Annons

Vägen till modefotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassundbom

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är då en 18-årig fotograf från Luleå. Jag går sista året på media programmet med inriktning fotografi, och ska efter jag är klar försöka "slå genom" som mode/reklam fotograf.

Jag skriver därför och undrar här om det finns någon som har något tips om hur jag ska bär a mig åt. Eftersom denna marknad är väldigt begränsad här uppe, så gäller det mycket för mig med marknadsföring och kontakt skapande på nätet, men det är svårt.

Är det någon som har idéer eller förslag, för i så fall får ni väldigt gärna hjälpa mig med detta.

/ Andreas.
 

matlep

Aktiv medlem
Hej! Jag är då en 18-årig fotograf från Luleå. Jag går sista året på media programmet med inriktning fotografi, och ska efter jag är klar försöka "slå genom" som mode/reklam fotograf.

Jag skriver därför och undrar här om det finns någon som har något tips om hur jag ska bär a mig åt. Eftersom denna marknad är väldigt begränsad här uppe, så gäller det mycket för mig med marknadsföring och kontakt skapande på nätet, men det är svårt.

Är det någon som har idéer eller förslag, för i så fall får ni väldigt gärna hjälpa mig med detta.

/ Andreas.
Kanske kan söka assistenplats hos en annan Lule-bo som det går bra för: http://benjaminvnuk.com
 

Anjou

Aktiv medlem
Som Art Director är min erfarenhet att jag väldigt sällan köper fotojobb från någon jag inte personligen träffat. Om det är någon jag inte känner vill jag gärna ta en kaffe och tillsammans med fotografen kolla i hans/hennes portfolio och höra historien bakom bilderna. Jag har svårt att jobba med någon som jag inte känner mer än bara till namnet.

Det har självklart hänt att jag jobbat med fotografer bara för att de är etablerade och redan har skapat sig ett namn. Men det har egentligen varit för att de fotograferna har haft ett erfaret produktionsteam kring sig med stylister, smink, rekvisita osv. Då har jag själv sluppit att ansvara för hela produktionen. Men får jag välja fritt så väljer jag fotografer som jag på något sätt har lärt känna lite innan.

Men det första du måste göra som fotograf är att få till en bra portfolio. Bilderna kommer före jobben. Du kommer aldrig få ansvaret att fota om du inte kan visa upp bra bilder och att du klarar av att leverera ett bra material, och att du kan göra detta även när omständigheterna inte är optimala. Och som nämns här ovan så är ju ett assistentjobb den vanliga vägen för en fotograf, det är då du lär dig det som skolan aldrig kan lära ut.

/ Kalle
 
ANNONS