Annons

Google chrome fixar inte nästan svart

Produkter
(logga in för att koppla)

hansl54

Aktiv medlem
Hej

Jag använder Google Chrome som browser men den har börjat bråka med mig.
Jag är mycket på Flickr och tittar på andras bilder och jag har sett några bilder där de nästan svart tonerna har bytts ut till blått, ungefär som i Camera Raw om man slår på lågdagervarningen. Jag tänkte, hur kan någon ladda upp sådana bilder.
Till slut insåg jag att det bara i min dator det såg ut så. Om jag tittade på bilden i min laptop, telefon, padda eller TV så såg bilderna bra ut.
Jag har en kalibrerad Eizo 27" skärm, så här borde färgerna vara rätt om någonstans.
Om jag byter till Explorer så försvinner fenomenet.
Har någon färgkunnig person något tips på vad jag kan göra åt det? Jag vill helst vara kvar i Chrome för jag tycker färgerna stämmer bättre i övrigt.
Jag bifogar en bild där det syns tydligt hur det ser ut. De mörka partierna på skrotbilen har blå fält i sig

Hans
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
Om den bilden är från Flickr kan du väl lägga ut länken, så får vi se hur det ser ut på våra maskiner. Explorer är knappast någon referens i färghanteringssammanhang. Bättre att du testar med Firefox om bilden har inbäddad färgprofil eller om du vet hur du ska ställa in Firefox så den visar rätt. Dock tror jag inte det har med färghantering att göra annat än att det möjligen är något fel på din skärmprofil som gör att Chrome inte kan konvertera till den på korrekt sätt.
 

iSolen.se

Guest
Hej

Jag använder Google Chrome som browser men den har börjat bråka med mig.
Jag är mycket på Flickr och tittar på andras bilder och jag har sett några bilder där de nästan svart tonerna har bytts ut till blått, ungefär som i Camera Raw om man slår på lågdagervarningen. Jag tänkte, hur kan någon ladda upp sådana bilder.
Till slut insåg jag att det bara i min dator det såg ut så. Om jag tittade på bilden i min laptop, telefon, padda eller TV så såg bilderna bra ut.
Jag har en kalibrerad Eizo 27" skärm, så här borde färgerna vara rätt om någonstans.
Om jag byter till Explorer så försvinner fenomenet.
Har någon färgkunnig person något tips på vad jag kan göra åt det? Jag vill helst vara kvar i Chrome för jag tycker färgerna stämmer bättre i övrigt.
Jag bifogar en bild där det syns tydligt hur det ser ut. De mörka partierna på skrotbilen har blå fält i sig

Hans
Har liknande problem på min jobbdator när jag använder extern skärm. Jag har inte provat internet explorer men det låter intressant.
 

alfin

Aktiv medlem
Har liknande problem på min jobbdator när jag använder extern skärm. Jag har inte provat internet explorer men det låter intressant.
Internet Explorer är inte fullt ut färghanterad, så hur den kan vara intressant i sammanhanget förstår jag inte. IE kan läsa bildens inbäddade färgprofil, men den konverterar till sRGB och inte den kalibrerade skärmens profil. Microsoft har gjort så eftersom de flestas bildskärmar inte är kalibrerade. Om den bildskärm man använder ligger väldigt nära sRGB blir det rimligt rätt ändå, men de allra flesta skärmar avviker från sRGB's färgrymd och därför blir det inte korrekt färgåtergivning.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Hej

Jag använder Google Chrome som browser men den har börjat bråka med mig.
Jag är mycket på Flickr och tittar på andras bilder och jag har sett några bilder där de nästan svart tonerna har bytts ut till blått, ungefär som i Camera Raw om man slår på lågdagervarningen. Jag tänkte, hur kan någon ladda upp sådana bilder.
Till slut insåg jag att det bara i min dator det såg ut så. Om jag tittade på bilden i min laptop, telefon, padda eller TV så såg bilderna bra ut.
Jag har en kalibrerad Eizo 27" skärm, så här borde färgerna vara rätt om någonstans.
Om jag byter till Explorer så försvinner fenomenet.
Har någon färgkunnig person något tips på vad jag kan göra åt det?....
Hej Hans. Prova följande: i chrome adressfältet skriv ”chrome://flags/” utan citationstecken så klart.

