Annons

Hur ställa skärpan på oändligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Tjo!
Det var lite blixt och dunder här hemma igår och jag har numera möjlighet att ställa kameran under altantaket och fota rätt ut över skogen vilket jag försökte med.
Jag tänkte försöka fånga några blixtar. Dock var blixtarna för långt bort (man såg hur himlen lös upp men man såg inga blixtar) så det blev ingen som fastnade denna gången.
Jag undrar lite över hur jag ska ställa in skärpan på oändligt. Nu brukar jag ställa kameran på Bulb, bländare 8 och ISO 100 och fjärrstyrning. Kameran är en Canon 7D och objektivet är ett 24-105 L ställt på 24 mm.
Om man tittar på skalan på objektivet så finns det en markering på oändligt. Dock undrar jag vad de röda markeringarna till höger om det vita sträcket är? Kan det vara så att oändligt ligger olika beroende på brännvidd? I så fall ska jag väl ställa in oändligt på strecket vid siffran 24? Bifogar en bild på hur det ser ut.
 

Bilagor

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du har redan ställt objektivet på oändligt avstånd: den liggande åttan är en symbol för oändligheten.

De röda siffrorna är, gissar jag, markeringar för hur mycket skärpedjup du får vid olika grader av zoomning. Men vid vilken bländare framgår inte, och den påverkar ju skärpedjupet i högsta grad. Dessutom tycker jag att motsvarande markeringar på andra sidan om skärpeplanet saknas. Eller så är det något annat, kanske markeringar för skärpan om man använder IR-filter. Men också det är en gissning.
 

Poteta

Aktiv medlem
Tack för svar!
Då misstänker jag att om man är petnoga så ska jag lite till höger, till det lilla stående strecket som avslutar det liggande strecket? Eller är det hela det vita liggande strecket som är oändligt?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det enklaste du kan göra är att vrida tills det tar stopp. Jag gissar att det är oändligt, men kolla skärpan med några testbilder innan du använder det till något viktigt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Numera, när det finns autofocus i alla kamerahus, har Canon gjort det lätt för sig och tillverkar snart sagt alla objektiv så att det går att ställa skärpan på oändligt och sen en bit till, bortom oändligt.
Den som till äventyrs undrar vart det är någonstans rekommenderas att gå och titta vid regnbågens fot.

Något allvarligare talat så är det liggande strecket, som symboliserar oändligheten hela vägen, en marginal som objektivet har för att säkert kunna ställas in på oändlighet oavsett omgivningstemperaturen. Eftersom objektiven blir olika långa om det är -25°C jämfört med +35°C, kan man råka ut för att det annars inte går att skruva inställningssnäckan långt nog, vid vissa temperaturer, om den inte har lite rörelsereserv vid vad som vanligtvis är rätt inställning för oändligt.

Förr, när allt var manuellt fokuserat, ville man helst ha oändligt avstånd vid anslaget där det inte gick att vrida längre. Då kunde man bara vrida till bottenläget, så visste man att man hade oändligt avstånd inställt. Det enda äldre objektiv jag har som har samma lösning, med ett liggande streck som representerar oändligt, är mitt FD 300 mm f/5,6 S.C.

Du får helt enkelt göra på samma sätt som man får göra med mitt gamla 300 mm, alltså titta i sökaren och försöka avgöra när sånt som är långt bort ser som skarpast ut.

Objektivet på din bild är ju ett EF-objektiv, så det kan användas även på kamerahus för film. Om du laddar ett sådant hus med infraröd film, ska du ställa in skärpan på vanligt sätt, med AF eller genom att titta i sökaren, och sedan flytta vad på skalan som nu hamnade mitt för det vanliga inställngsindexet till den röda markeringen för den brännvidd du har inställt. Detta för att fokusläget med IR-film blir lite annorlunda än med normalt dagsljus.
Det här är alltså inget som är applicerbart vid normal digital fotografering. Tittar du på ett EF-S objektiv, som bara passar på vissa digitala kamerahus, så hittar du heller ingen sådan röd avståndsmarkering.
 

Poteta

Aktiv medlem
Numera, när det finns autofocus i alla kamerahus, har Canon gjort det lätt för sig och tillverkar snart sagt alla objektiv så att det går att ställa skärpan på oändligt och sen en bit till, bortom oändligt.
Den som till äventyrs undrar vart det är någonstans rekommenderas att gå och titta vid regnbågens fot.

