Annons

A7s

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Givetvis kan filstorleken (som blir större med högre upplösning) påverka hastigheten då processorn vid mindre storlekar slipper skyffla så mycket data.

Men som andra redan påpekat: Glöm "brusstädningen".

//Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Eftersom jag i ett tidigare inlägg här höll en utläggning om att 4k video kunde tänkas komma i A7s, så är det väl bäst att jag förtydligar mig. Vad jag kan se så är 4k INTE "den stora grejjen" med A7s. Eller i alla fall inte den enda.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja precis, Nikon släppte nyss en D4s, så vad säger D4-ägare som betalat en cirkus 58000 kr för den.
Förmodligen inte så mycket D4 blir ju inte användbar bara för att D4s släpps. De som verkligen behöver D4s lär fortfarande få en slant för sin gamla D4 om de uppgraderar. Hade väl funnits mycket större skäl att reta sig om det hade kommit fram att Nikon hade tekniken men inte släppte produkter som utnyttjade den inom rimlig tid. Kameror som D4/D4s och Sonys A modeller är till för att användas, ska man ha kameror som investeringsobjekt är det bättre att samla på gamla Leicor.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Sååee, A7s ska man egentligen se som en videokamera som kan ta stillbilder =)
Exakt!!

Det här är ett svar på Panasonic GH4 om inte annat.

Egentligen är det brilliant. 12 megapickel på 3/2 blir 10 i 16:9 och ytterst lite crop för att få till 4K, precis lagom för att kunna implementera stabilisering. För cinema-UHD så kan hela sensorbredden utnyttjas med 1:1 utläsning.

Det blir utläsning av alla pixlar utan line-skipping vilket ger ett enormt lyft för lågljusegenskaperna för video.

Det där som AFE sa tidigare om att pixelstorleken inte har någon betydelse för brusnivåer stämmer bara vid stillbild då man använder alla pixlarna. För video däremot är det totalt annorlunda. Om man bara använder var tredje pixel på en 36 mpx-kamera så utnyttjar man bara 1/3 av den totala sensorytan för att samla ljus. Med det här pixelantalet så fångar man allt! Det är i alla fall 2,6 ggr så stor yta som GH4 (och ännu mer ifall den kameran gör lineskipping också, vilket jag inte vet).

Tack vare större pixlar får man också högre signalnivåer och kan snabbare läsa ut data från hela sensorn. Kanske parallellt tom så att man får global shutter, men åtminstone mindre jelly-effekt även om det sker rullande.

Förutsättningarna för något exceptionellt finns alltså, men det finns mycket kvar och stora möjigheter för Sony att missa på några väsentliga punkter och sabba hela konceptet. Något de tidigare tyvärr visat sig väldigt benägna att göra...

För att det ska bli riktigt bra och att alla filmare ska bli lyriska så krävs det en del annat också. Lagring till media och en bra codec, samt bra kontroller och hantering. Nu har de i alla fall gått ifrån AVCHD vilket är ett rejält lyft. Hur hög bitrate och färgsepareringen blir beror dels på hur mycket cpukraft kameran har och också om de inte vill konkurrera för mycket med sina egna high-end videokameror.

En annan mycket intressant aspekt är att se vilken karaktär sensorn kommer att ha. Om den har lågt bas-iso med högt DR, eller har en flackare kurva och exceptionella hög-iso egenskaper som i sportkamerorna från C&N.

Nästan alltid har ju Sonys sensorer även sålts till andra kameratillverkare och det är inte omöjligt att den är en beställning från Nikon så att det kommer en liknande D700 som efterfrågats länge.

Gissningsvis kommer det en uppgradering av VG-900 med denna sensor i om de inte övergett den kameramodellen redan, för den har ju inte varit speciellt framgångsrik.

Kanske A7s blir både en suverän kamera att filma med och om den har den nya AF-tekniken som i A6000 att den blir en reportagekamera och faktiskt kan konkurrera med presskameror som 1DX och D4s. Alltså för nära-fotografering och då även filmsnuttar görs, men knappast för sportevent med teleobjektiv.

Ska bli intressant att se vad det blir. Spännande att se om Sony klarar sig hela vägen eller om de skjuter sig i foten på vanligt vis :)


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Arbetslösa och pensionärer har kanske tid att sitta och redigera tusentals bilder men inte jag.
Om det vore allmängiltigt går det då att säga att en bra och snyggt redigerad bild har tagits av en arbetslös eller en pensionär?

