Annons

Storformatskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Skulle vilja köpa en storformatskrivare, främst för att kunna skriva ut på canvas från rulle men även för vanliga foton givetvis. Skulle iallafall vilja kunna få in 24" rulle. Ska göra allt ifrån "vepor" till vanliga utskrifter både på papper och canvas. Kan man skriva ut dekaler på vinyl etc. så vore det givetvis inte tråkigt ;). Hur tåliga blir sådana för "uteklimat" etc? Hur fungerar det? Vad ska man tänka på?

Har fått erbjudande på en HP Z2100 GP skrivare, är det något vettigt att ha?

MVH

Johan
 

snap01

Aktiv medlem
Dom flesta prolabb kör med Epson storformatskrivare.Jag kör själv med Epsons 7800 skrivare o den levererar grym kvalite.För att få allt lira så är det värt att köpa ett rip progam dels så får du alla profiler till mer eller mindre alla papper du kan tänka dig.
Rip programmet heter image print o det kan du se på hemsidan www.colorbytesoftware.com.
Enda nackdelen med progarammet är att det är dyrt har för mig att jag betalade 13500+ moms för det.
Samt att uppgradera det fån äldre modell över 2 år tar dom 75% av nypriset.
Själv höll jag på o hattade med proffsprofiler, nerladdade etc men det är värt att lägga pengar på image print för det fungerar perfekt hela tiden.
I sverige är det stefan olsson på sff som säljer image print.
Om du kommer printa mycke (sälja) så är det värt mycke med storformatsskrivare eftersom dels så är driftskostnaden på bläck etc betydligt billigare än på mindre skrivare samt fördelen med att köra på rulle.Jag använder ett riktigt bra papper Tetenal semi matt som jag köper från hegethorn för ca 900 kr den är 24 rulle som är 20 meter långt o 61 bredd.Halvblankt vattentåligt med bättre svärta än tex ilfords galleri.
Sedan kör jag alla möjliga akvarell papper som tex
hahnemulhes fina art, crane museo silver rag, canvas, ilford gold fiber silk, photo rag etc
Dessa papper är dyrare men ger ett läckert resultat till rätt bild.
Så har du råd skulle jag gå på epsons med image print för då har du bästa kvalite samt bekymmerslöst handhavande.
 

snap01

Aktiv medlem
Ps jag kör med phatte black patron för att slippa byta mellan blank/svart patron om jag vill köra på matt/blankt papper.Vill du veta allt om profiler,image print,epson,hp skrivare etc så råder jad dig att kontakta stefan olsson på www.profiler.nu
 

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag tittar på hp:s z2100gp printer som har någon inbyggd kalibrator som skapar egna ICC profiler efter pappret (som inte den vanliga z2100 har). Det ska enl. en kille jag känner som kör en sådan fungera riktigt bra. Någon här som har erfarenhet av det?

MVH

Johan
 

snap01

Aktiv medlem
Varför kontaktar du inte kungen på profiler,skrivare etc Stefan olsson?
Vill man ha det bästa så kostar det oftast lite mer.
 

mr_rockster

Aktiv medlem
Självklart betalar jag hellre mer för ngt bättre. Men jag gillar att ta intryck från mer än en person, annars jag jag köpt en z2100gp med en gång eftersom jag redan hört att den är grym.

Frågar på fotosidan för att höra vad andra folk gillar för skrivare, varför de gillar de etc. etc. Sen får jag väga bra mot dåligt innnan jag bestämmer mig för att köpa.

MVH, en halvfull

Johan
 

stefohl

Aktiv medlem
mr_rockster skrev:
Självklart betalar jag hellre mer för ngt bättre. Men jag gillar att ta intryck från mer än en person, annars jag jag köpt en z2100gp med en gång eftersom jag redan hört att den är grym.
Z2100 är ju inte den skrivare som de flesta som köper HP:s storformatsskrivare satsar på för fotoutskrifter. Z3100 har 12 färger, jämfört med 8 för Z2100. Det ger ett större färgomfång för Z3100.

Jämför man Epson med HP ser man att Epson är bättre på vissa färger, HP på andra. Den skillnad jag sett är framförallt bättre valörer i mörka skuggor för Epson.

Ett bra ställe att få info om skrivare och papper är http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showforum=6

Stefan
 

Patrik68

Aktiv medlem
Jag lånar tråden lite.
Jag funderar på att köpa en storformatsskrivare.
Vad ska man tänka på?
Vilka skrivare har en låg driftkostnad vad det gäller bläck tex? Jag vill kunna skriva ut i storleken A1 minst och även kanvas.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag lånar tråden lite.
Jag funderar på att köpa en storformatsskrivare.
Vad ska man tänka på?
Vilka skrivare har en låg driftkostnad vad det gäller bläck tex? Jag vill kunna skriva ut i storleken A1 minst och även kanvas.
Om du ska skriva ut i format upp till A1 är det en 24" skrivare du behöver. Idag är det då Epson Surecolor P6000/7000 eller Canon imagePROGRAF PRO-2000 som gäller. Med båda två är det enkelt att skriva ut på canvasrullar. Jag har visserligen testat båda två, men har inte koll på driftkostnaden för dem.
 
ANNONS