Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Video på canon 60d stoppas automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Som sagt, efter 12 min. videoinspelning "stoppar den automatiskt".
Jag har testat både med Ultra- och Extreme SD-kort.
Nån som kan hjälpa?

Tack på förhand!
 

Poteta

Aktiv medlem
Som sagt, efter 12 min. videoinspelning "stoppar den automatiskt".
Jag har testat både med Ultra- och Extreme SD-kort.
Nån som kan hjälpa?

Tack på förhand!
Jag har en 7D och samma händer för mig. Har för mig att det är olösligt eftersom kameran använder FAT32 som filsystem vilka inte klarar mer än 4 GB stora filer.
Om du minskar upplösningen på filmen borde du kunna få längre filmer.

Sedan finns det en annan löjlig begränsning, man kan inte filma längre än 30 minuter i sträck. Vad det beror på kommer jag inte ihåg exakt mer än att det är någon regel om moms eller skatt på en videokamera, och för att det inte ska vara en videokamera ska man inte kunna spela in längre än 30 minuter.

Jag har kapitulerat och köpt en riktig videokamera som används för längre filmsnuttar. Tråkigt men nödvändigt.

/Edit
Jag hittade följande text i bruksanvisningen:

"När du har börjat spela in avbryts inspelningen automatiskt om filstorleken uppgår till 4 GB eller om inspelningstiden pågår i 29 min. 59 sek."

Riktigt kasst att man inte kan fixa det om du frågar mig. Iaf på dagens kameror. Det känns som att FAT32 är rätt föråldrat nu.
 

themajk

Aktiv medlem
Det är tveklöst 4GB-begränsningen, ca 5,5Mb/sec *60sec*12min = 3960Mb...

Som ovan, om du sänker kvalitén så kan du spela in upp till 29minuter och 59sekuder.
 

Frazzeone

Ny medlem
Jag har en 7D och samma händer för mig. Har för mig att det är olösligt eftersom kameran använder FAT32 som filsystem vilka inte klarar mer än 4 GB stora filer.
Om du minskar upplösningen på filmen borde du kunna få längre filmer.

Sedan finns det en annan löjlig begränsning, man kan inte filma längre än 30 minuter i sträck. Vad det beror på kommer jag inte ihåg exakt mer än att det är någon regel om moms eller skatt på en videokamera, och för att det inte ska vara en videokamera ska man inte kunna spela in längre än 30 minuter.

Jag har kapitulerat och köpt en riktig videokamera som används för längre filmsnuttar. Tråkigt men nödvändigt.

/Edit
Jag hittade följande text i bruksanvisningen:

"När du har börjat spela in avbryts inspelningen automatiskt om filstorleken uppgår till 4 GB eller om inspelningstiden pågår i 29 min. 59 sek."

Riktigt kasst att man inte kan fixa det om du frågar mig. Iaf på dagens kameror. Det känns som att FAT32 är rätt föråldrat nu.
Det är som du säger, tullen som tillkommer om den kan filma längre än 30 min och då räknas som en filmkamera. Har för mig det skulle innebära ett påslag på 6% för alla kameror så därför man sätter en 30min spärr.
 

john78

Aktiv medlem
Ok tack!

Då är det bara att köra på lägre upplösning.
Ska nämligen filma en vigsel och de brukar hålla på längre än tolv miunuter:).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ok tack!

Då är det bara att köra på lägre upplösning.
Ska nämligen filma en vigsel och de brukar hålla på längre än tolv miunuter:).
Kör inte på lägre upplösning. Bryt filmen då och då i lägen som är bra för ex klippning i efterhand. Du förlorar 1s.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Filma istället med 2 kameror.
O så får du promenera emellan dem.
Det blir roligare att klippa mellan dem sedan.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Om du spelar in ljudet på extern enhet kan du stoppa och starta om inspelningen lite då och då när det inte händer något intressant på några sekunder. Skulle det sedan visa sig hända något just när du stoppar så har du i alla fall ljudet inspelat oavbrutet. Då kan du klippa in någon närbild/stylebild/utfyllnad just i avbrottet men ändå ha ljudet oavbrutet.

Men man KAN förstås ha otur och missa något oväntat. Tex någon snubblar, svimmar osv. Mest som ett förslag ifall man inte har tillgång till mycket prylar.

Man skulle ju även kunna rigga upp en enklare filmkamera(som kan filma länge oavbrutet) på stativ som oavbrutet filmar det hela från en lämplig vinkel, kanske uppe ifrån orgelläktaren(om det är i en kyrka). Då har man frihet att själv röra sig på platsen och filma från olika vinklar mm. Vid varje avbrott klipper man in "standardvinkeln". Kan bli snyggt och intressant med tanke på att det som inte kommer från "standardvinkeln" kan bli mycket mer kreativt än om du bara har en kamera och känslan "Jag måste filma hela tiden! Får inte missa nått!"
Detta kräver ju dock tillgång till någon typ av filmkamera och förmodligen även en extern ljudinspelare.
 
ANNONS