Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förvaring/försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
hej!

vet inte vart på forumet jag ska slänga upp frågan, men testar här:

förvarar ni er utrustning var som helst i hemmet? eller har ni ett värdeskåp? och hur har ni gjort med det? vilket skåp har ni? så mkt ska passa för att försäkringen ska gälla för saker i värdeskåpet.

/joel
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har en fullvärdesförsäkring för mina prylar (drygt 150.000kr), mitt bolag har inget krav på någon särskild förvaring överhuvudtaget.
 

afe

Aktiv medlem
Du kan teckna en försäkring via Fotosidan och Gefvert som jag tror är rätt bra jämfört med en del hemförsäkringar - bara att jämföra.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du kan teckna en försäkring via Fotosidan och Gefvert som jag tror är rätt bra jämfört med en del hemförsäkringar - bara att jämföra.
Om man inte har en väldigt dyrbar utrustning är den försäkringen onödig. Hemförsäkringen räcker för de flesta.
 

j2^

Aktiv medlem
Om man inte har en väldigt dyrbar utrustning är den försäkringen onödig. Hemförsäkringen räcker för de flesta.
Nja...

Vad de flesta verkar missa är att försäkringsbolag som regel har en _särskild_ ersättningsgräns för "Stöldbegärlig utrustning" (Vilket jag garanterar att de räknar kameror till).

Vi kan ta Trygg Hansa som exempel (Som jag lämnade på grund av detta): OAVSETT hur stor hemförsäkring man har så är gränsen 10.000kr(!) per tillfälle (alltså INTE ens "per sak") när det gäller skada/förlust på stöldbegärlig utrustning utanför hemmet.

Jag anser inte att 10.000kr är särskilt mycket pengar.

Räkna på vad dina egna saker (Kamera, mobiltelefon, bärbar dator etc) är värda. Anser du att 10.000kr skulle räcka för att ersätta dem?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vi kan ta Trygg Hansa som exempel (Som jag lämnade på grund av detta): OAVSETT hur stor hemförsäkring man har så är gränsen 10.000kr(!) per tillfälle (alltså INTE ens "per sak") när det gäller skada/förlust på stöldbegärlig utrustning utanför hemmet.
Nu menade jag givetvis inte att alla hemförsäkringar räcker. Man måste läsa villkoren. Sen är 10000 kr nog mer än de flesta tror -- det är ju ersättningsbelopp, inte nypris, det handlar om.
 

j2^

Aktiv medlem
Då vet jag inte alls var du läser. På sid 15 står det att det inte ersätts om man lämnar det i bil eller förvaringsskåp.
Tydligen svarade du medan jag redigerade mitt inlägg ;)

Oavsett, jag anser att samtliga "de stora" bolagens hemförsäkringar inte ger ett fulgott skydd för stöldbegärlig utrustning om det sker utanför hemmet.

Jag anser förvisso inte att Gefverts erbjudande är attraktivt heller, eftersom det hänger på att man förblir medlem på fotosidan.

Detta är anledningen till att jag valde att ta fram en specialförsäkring. (Det roliga är att en helt ny hemförsäkring (Inklusive nyvärdesskydd i fem år på all hemelktronik (utom fotoutrustning) SAMT denna specialförsäkring blev billigare än min gamla hemförsäkring).
 

ErlandH

Aktiv medlem
(Det roliga är att en helt ny hemförsäkring (Inklusive nyvärdesskydd i fem år på all hemelktronik (utom fotoutrustning) SAMT denna specialförsäkring blev billigare än min gamla hemförsäkring).
Det låter som om du har hittat två fantastiskt bra försäkringar. Berätta gärna mer om dem.
 

j2^

Aktiv medlem
Det låter som om du har hittat två fantastiskt bra försäkringar. Berätta gärna mer om dem.
Tekniskt sett så är det _en_ försäkring, inte två.

Inget direkt magiskt. IF's stora hemförsäkring (där saker som nyvärdesförsäkring av hemelektronik är standard), med tilläggen för bostadsrätt, allrisk, utökat reseskydd, utökat bortaskydd samt en "specialförsäkring" på fotoutrustning till ett värde av 138.000kr kostar mig strax över 4.000kr/år. Trots att jag valt att lägga självrisken så lågt som 1500kr.

De upprätthåller tillochmed en kopia på alla kvitton för saker som ingår i specialförsäkringen åt mig som en del av tjänsten (jag sjäv tillhör dock de som scannar alla papper av ekonomisk relevans, och har en rejält genomtänkt backupstrategi på sin lagrade data).

Dessutom är specialförsäkringen dynamisk, så om jag säljer något så talar jag bara om det via mail, och köper jag något nytt så skickar jag bara in en kopia på kvittot till dem så justeras månadspremien.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Det låter extremt billigt. Att If erbjuder den här typen av "specialförsäkring" (och dessutom till premier som är en bråkdel av konkurrenternas) var en nyhet för mig, så berätta gärna mer. Eller om du kanske har en länk till nån sida där If berättar om försäkringen?
 

j2^

Aktiv medlem
Det låter extremt billigt. Att If erbjuder den här typen av "specialförsäkring" (och dessutom till premier som är en bråkdel av konkurrenternas) var en nyhet för mig, så berätta gärna mer. Eller om du kanske har en länk till nån sida där If berättar om försäkringen?
Det finns inget att "länka till" eftersom det är en speciallösning.

