Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu lagrar jag inte mina bilder etc lokalt och möjligheten att slänga program (renare?) ökar knappast min dagliga produktivitet.

Timemachine etc är bra när saker går åt skogen men varför anses Macen bättre vid vanligt fota-tanka över-photoshoppa-laddaupp beteende?
Jag upplevde att tråden gled iväg från "effektivitet för fotograf" så jag svarade lite generellt.

- Så sant att TM inte är ngn lösning för bildarkiv (som ofta ligger externt), men däremot känns det för mig värdefullt att veta om jag får en krasch (då backar man från extern disken) eller vill byta dator (då via FW från gamla datorn) så är jag uppe på banan inom 3-4h. Och då med alla inställningar (lösenord till 50-11 olika webbplatser tex) ner till senast lagda fil på skrivbordet. Jag har haft flera krascher eller problem med mina bärbara Appledatorer där TM gjort att jag direkt kunnat jobba vidare. Det är effektivt i min vardag. Gillar man inte TM så klickar man bort det och googlar fram ngt alternativ. Det jag inte gillar med TM är att det står och tuggar varje timme. Det kan bli lite frustrerande om man har en prasslig hårddisk.
- Som fotograf med OSX kan man välja Apple Aperture. Det kanske passar ngn som handen i handsken.
- Jag gillar även skärmavbildningsverktyget. Det använder jag väldigt mycket.
- När jag switchade för 5-7 år sen så hittade jag fler och snabbare snabbkommandon i OSX, likaså upplevde jag att min Apple då var bättre på att köra fler samtidiga program utan att bli trög. På både dessa saker gissar jag att Win är ifatt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Och jag som har fått uppfattningen att Mac aldrig strular ;-)
Mjukvarumässigt tycker jag det sällan är ngt problem, däremot så har jag haft strul med hårddisk (krasch), skärm (fläckar), grafikkort (skärmen la av). Alla mina Apple har haft ngt hårdvaruproblem och haft dem på service. Jag har dem i snitt ca 2.5 år och bär med mig den varje dag. Apple Protection Plan (APP) är ett måste vid köp.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Mjukvarumässigt tycker jag det sällan är ngt problem, däremot så har jag haft strul med hårddisk (krasch), skärm (fläckar), grafikkort (skärmen la av). Alla mina Apple har haft ngt hårdvaruproblem och haft dem på service. Jag har dem i snitt ca 2.5 år och bär med mig den varje dag. Apple Protection Plan (APP) är ett måste vid köp.
Jag hoppas du förstod att jag var lite ironisk :)

Jag kör själv PC och har aldrig råkat ut för såna problem, men samtidigt står mina datorer mest hemma.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jodå :) Men myten finns ju så det är väl lika bra att avliva den. :) Men som sagt. Bara hårdvaruproblem och i princip aldrig mjukvaruproblem. Sen blir det alltid ett svindyrt batteriköp under perioden då batteriet snabbt tappar kapacitet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dags för mitt vanliga strå till stacken i denna diskution.

Fördelen med PC är att man kan konfigurera burken som man själv vill inte som Jobs tvingat en till. Att sedan jämföra dom två blir alltid fel eftersom Macianer alltid jämför sin i7-bestyckade snöleopard Mac mot en 386:a med Windows 3.1. Windowsligan brukar däremot göra tvärtom och ta en PC som är 10ggr kraftfullare än den mest avancerade Mac:en på marknaden och jämföra den med en PowerPC bestyckad Tiger-Mac.

Mac, rätta dig efter datorn.

PC, låt datorn rätta sig efter dig.

Det hela är en smaksak och att vinna över någon till den andra sidan är lika lätt som att få homo eller hetro personer att byta sida.

Grafikerna på mitt jobb jobbar 90% på Mac eftersom dom är mest vana vid det. Dom klarar sig dock inte enbart med Mac:en utan dom behöver alla åtminstonde en Fusion-PC eftersom många plugins till Photoshop endast finns till PC-sidan. Även om dom då och då måste jobba i PC-miljö för att klara sitt arbete så skulle ingen kunna tänka sig att byta helt . Det är samma som för mig som jobbar inom IT och ofta måste testa Webapplikationer i Mac-miljö och har därför båda, att jobba på en Mac skulle dock aldrig funka för mig som vill ha kontroll.