Scrolla ner tills du hittar "Force Color Profile”
Du kommer se på högersida en kvadrat där du kan välja från "default” till "sRGB"
Välj sRGB, stäng av Chrome och starta den igen. Bör fungera nu. Hör av dig i tråden om det mot förmodan inte skulle vara rätt men skriv också om det löste problemet. Kan vara nyttigt för andra som råkar ut för liknande.
 

alfin

Aktiv medlem
Vi pratar inte om någon nyansskillnad utan att en klar färg dyker upp utan förklaring.
Om jag förstod det rätt har TS en stor, hårdvarukalibrerad, wide gamut Eizo-skärm och då är det väl rätt oväsentligt hur Internet Explorer konverterar till sRGB eller hur man kan manipulera Chrome att återge i sRGB för att kringgå skärmprofilen och undvika problemen. Bättre att försöka hitta felet, för det ska naturligtvis inte se ut så. Är bilden på Flickr hoppas jag vi får länken, så vi ser om det ser lika illa ut på andra wide gamut skärmar. Själv skulle jag börja med att testa Firefox och omkalibrera skärmen, då jag vid några tillfällen haft skärmprofiler som betett sig konstigt.
 

hansl54

Aktiv medlem
Hej

Nu har jag testat Steppenwolfs förslag med "Force Color Profile" och det gjorde att färgfläckarna försvann men nu ser bilden ut precis som i Explorer dvs mer mättad än den är i Photoshop. I Chrome stämde det bättre överens med PS.

Här är länken till bilden på Flickr
https://www.flickr.com/photos/tmlangli/27695505298/in/datetaken/

Tack för hjälpen så länge, jag får fundera vidare på hur jag ska göra. Vilket tycker jag är viktigast? Bättre färger i övrigt eller inga blå fläckar?

I-landsproblem!

hälsningar
Hans
 

hansl54

Aktiv medlem
Litet tillägg till mitt bekymmer. Det verkar att som om den profil som Eizo färgkalibreringsprogram lägger som Färgprofil i WIndows har med saken att göra. Om jag byter färgprofil i Windows till någon av mina tidigare Eizo-profiler och startar om Chrome så blir de blå fläckarna olika starka.
När jag tvingade Chrome att köra sRGB kopplade jag helt bort min kalibrerade profil.
Jag får kanske ge mig på att kalibrera om skärmen helt och hållet.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag får kanske ge mig på att kalibrera om skärmen helt och hållet.
Absolut, det bör du göra varje månad eller senast efter 300 timmar. Jag har kollat på din bifogade länk och jag har inga blåa fält på mina Eizoskärmar CG243 eller SX2462 i native gamut, så bilden är OK. Kalibrera om skärmen från scratch, ingen recalibration alltså.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Inga problem med bilden

Hej

Nu har jag testat Steppenwolfs förslag med "Force Color Profile" och det gjorde att färgfläckarna försvann men nu ser bilden ut precis som i Explorer dvs mer mättad än den är i Photoshop. I Chrome stämde det bättre överens med PS.

Här är länken till bilden på Flickr
https://www.flickr.com/photos/tmlangli/27695505298/in/datetaken/

Tack för hjälpen så länge, jag får fundera vidare på hur jag ska göra. Vilket tycker jag är viktigast? Bättre färger i övrigt eller inga blå fläckar?

I-landsproblem!

hälsningar
Hans
Jag kör Chrome. Öppnade bilden. Ser bra ut. Ingen blå färg i skuggorna.

/ mvh, FiCa1
 

lonian

Aktiv medlem
Jag får själv liknande problem ibland.
Min lösning i win10 är att starta Windows skärmkalbibrator och bara trycka nästa utan att ändra något. När den gått genom alla sidor så vips läser Chrome in rätt färger.
 
ANNONS