mark III?

Eller har ni några andra tips om några kameror som skulle vara en grym uppgradering från min? Märket Canon isåfall och vill gärna ha möjlighet att filma!

Tacksam för svar!
Berätta gärna om din budget inför uppgraderingen. En Mk3 kostar ju dubbelt så mycket som en Mk2. En Mk2 ger ju så mycket mer att lägga på bra objektiv.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tänkte mer bild per kr. Klart att mk3 är bättre på allt än mk2!
Bildkvaliten är näst intill identisk till vartannat utom att bandningsproblemen är mindre påtaglig i mk3 och att jpg motorn är grymt mkt bättre i mk3.
 

jeduven

Aktiv medlem
Hej, har nu haft min kamera (Canon EOS 40D) i ca 4 år och vill gärna uppgradera mig. Fotograferar mest porträtt och har hört att Canon EOS 1D Mark II/III osv är mera till för natur/sportfotografering så då är min fråga om jag skulle göra ett bra val att välja Canon EOS 5D Mark III?

Eller har ni några andra tips om några kameror som skulle vara en grym uppgradering från min? Märket Canon isåfall och vill gärna ha möjlighet att filma!

Tacksam för svar!
Vill du ha en grym kamera som ersättare till 40D är just 5DIII den du söker. 5DII och efterföljaren 6D är båda bra kameror men inte i klass med 5DIII, som är den kamera du kan använda och växa i länge. Så tveka inte även om den dyrare för den är oxå så mycket bättre.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
6D ger väldigt bra bildkvalitet till ett någorlunda rimligt pris. Snabb och säker autofokus som absolut funkar för sport och snabb action. Långsamare serietagning gör den väl inte lämpad för snabba sporter dock. Två mycket trevliga egenskaper som följer med är WiFi och GPS som är inbyggd i denna model. Vikt och storlek är också en fördel.

Tog själv steget från 40D till Kitet 6D + 25-105/4 L IS och det var en härlig uppgradering med ett oväntat bra objektiv.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ännu bättre 5D Mk2 som går att köpa helt ny för 12 000 kr.

/Stefan
Ja, det är ett kap och som porträttkamera så är den fullt godkänd - de som är bättre med mkIII är till föga nytta för porträttfoto på en normal nivå. Behåll 40D, man får inte så mycket för den och det är en riktigt bra kamera som ger dig bra af som komplement till 5D mkII som inte är lika bra när det gäller af.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag gjorde bytet från 40D till 5D mkII för några år sedan och blev jättenöjd med bytet på alla sätt utom ett - jag saknade de många bra korsformade AF-punkterna hos 40D.
5D mkIII är ju en uppgradering även på den fronten, så om du tycker att just den detaljen är viktig ska du absolut sikta på mkIII om du har råd (och tycker att prisskillnaden mot mkII/6D känns befogad).
Jag plåtar också mest porträtt.
 

AFJ

Aktiv medlem
TS nämner ju filmning. Jag filmar i princip aldrig med min 5D men har det inte nämnts att det är lite problem med moire med 6D och att 5D därför är det bättre "filmkameran"? Jag kan vara fel ute, filmar som sagt inte själv.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Jag har tittat mycket på bilder som folk skickat in till fotosidan och jag måste nog säga att bilderna från EOS 5D mk3 är jättemycket bättre än 5D mk2. Bilderna från den senare ser pastellfärgade ut.................
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det beror isf till 100% på hur de behandlats. Det är inte kamerans fel eller förtjänst hur färgerna blir, det är barafotografens behandling och inställning.
 
Hej allihopa, jag hade helt glömt bort att jag ens gjort detta inlägg. Ville bara berätta att jag haft min 5d mark III i snart 1 år och är så himla nöjd! :)
 
Hej allihopa, jag hade helt glömt bort att jag ens gjort detta inlägg. Ville bara berätta att jag haft min 5d mark III i snart 1 år och är så himla nöjd! :)
Vill även påpeka att jag införskaffade mig nya objektiv. Mitt favorit 50mm 1,8 tappa jag i golvet (KLUMPIG) och gick rakt av på mitten så blev ett nytt 50mm men 1,4 VÄLDIGT nöjd! Sen ett telezoom som jag köpte begagnat för 17000 men bara 3 månader gammalt Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM, detta köpte jag även för ett år sedan då jag skaffade kameran.

Är så nöjd över mina val och går bättre på kundfronten nu när motivationen kommit tillbaka att fotografera! :)
 
ANNONS