/Karl

PS. Nya iMac:arna är prisvärda och fungerar utmärkt om man slänger ut OS/X och installerar Windows 7 på dom.
 

arneri

Avslutat medlemskap
MBP och win7 fungerar inte helt felfritt. Vissa BT funktioner fungerar inte liksom fläktkontrollen. Det går att ladda en 3pp sw och kontrollera fläktarna manuellt.

Toutchpadden tappar viss funktionalitet i W7.
 

Falumas

Aktiv medlem
MBP och win7 fungerar inte helt felfritt. Vissa BT funktioner fungerar inte liksom fläktkontrollen. Det går att ladda en 3pp sw och kontrollera fläktarna manuellt.

Toutchpadden tappar viss funktionalitet i W7.
Jo, laptoparna kan nog vara lite känsligare. Det är väl ASUS som sitter på något patent som bara apple vågar bryta emot gällande flerfingersrörelserna på touchpaden.

/Karl
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
MBP och win7 fungerar inte helt felfritt. Vissa BT funktioner fungerar inte liksom fläktkontrollen. Det går att ladda en 3pp sw och kontrollera fläktarna manuellt.

Toutchpadden tappar viss funktionalitet i W7.
Det där kändes inte som ett inlägg från en pro-apple-snubbe :)
 

alf109

Aktiv medlem
Dags för mitt vanliga strå till stacken i denna diskution.

....

Mac, rätta dig efter datorn.

PC, låt datorn rätta sig efter dig.

...

PS. Nya iMac:arna är prisvärda och fungerar utmärkt om man slänger ut OS/X och installerar Windows 7 på dom.
Hehe, du är rolig du ;)
Tvärt om gör mac osx inget som du inte ber den om, windows däremot låter dig inte göra vad du vill, dessutom installeras alltid en massa skit vid olika uppdateringar som gör att man måste installera om systemet med jämna mellanrum för att behålla prestanda.

Jag har haft betydligt mindre problem med mina macar än med mina windowsburkar genom åren.

Och jag tycker att mac tänkt mer rätt när det gäller den stora massan av oss, alltså att du inte skall behöva vara systemprogramerare för att köra din dator, helst skall datorn i sig själv funka som du tänkt dig så att du kan glömma den och jobba med de applikationer som du använder.

Nu vet jag inte hur det är med färghanteringen i nuvarande w7, men den var annars en ganska svag punkt hos windows, och redan där kan ett argument som utesluter windows finnas för alla de där detta är viktigt.

Nu har jag kört bägge systemen parallellt sedan början av 90-talet och för mig är det självklart att mac är ett bättre val om man inte av olika anledningar är tvungen att köra windows, vilket inte är helt ovanligt. Olika företag har som regel en policy för vilka datorer som skall köpas in, och där har historiskt win-pc valts i huvudsak av ekonomiska skäl, och i den stora hemdatorreformen så var det som regel inte heller valfritt vad man skulle skaffa utan det styrdes av företaget vilket som sagt ofta redan valt bort mac. Detta har medfört att ganska många idag sitter med win-pc, inte beroende på att de tycker att den är bäst, utan av helt andra orsaker. Och har man väl skaffat sig en radda program sitter man ofta fast i ett system, det blir för dyrt att byta helt enkelt.

Men om vi tar och tittar oss omkring så tror jag att det är betydligt vanligare att folk byter från win till mac än tvärt om. Det finns säkert någon som går andra vägen också, men det beror nog oftare på nödtvång än att de tycker att det är smidigare att jobba med windows.