Något allvarligare talat så är det liggande strecket, som symboliserar oändligheten hela vägen, en marginal som objektivet har för att säkert kunna ställas in på oändlighet oavsett omgivningstemperaturen. Eftersom objektiven blir olika långa om det är -25°C jämfört med +35°C, kan man råka ut för att det annars inte går att skruva inställningssnäckan långt nog, vid vissa temperaturer, om den inte har lite rörelsereserv vid vad som vanligtvis är rätt inställning för oändligt.

Förr, när allt var manuellt fokuserat, ville man helst ha oändligt avstånd vid anslaget där det inte gick att vrida längre. Då kunde man bara vrida till bottenläget, så visste man att man hade oändligt avstånd inställt. Det enda äldre objektiv jag har som har samma lösning, med ett liggande streck som representerar oändligt, är mitt FD 300 mm f/5,6 S.C.

Du får helt enkelt göra på samma sätt som man får göra med mitt gamla 300 mm, alltså titta i sökaren och försöka avgöra när sånt som är långt bort ser som skarpast ut.

Objektivet på din bild är ju ett EF-objektiv, så det kan användas även på kamerahus för film. Om du laddar ett sådant hus med infraröd film, ska du ställa in skärpan på vanligt sätt, med AF eller genom att titta i sökaren, och sedan flytta vad på skalan som nu hamnade mitt för det vanliga inställngsindexet till den röda markeringen för den brännvidd du har inställt. Detta för att fokusläget med IR-film blir lite annorlunda än med normalt dagsljus.
Det här är alltså inget som är applicerbart vid normal digital fotografering. Tittar du på ett EF-S objektiv, som bara passar på vissa digitala kamerahus, så hittar du heller ingen sådan röd avståndsmarkering.
Tusen tack, då vet jag tills nästa gång Tor hälsar på. Hoppas det blir snart!
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Knät på vinkelhaken som pekar på oändlighetstecknet visar hur nära Du kan ställa skärpan för att få skärpa upp till oändlighet. Som
Du nu ställt så har Du skärpa upp till oändlighet för brännvidderna 24 - 105 mm. Vrider Du så att knät på vinkelhaken är över 50 så har Du skärpa upp till oändlighet för brännvidderna 24 - 50 mm. Vrider Du till 35 så har Du skärpa upp till oändlighet för brännvidderna 24 - 35 mm o.s.v. Ställer Du knät på 24 så är det bara 24 mm som når oändligheten utan avbländning.

I praktiken använder Du det genom att först zooma till önskat läge. Sedan fokusera och därefter titta efter om Du får skärpa upp till oändlighet med den brännvidd som Du valt. Till det kommer att bländar Du ner så kan Du komma ännu lite närmare och fortsatt ha skärpa på oändligheten. Närgränsen på skärpedjupet får Du ingen hjälp med men åt det hållet avtar ju skärpan mycket snabbare så det måste Du bedömma i sökaren, genom nedbländningsknappen eller testfotografera.
 
Senast ändrad:

Litchen

Aktiv medlem
Ja, jag var ute igår.

Provade fota med 300 mm. Vid bländare 4-10 blev det dåligt.. Det var först vid f20 som jag tyckte att det blev hyffsat. iallafall om man fotar motiv lååångt bort vid 300 mm.. O det är svårt att fota handhållet med f20.

Däremot blir det väl okey från 70 - 200 ca med bländare 8-10 typ..
Men ja, lite svårt att använda objektivet när det är så oljuskänsligt.

Men iallafall så var det bländaren som var "pobleme", så nu är det löst. tack
 

x-country

Aktiv medlem
Jag undrar lite över hur jag ska ställa in skärpan på oändligt.
Har din kamera Live view? När jag vill sätta skärpan på oändligt (eller långt borta i horisonten) så sätter jag på LV och kameran/objektivet på MF. Sedan sätter jag skärpan med hjälp av skärmen. Jag siktar på något kontrastrikt föremål (något med kanter). Jag brukar förstora visningen 6-10 ggr för att verkligen vara säker.
 

