Annons

Olympus OM-2n

Produkter
(logga in för att koppla)

TmF

Aktiv medlem
Hej.

Jag har kommit över denna kamera på en loppis här om dagen. Det satt inga batterier i så jag vet än inte om den fungerar. Det följde med ett 35mm objektiv och ett 100-300mm objektiv också (tror det va ett sådant)

Det är första gången jag ägt en analog Systemkamera så jag undrar först och främst vart jag kan få tag på batterier till den. Har letat på ICA maxi, Statoil och okQ8 men utan framgång. Sedan måste jag även rengöra både kameran och objektiven.

Hur gör jag detta på bästa sätt och vad ska jag ha för någonting att rengöra med?

Är det vanlig 35mm film jag skall ha till den?

Sen undrar jag om kameran är någonting att ha över huvudtaget? :p

Jag förstår ju att den inte är i klass med dagens dslr's men ändå.

Tacksam för svar :)
 

j_s

Aktiv medlem
Det är första gången jag ägt en analog Systemkamera så jag undrar först och främst vart jag kan få tag på batterier till den. Har letat på ICA maxi, Statoil och okQ8 men utan framgång.

Är det vanlig 35mm film jag skall ha till den?
Vad har du letat efter? Kameran ska ha två st SR44 eller 357 (silveroxid) eller LR44 (alkaline). FInns t ex på Clas Ohlson nr 22-3910 (SR44).

Det ska vara vanlig 35 mm film.

Det är en fin kamera förutsatt att den fungerar.
 

Olle

Aktiv medlem
Vad har du letat efter? Kameran ska ha två st SR44 eller 357 (silveroxid) eller LR44 (alkaline). FInns t ex på Clas Ohlson nr 22-3910 (SR44).
Det är nog den vanligaste typen av knappbatterier. Jag brukar köpa mina på ICA och det behöver inte vara någon Maxibutik.

Olle
 

TmF

Aktiv medlem
Har nu köpt två LR44 batterier och kameran verkar fungera. Men har läst på internet att alla batterier förutom de där silverbatterierna inte är nå bra för kameran. Sen vet jag inte om det är så eller inte?

Nu återstår det att köpa film och rengöringsgrejer. Finns allt det på Clas Ohlsson eller krävs det en riktig fotobutik för det? Vad för rengöring behöver jag. Objektiven är kladdiga på linserna och samma spegeln i kamerahuset. Så det lär rengöras. Men film verkar vara svårt att få tag på förutom på webbutiker. Eller har ni några tips på vart det kan finnas. Bor i Falun.

Tack för de snabba svaren tidigare. Riktigt snällt av er.
 

Smw

Aktiv medlem
Har nu köpt två LR44 batterier och kameran verkar fungera. Men har läst på internet att alla batterier förutom de där silverbatterierna inte är nå bra för kameran. Sen vet jag inte om det är så eller inte?

Nu återstår det att köpa film och rengöringsgrejer. Finns allt det på Clas Ohlsson eller krävs det en riktig fotobutik för det? Vad för rengöring behöver jag. Objektiven är kladdiga på linserna och samma spegeln i kamerahuset. Så det lär rengöras. Men film verkar vara svårt att få tag på förutom på webbutiker. Eller har ni några tips på vart det kan finnas. Bor i Falun.

Tack för de snabba svaren tidigare. Riktigt snällt av er.
Hej !

Alkalisk är helt ok, tar slut lite fort ibland bara.

Biltema har en bra isopropanol spray, används på putsdukar.
typ microfiber för optik.

Var försiktig med att rengöra spegeln.

Sökaren brukar bli hemskt dammig, tyvär är det mesta bakom
glasbiten så att en demontering måste till.

//MW
 

wangblad

Aktiv medlem
35mm färgfilm finns ofta att få tag på på Pressbyrån om du inte vill gå till fotoaffär. Svartvit film är svårare att få tag på. Scandinavianphoto, Cyberphoto...
 

