Annons

Raw-filer från olika kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

TittiH

Aktiv medlem
Hej, jag har Elements 8 i min Mac. Har själv en Canon EOS 60D där jag fotar enbart i Raw. Jag har alltså laddat ner tillägget som jag behöver till Elements för att kunna redigera mina Raw filer där. Nu har jag fått raw-filer från en kompis kamera (foton av mig själv) som jag ska redigera. Hon har en nyare kamera än jag och nu kan jag ju inte öppna de filerna i mitt Elements...

Jag undrar, om jag laddar ner tillägget som behövs till Elements för hennes kamera (Canon EOS 6D), fungerar då mina egna filer fortfarande?

/Titti
 

themajk

Aktiv medlem
Hej, jag har Elements 8 i min Mac. Har själv en Canon EOS 60D där jag fotar enbart i Raw. Jag har alltså laddat ner tillägget som jag behöver till Elements för att kunna redigera mina Raw filer där. Nu har jag fått raw-filer från en kompis kamera (foton av mig själv) som jag ska redigera. Hon har en nyare kamera än jag och nu kan jag ju inte öppna de filerna i mitt Elements...

Jag undrar, om jag laddar ner tillägget som behövs till Elements för hennes kamera (Canon EOS 6D), fungerar då mina egna filer fortfarande?

/Titti
Japp. Och om du inte vill ladda ner det tillägget kan du ladda hem Adobe DNG Converter, som gör om kamerans egen raw-fil till ett annat, mer standardiserat format som de felsta program kan läsa.

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?platform=Macintosh&product=106
 

TittiH

Aktiv medlem
Nää, fungerar inte... :-( Camera Raw 7.1 verkar inte fungera att ladda ner till Elements 8 som jag har. Får felmeddelande i stil med: "Detta tillägg är inte tillämpligt för dig." Typ.

Kan det vara så att Elements 8 är för gammalt för att ta emot Raw 7.1?

Om jag använder den här konvertern, kan jag redigera bilderna då som raw-filer på något sätt?
 
ANNONS