apersson850

Aktiv medlem
Knät på vinkelhaken som pekar på oändlighetstecknet visar hur nära Du kan ställa skärpan för att få skärpa upp till oändlighet. Som
Du nu ställt så har Du skärpa upp till oändlighet för brännvidderna 24 - 105 mm. Vrider Du så att knät på vinkelhaken är över 50 så har Du skärpa upp till oändlighet för brännvidderna 24 - 50 mm. Vrider Du till 35 så har Du skärpa upp till oändlighet för brännvidderna 24 - 35 mm o.s.v. Ställer Du knät på 24 så är det bara 24 mm som når oändligheten utan avbländning.
Detta är alltså helt fel. De röda brännviddsangivelserna har ingenting med skärpedjupet att göra.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Detta är alltså helt fel. De röda brännviddsangivelserna har ingenting med skärpedjupet att göra.
Ledsen men det är som jag skriver.
Alla zoomar är märkta med "sämsta" oändliga skärpedjupet för de olika brännvidderna eftersom skärpedjupet är brännviddsberoende medan alla fasta objektiv saknar skalan men har oftastvskärpedjupet för de olika bländarna markerat istället. Har tyvärr inte med mig handböckerna där jag befinner mig så jag kan inte posta ett utdrag.
Min Canon EF 24-105mm f/4L IS USM är märkt för oändlighetsgräns för brännvidderna 105 - 24 mm i stegen 105 - 50 - 35 - 28 - 24mm
Min Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM är märkt med oändlighetsgräns för brännvidderna 200 - 70 mm i stegen 200 - 100 - 70 mm.
Det går ju inte att märka med alla bländarsteg kombinerat med brännvidd för en zoom. Det skulle varken få plats eller bli särskillt begripligt.

Däremot är de flesta fasta objektiv märkta med skärpedjup för bländarstegen. Mina Canon EF 24mm f/1.4L II USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM och Canon EF 200mm f/2.8L II USM är alla märkt med skärpedjup för de olika bländartalen. Finns märkningen på de fasta så är den dubbelsidig.

Supertelens saknar all skärpedjupsmärkning.

Är det någon som hävdar motsatsen så vore det bra med en hänvisning till dokumentation som stödjer påståendet. Jag kan ändra mig om jag har fel men då vill jag se bevis. Denna märkning är uråldrig - precis som jag! :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
buksanvisningen

Tänker gräva fram bruksen ikväll och kolla upp vad som gäller.
Sätter en peng på Henry. Någon som vågar hålla emot?

Det verkar logiskt. Ställer man skärpan på "5" så har man nog skärpedjup till oändligheten först på 24mm (f:4). På längre brännvidder så räcker inte djupet lika långt.
 

Dragoen

Aktiv medlem
De röda markeringarna för olika brännvidder är just för att våglängderna vid infrarött inte bryts lika mycket som de våglängder objektivet normalt är gjort för. Detta är även brännviddsberoende vilket gör att tillverkarna sätter ut fler än en markering.

Jag har även kollat i manualen för EF 17-40 där det klart och tydligt står:
"The infrared index corrects the focus setting when using monochrome infrared film. Focus on the subject manually, then adjust the distance setting by moving the focusing ring to the corresponding infrared index mark."
"The infrared index position is based on a wavelength of 800 nm."
"The compensation amount differs depending on the focal length. Use the indicated focal length as a guide when setting the compensation amount."

Däremot så brukar ju zoomobjektiven ha ett markerat L-format sträck vid oändlighetstecknet.
Vid "normal temperatur" är det där L:et sticker upp som är korrekt. Alltså inte där oändlighetstecknet är.

EDIT: Kan tilläggas att jag själv fotograferar infrarött och har haft nytta av detta flertalet gånger så jag kan enbart hålla med om att det som står i manualen även stämmer i verkligheten.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
De röda markeringarna för olika brännvidder är just för att våglängderna vid infrarött inte bryts lika mycket som de våglängder objektivet normalt är gjort för. Detta är även brännviddsberoende vilket gör att tillverkarna sätter ut fler än en markering.

Jag har även kollat i manualen för EF 17-40 där det klart och tydligt står:
"The infrared index corrects the focus setting when using monochrome infrared film. Focus on the subject manually, then adjust the distance setting by moving the focusing ring to the corresponding infrared index mark."
"The infrared index position is based on a wavelength of 800 nm."
"The compensation amount differs depending on the focal length. Use the indicated focal length as a guide when setting the compensation amount."

Däremot så brukar ju zoomobjektiven ha ett markerat L-format sträck vid oändlighetstecknet.
Vid "normal temperatur" är det där L:et sticker upp som är korrekt. Alltså inte där oändlighetstecknet är.