Nu tycker jag iofs att windows 7 verkar vara ett steg i rätt riktning, men än är en bra bit kvar till mac osx.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hehe, du är rolig du ;)
Tvärt om gör mac osx inget som du inte ber den om, windows däremot låter dig inte göra vad du vill, dessutom installeras alltid en massa skit vid olika uppdateringar som gör att man måste installera om systemet med jämna mellanrum för att behålla prestanda.
Jag installerar alltid uppdateringar så fort dom kommer och sist jag installerade om min dator var 2008-11-10 och det var pga av byte till Vista.

Och jag tycker att mac tänkt mer rätt när det gäller den stora massan av oss, alltså att du inte skall behöva vara systemprogramerare för att köra din dator, helst skall datorn i sig själv funka som du tänkt dig så att du kan glömma den och jobba med de applikationer som du använder.
Precis, det är därför jag jobbar på PCn.

Nu vet jag inte hur det är med färghanteringen i nuvarande w7, men den var annars en ganska svag punkt hos windows, och redan där kan ett argument som utesluter windows finnas för alla de där detta är viktigt.
Sedan SP1 på Vista (som kom i början av 2008) har den fungerat lika bra som i OS/X.


Nu har jag kört bägge systemen parallellt sedan början av 90-talet och för mig är det självklart att mac är ett bättre val om man inte av olika anledningar är tvungen att köra windows, vilket inte är helt ovanligt. Olika företag har som regel en policy för vilka datorer som skall köpas in, och där har historiskt win-pc valts i huvudsak av ekonomiska skäl, och i den stora hemdatorreformen så var det som regel inte heller valfritt vad man skulle skaffa utan det styrdes av företaget vilket som sagt ofta redan valt bort mac. Detta har medfört att ganska många idag sitter med win-pc, inte beroende på att de tycker att den är bäst, utan av helt andra orsaker. Och har man väl skaffat sig en radda program sitter man ofta fast i ett system, det blir för dyrt att byta helt enkelt.
När det gäller företag så är Windows överlägsen på administrations-sidan. Eftersom Windows läser av Group Policys från AD och blir precis så spärrade som företaget kräver.

Men om vi tar och tittar oss omkring så tror jag att det är betydligt vanligare att folk byter från win till mac än tvärt om. Det finns säkert någon som går andra vägen också, men det beror nog oftare på nödtvång än att de tycker att det är smidigare att jobba med windows.
Det tror jag också, om 1% av Windowsanvändarna byter till OS/X så är det fler än om 10% av OS/X användarna bytte till Windows.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

/Karl
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Apple har ju tveklöst de datorer som är snyggast design. Folk som jobbar med färg och form går ju igång på utseendet och det är ju en stor del av köpbeslutet. Vad jag inte kan fatta är varför någon PC tillverkare plankar formen och byggkänslan när man håller i datorn!? Det finns ju inte en enda PC som jag skulle dregla över så som man gör när man går in i Apple Store. Skillnaden är ju AUDI/Bmw vs Amerikanska bilar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Smaken är som baken. Jag tycker att apples bärbara datorer ser helt okej ut, men dom stationära är grymt fula.
Självklart. Men det är ju ett oomkullrunkeligt faktum att Apple säljer prylar så det ryker och det är inte för att de alltid har de bästa funktionerna. Se bara på Iphone. Första versionen hade riktigt sunkig kamera, ingen MMS etc och ändå så var det fullständig kö-panik i Teliabutikerna. Apple kommer ta mer och mer marknadsandelar. Ett tydligt tecken är hardcore pc snubbar i min närhet som lite försiktigt smyger in en Mac mini som bas till tv:n när det "ultimata" win baserade system för 50-11 gången tokhänger sig..
 

yalazy

Aktiv medlem
Johanna, Mac är inte "bättre" för fotografer, bara annorlunda (och dyrare och mer begränsade). Trivs du med PC så varför byta?
 

Third eye

Aktiv medlem
Hur lyckas folk krabba ihop en pc så totalt med "normalt användande"? Och kan ens "liv" bli så mycket behagligare utifrån att välja rätt dator, det låter mer som att man inte har något liv alls om datorn betyder så mycket ha ha.

En annan lustig grej är ju alla som skriver "vi" och "ni" när de jämför mac och pc.
 
ANNONS