Jag ringde deras (och andras) kundtjänster och sa "Hej! Trygg Hansa driver med mig båpde villkorsmässigt och premiemässigt. Ge mig en offert på det-bästa-ni-har vad gäller hemförsäkring (bostadsrätt), samt en fullvärdesoffert på fotoutrustning för cirka 100.000kr. Jag bor ensam, och har inga barn".

Jag fick tillbaka en offert, som jag accepterade (se bifogad bild) och på den vägen är det.

Min senaste e-Faktura var på 387,5kr, och just nu har jag alltså utrustning för 138.000 täckt av den försäkringen.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Okej, nu låter det inte lika billigt längre. Du betalar alltså i verkligheten ungefär 3 procent av värdet, vilket är helt normalt för den typen av försäkring.
 

j2^

Aktiv medlem
Okej, nu låter det inte lika billigt längre. Du betalar alltså i verkligheten ungefär 3 procent av värdet, vilket är helt normalt för den typen av försäkring.
...förutom att jag _dessutom_ får en utmärkt hem/bostadsrätt/reseförsäkring på köpet. Sist jag tittade så fick du INTE det hos Gefverts ;)

Notera att 387kr är för hela försäkringslösningen.

Trygghansa ville ha 9872kr/år enbart för kameraprylarna förövrigt, med 3500kr självrisk.
 

ErlandH

Aktiv medlem
...förutom att jag _dessutom_ får en utmärkt hem/bostadsrätt/reseförsäkring på köpet. Sist jag tittade så fick du INTE det hos Gefverts ;)
Hemförsäkringen har väl inget med saken att göra? Din offert är ju 3 procent på beloppet (100000 kr, enligt dig själv) och kostnaden för hemförsäkringen ligger utanför det.
 

j2^

Aktiv medlem
Hemförsäkringen har väl inget med saken att göra? Din offert är ju 3 procent på beloppet (100000 kr, enligt dig själv) och kostnaden för hemförsäkringen ligger utanför det.
Förlåt. Det där är försäkringsbrevet jag fick nu i Januari. Då hade jag saker för drygt 125.000kr täckta (My misstage, jag trodde det var 2010-brevet jag plockade upp), återanskaffningspris, inget särskilt aktsamhetskrav vid resa. Ej heller avhängigt medlemskap på någon websida.

Jag säger inte att det är rätt val för andra. Jag säger bara att den vanliga hemförsäkringen för mig var ett skämt, samt att jag tror att de flesta hobbyfotografer bör kika på vad deras försäkringar säger om skada/förlust utanför hemmet.

Dessutom är jag lite förvirrad, för några inlägg sedan skrev du ju "osannolikt billigt", och jag sade ju redan där VAD jag försäkrade, och vad jag totalt betalade.

Varför är det inte lika bra nu?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dessutom är jag lite förvirrad, för några inlägg sedan skrev du ju "osannolikt billigt", och jag sade ju redan där VAD jag försäkrade, och vad jag totalt betalade.
Jag skrev iofs "extremt billigt", men det spelar ingen roll. Du sa ju att du betalade 4000 kr för hemförsäkring plus kameror till värdet av 138000 kr. Det skulle innebära att premien för kameraförsäkringen låg på uppskattningsvis hälften av motsvarande hos andra bolag. Iofs vet jag fortfarande inte hur villkoren ser ut, om den t ex bara gäller i Sverige. Tydligen har If dessutom betydligt lägre premier för sin hemförsäkring i Göteborg än i Stockholm, vilket är lite förvånande.

För övrigt behöver man givetvis inte "medlemskap på någon websida" för att försäkra sina kameror hos andra bolag.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag skrev iofs "extremt billigt", men det spelar ingen roll. Du sa ju att du betalade 4000 kr för hemförsäkring plus kameror till värdet av 138000 kr. Det skulle innebära att premien för kameraförsäkringen låg på uppskattningsvis hälften av motsvarande hos andra bolag. Iofs vet jag fortfarande inte hur villkoren ser ut, om den t ex bara gäller i Sverige. Tydligen har If dessutom betydligt lägre premier för sin hemförsäkring i Göteborg än i Stockholm, vilket är lite förvånande.
Jag bor i Stockholm numera. Men noterar att jag inte ändrat det på min profil. Tackar! ;)
Jag sade "strax över 4.000kr".
Den gäller i samtliga länder, annars vore den totalt meningslös för mig.
 

Robbinb

Aktiv medlem
jag har en försäkring som jag betalar 18kr i månaden för och den är som en extra kryddad drulleförsäkring.

upp till 50.000kr och det gäller vad jag än gör i princip, rånad eller om huset brinner ner. tillochmed om jag tappar det i sjön eller i backen..
Om prylarna finns att köpa nya så får jag det, men om det inte fiinns räknar dom ut ett beg värde.

jag har redan fått nytta av försäkringen 1 gång och det var inget tjabbel, bara att köpa nytt.


det finns 1 enda sak den inte gäller för, om jag lämnar sakerna i bilen när jag är hemma.
 
ANNONS