EDIT: Kan tilläggas att jag själv fotograferar infrarött och har haft nytta av detta flertalet gånger så jag kan enbart hålla med om att det som står i manualen även stämmer i verkligheten.
Fotograferar ingen infrarött med fasta objektiv?
Skulle vara intressant att höra varför inte markeringen finns för "infrarött" på fasta objektiv?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ledsen men det är som jag skriver.
Jag är inte ledsen, men det är lik förbaskat inte som du skriver.

Vet inte om det finns några bruksanvisningar för Canons objektiv att ladda ner, men ni kan hämta den här bruksanvisningen till 5D Mark III. På sidan 25 finns en skiss på vad de olika delarna av ett EF 24-105 mm f/4L IS USM är för något. Infrared index är tydligt utmärkt.

Visst finns det de som fotograferar, eller i alla fall fotograferade infrarött med fasta objektiv. De brukar ha ett litet rött streck, eller en prick, dit man ska justera skärpeinställningen. Eftersom de per definition bara har en brännvidd behöver de bara en markering.
Sen har jag något fast objektiv som saknar sådan markering. Där står det istället i bruksanvisningen (som jag alltså inte har här) att man ska använda skärpedjupsmarkeringen för f/8, för den råkar sammanfalla med var IR-markeringen skulle ha suttit.

Joho, lite mer forskande gav denna bruksanvisning för en del fasta objektiv från Canon. Kolla punkt fyra och bild 7.

Det går också bra att glo här. Titta på bilden överst. Där syns den röda pricken omedelbart till höger om avståndsindexet på EF 50 mm f/1,4 USM. Den enda skärpedjupsmarkering som finns är för f/22.

Här finns förresten en bild på FDn 70-210 mm f/4 tillsammans med ett nyare EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. På FD-objektivet, som är en skjutzoom, syns tydligt hur de har gjort markeringen för de olika skärpedjupen vid olika brännvidder. IR-markeringen sammanfaller med skärpedjupslinjen för f/8, så de har bara gjort den linje röd istället. Det är det objektivet jag tänkte på ovan.

Skicka ett PM så ska ni få mitt kontonummer, där ni kan sätta in pengarna.
 

Olle

Aktiv medlem
Fotograferar ingen infrarött med fasta objektiv?
Skulle vara intressant att höra varför inte markeringen finns för "infrarött" på fasta objektiv?
På alla mina fyra objektiv med fast brännvidd (för Minolta MD) finns röd IR-markering. Ibland med bokstaven R, ibland med endast en röd punkt eller streck.
På objektiv endast för digitala kameror finns väl inga såna markeringar? Digitalkameror är väl inte avsedda för IR-foto även om en del använder dom till det ändå.


Olle
 

apersson850

Aktiv medlem
Tittar du på ett EF-S objektiv, som bara passar på vissa digitala kamerahus, så hittar du heller ingen sådan röd avståndsmarkering.
Citerar mig själv som svar på frågan om objektiv avsedda enbart för digitala kameror.

Det går inte längre att redigera mitt tidigare inlägg ovan, så jag får fortsätta här.
I den här bruksanvisningen finns på sidan 14 en bra beskrivning på hur oändlighetsmärket är tänkt.
Notera att IR-märket verkar ha försvunnit på det här ganska nya objektivet. Det är väl inte så efterfrågat längre.
Den lilla röda punkten finns på flertalet kortare fasta EF-objektiv i alla fall.
 
Senast ändrad:

Dragoen

Aktiv medlem
Fotograferar ingen infrarött med fasta objektiv?
Skulle vara intressant att höra varför inte markeringen finns för "infrarött" på fasta objektiv?
Det kan vara så att det är mycket enklare att konstruera fasta objektiv så att de håller samma avstånd för IR som för synligt ljus vid ändligheten. Detta gäller även zoomobjektiv men bara på vissa brännvidder.
På mitt EF 17-40 så vid brännvidd 40 mm är avståndet för oändlighet detsamma för IR och vanligt, samma sak på mitt EF 70-200 vid brännvidd på 200 mm.

Har man bara en brännvidd bör tillverkarna därför kunna få våglängderna för IR att fokusera likvärdigt som för det ljus vi kan se.

Är dock intresserad om någon med mer teknisk kunskap kan beskriva det djupare.

EDIT: Tyvärr är det inte många objektiv som är lämpade för IR, även om dessa har IR markeringar.
Detta då materialval eller optisk formula inte fungerar speciellt bra för dessa våglängder och ger optiska defekter som t.ex. hotspot.
 
ANNONS