TmF

Aktiv medlem
Idag va jag förbi foto&bild på vägen hem från jobbet. Köpte där film, 3 st för 119 kr vilket ändå får räknas som överkomligt. När jag kom hem så rengjorde jag objektiven med en "putstrasa" och det blev rätt bra. Försökte även blåsa rent spegeln i kamerahuset med en "pip" vilket misslyckades rejält. Måste nog använda lite mer avancerade saker för detta ändamål. Har ni några tips?

Killen på fotobutiken sa att man inte skall använda något annat än luft på spegeln då den förstörs lätt. Så min fråga är helt sonika hur satan jag skall göra för att få den ren från damm och andra saker?

Sedan undrar jag vart jag kan får tag på objektivlock till objektiven. En av objektiven är ett 35mm objektiv och på uv-skyddet som sitter på står det 49mm. Då tolkar jag det som att objektivlocket skall vara 49mm? Eller är jag dum nu igen?

Är det samma storlek på locket till kamerahuset? Behöver nämligen ett sådant med.

Tack för era tidigare svar.

Lägger till två bilder på kameran med för den som vill se min pärla. ImageUploadedByTapatalk1343668963.234854.jpg

ImageUploadedByTapatalk1343668984.805076.jpg
 

Smw

Aktiv medlem
Idag va jag förbi foto&bild på vägen hem från jobbet. Köpte där film, 3 st för 119 kr vilket ändå får räknas som överkomligt. När jag kom hem så rengjorde jag objektiven med en "putstrasa" och det blev rätt bra. Försökte även blåsa rent spegeln i kamerahuset med en "pip" vilket misslyckades rejält. Måste nog använda lite mer avancerade saker för detta ändamål. Har ni några tips?

Killen på fotobutiken sa att man inte skall använda något annat än luft på spegeln då den förstörs lätt. Så min fråga är helt sonika hur satan jag skall göra för att få den ren från damm och andra saker?

Sedan undrar jag vart jag kan får tag på objektivlock till objektiven. En av objektiven är ett 35mm objektiv och på uv-skyddet som sitter på står det 49mm. Då tolkar jag det som att objektivlocket skall vara 49mm? Eller är jag dum nu igen?

Är det samma storlek på locket till kamerahuset? Behöver nämligen ett sådant med.

Tack för era tidigare svar.

Lägger till två bilder på kameran med för den som vill se min pärla. Visa bilaga 125842

Visa bilaga 125843
Hej !

Överdriv inte, spegeln går att tvätta, ex tops+isopropanol sen försiktigt med
putsduk. Håll den med pincett.
Akta mattskivan , repas lätt, är av plast.

Rengöra spegel har två "atttänka på"

-- Inte förändra det mekaniska läget, dvs tryck inte för hårt.
-- den är ytförspeglad, dvs den reflektrande ytan sitter ovanpå, allså lite ömtålig.

Är inte även mattskivan dammig ?
Den går att ta loss och blåsa rent med nån sorts "pust", ej mun.
Undvik tvättmedel utom i nödfall, förmodligen blir det flammigt.
Pilla inte i onödan upp mot prismat, mätarnålen sticker ut.

--------------

35 2,8 är en trevlig optik, jag fick aldrig några skarpa bilder med den
på mina analoga OM, på Canon dig. med adapter blir det kanonskarpt.
Kanske mekaniskt glapp vid nerbländning. En gissning.

------------

Här en annan trevlig och skarp sak:
http://www.tradera.com/olympus-om-system-s-zuiko-auto-zoom-35-70mm-1-3-5-4-5--auktion_302603_160699220http://www.tradera.com/olympus-om-system-s-zuiko-auto-zoom-35-70mm-1-3-5-4-5--auktion_302603_160699220

//MW
 

TmF

Aktiv medlem
Tack för svaret SMW.

Först och främst så vad är en mattskiva? Är det den som sitter ovanför spegeln om man säger så? Är det det som är "sensorn" på en dslr?

Vad jag kunde se så är den iaf ren. Har belyst den med en stark ledlenser och jag såg då inget skräp på den.

