Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom, kameraprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Har gjort en kameraprofil i Adobe DNG profile editor. Var lägger jag dcp-filen? Enligt Adobe ska den läggas i X:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 4.2 RC\Resources\CameraProfiles\
Men när jag öppnar CameraProfiles finns mapparna Adobe Standard och Camera. I Camera finns väldans massa mappar för alla olika kameror. Har provat alla möjliga varianter men kameraprofilen syns inte i Lightroom Classic. Win 10, Eos 5D mkIII och jag har startat om Lightroom varje gång efter att jag flyttat filen.
//Lasse Å
 

ztenlund

Aktiv medlem
Testa något i stil med:

C:\Users\Lasse\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

Möjligen är väl Users --> Användare i svensk version av Windows. AppData är nog dold, så du måste visa dolda filer.

Red: Det är förstås inget mellanslag i sökvägen ovan, men av någon märklig anledning visas den åtminstone hos mig med ett mellanslag i CameraProfiles.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det stämmer. Mina är här, men jag har inga mellanslag nånstans. Det är forumet som visar det fel.

C:\Users\Stefan\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

/Stefan
 

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Tack, båda två och God Jul på er (och alla andra på Fotosidan också)! Jag provar när det lugnat ner sig lite efter allt julstök. /Lasse Å
 

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Det stämmer. Mina är här, men jag har inga mellanslag nånstans. Det är forumet som visar det fel.

C:\Users\Stefan\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles

/Stefan
Tyvärr, fanns inga kamera- eller objektivprofiler där. Och inget annat heller, bara en liten dat-fil. Alla profiler jag hittar ligger under Lightroom i programmappen, och det är ju i det programmet jag ska använda profilen i första hand. I ...\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\CameraProfiles är det heltomt.
Jag provar vidare. /Lasse Å
 
ANNONS