Sen har jag läst att dam och annat skräp som sitter på spegeln inte fastnar på bilderna så att säga. Stämmer detta?

Jag misstänker att det sitter mycket skit bakom sökaren för när jag tittar i den så är det väldigt skitit där. Men det sitter nog som sagt på sökaren som sagt.

Sen har jag väldiga problem med att förstå fokuseringen på kameran. N
R jag tittar i sökaren så är det ju en ring som man skall fokusera på så att säga. Resten i sökaren är ju lite blurrigt. Men ibland blir halva delen av ringen svart och resterande av ringen är vanlig. Ibland är det övre delen som blir svart och andra gånger så är det tvärt om. Vad betyder detta? Är det fel på min kamera eller ska det bara så här?

Är denna kamera bra förresten? Blir det bra kvalitet på bilderna? Detta beror ju på objektivet, men jag tänkte rent generellt.

Sen undrar jag vart jag kan hitta en adapter som gör att jag kan använda mina objektiv som jag har tillsmid om-2n till min digitala canon.

Nu blev det många frågor här och ni får ursäkta om jag är dryg, men jag är väldigt ivrig att komma igång på riktigt med analog fotografering.
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för svaret SMW.

Först och främst så vad är en mattskiva? Är det den som sitter ovanför spegeln om man säger så? Är det det som är "sensorn" på en dslr?

Vad jag kunde se så är den iaf ren. Har belyst den med en stark ledlenser och jag såg då inget skräp på den.

Sen har jag läst att dam och annat skräp som sitter på spegeln inte fastnar på bilderna så att säga. Stämmer detta?

Jag misstänker att det sitter mycket skit bakom sökaren för när jag tittar i den så är det väldigt skitit där. Men det sitter nog som sagt på sökaren som sagt.

Sen har jag väldiga problem med att förstå fokuseringen på kameran. N
R jag tittar i sökaren så är det ju en ring som man skall fokusera på så att säga. Resten i sökaren är ju lite blurrigt. Men ibland blir halva delen av ringen svart och resterande av ringen är vanlig. Ibland är det övre delen som blir svart och andra gånger så är det tvärt om. Vad betyder detta? Är det fel på min kamera eller ska det bara så här?

Är denna kamera bra förresten? Blir det bra kvalitet på bilderna? Detta beror ju på objektivet, men jag tänkte rent generellt.

Sen undrar jag vart jag kan hitta en adapter som gör att jag kan använda mina objektiv som jag har tillsmid om-2n till min digitala canon.

Nu blev det många frågor här och ni får ursäkta om jag är dryg, men jag är väldigt ivrig att komma igång på riktigt med analog fotografering.
Hej !

Ja. Nja , den visar bilden som du ser.
Skräpetet syns nog mest när man ser det genom sökaren.

Ja.

http://www.youtube.com/watch?v=rnkib7FZ8S8
behöver större bländare / ljusstyrka än ca 5,6 för att fungera.

Ja, till samman med några andra av olika fabrikat, en av de bästa semiprf .

http://www.ebay.com/itm/AF-Confirm-Olympus-OM-Lens-to-Canon-EOS-EF-Mount-Adapter-600D-60D-1100D-/160826559544?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2572028c38


//MW
 

TmF

Aktiv medlem
Hej !

Ja. Nja , den visar bilden som du ser.
Skräpetet syns nog mest när man ser det genom sökaren.

Ja.

http://www.youtube.com/watch?v=rnkib7FZ8S8
behöver större bländare / ljusstyrka än ca 5,6 för att fungera.

Ja, till samman med några andra av olika fabrikat, en av de bästa semiprf .

http://www.ebay.com/itm/AF-Confirm-Olympus-OM-Lens-to-Canon-EOS-EF-Mount-Adapter-600D-60D-1100D-/160826559544?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2572028c38


//MW
Tack för svaret. Filmen va bra och svarade en del på mina frågor. Nu återstår det bara att framkalla bilderna för att se resultatet
:)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
ANNONS