Alternativ 1: Är en sämre redigerad bild tagen av en arbetande ickepensionär?

Alternativ 2: Hinner en fullt sysselsatt person ta tusentals bilder?

//Lennart
 

Sabud

Aktiv medlem
Vissa hade förhoppningen att S även skulle kunna stå för sport. Dessvärre får den samma AF som A7R;(

/Stephan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
ISO 50-409600 vilket väl är var tekniken är idag med småbildssensorer. 4k video med utläsning pixel-för-pixel utan sampling och med 4:2:2 till extern inspelare via HDMI. Det här är nog mycket lockande för skapare av reklamfilm, biofilmskapare och andra som vill ha mer kompakt och/eller billigare (?) kamera än en Red eller Eos 1D C.

Full HD till minneskort, om det är med nedsampling kan det ju få mycket hög bitrate och hålla mycket god kvalitet. 120 fps i 1280x720, inte dumt.

Släpps tydligen under sommaren - de skall väl ha exemplar att visa upp på Photokina i höst. Ingen prisuppgift.

Så nu har alla de tre stora i videovärlden (Canon, Panasonic och Sony) 4k-kameror i "stillbildskameraformat": Canon Eos 1D C, Panasonic GH4 och nu Sony A7s.

En produktsida:
http://www.sony.net/Products/di/en-us/products/vq5f/index.html
 

Teodorian

Aktiv medlem
ISO 50-409600 vilket väl är var tekniken är idag med småbildssensorer. 4k video med utläsning pixel-för-pixel utan sampling och med 4:2:2 till extern inspelare via HDMI. Det här är nog mycket lockande för skapare av reklamfilm, biofilmskapare och andra som vill ha mer kompakt och/eller billigare (?) kamera än en Red eller Eos 1D C.

Full HD till minneskort, om det är med nedsampling kan det ju få mycket hög bitrate och hålla mycket god kvalitet. 120 fps i 1280x720, inte dumt.

Släpps tydligen under sommaren - de skall väl ha exemplar att visa upp på Photokina i höst. Ingen prisuppgift.

Så nu har alla de tre stora i videovärlden (Canon, Panasonic och Sony) 4k-kameror i "stillbildskameraformat": Canon Eos 1D C, Panasonic GH4 och nu Sony A7s.

En produktsida:
http://www.sony.net/Products/di/en-us/products/vq5f/index.html
Sony är på hugget och kreativa. Nikon känns plöstligt långt efter just ifråga om video.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sony är på hugget och kreativa. Nikon känns plöstligt långt efter just ifråga om video.
Tja, man kan ju också säga att de är sist av de tre stora i videovärlden med en stillbildskamera med 4k :)

Men generellt håller jag med dig, är priset smart satt så kan det här bli en mycket intressant kamera för avancerade videoskapare. Den har ju av allt att döma väldigt mycket funktioner riktade just till de riktiga videoproffsen (ljudhantering m m).

Nikon (eller för den delen Pentax, Olympus) har aldrig haft någon påtaglig närvaro i proffsvideovärlden och jag undrar om de har några direkta ambitioner åt det hållet - bortom att ha anständig videokvalitet i sina stillbildskameror. Det är ju annorlunda för Canon, Panasonic och Sony som hållt på med proffsvideo länge och nog inte vill ge upp sina positioner där.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Som jag ALLTID påpekat...............färre pixlar=höga iso=lågt brus. Det finns några envisa personer på den här sidan som vägrar inse att det faktiskt är så! Den här sensorn skulle jag gärna vilja se i en efterträdare till D700. Eftersom jag fotar en hel del nedlagda industrier/ödehus/nattbilder där ljusförhållandena är minst sagt usla är A7s mer en välkommen. Förhoppningsvis så kommer vi få se kameror i som tillverkas i båda riktningar, färre pixlar för dom som gillar den mörkare delen av världen och multipixlar för dom som gillar att zooma in och betrakta hårstrån/dammkorn/ansiktsporer....................................... ;-).
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tja, man kan ju också säga att de är sist av de tre stora i videovärlden med en stillbildskamera med 4k :)

Men generellt håller jag med dig, är priset smart satt så kan det här bli en mycket intressant kamera för avancerade videoskapare. Den har ju av allt att döma väldigt mycket funktioner riktade just till de riktiga videoproffsen (ljudhantering m m).

Nikon (eller för den delen Pentax, Olympus) har aldrig haft någon påtaglig närvaro i proffsvideovärlden och jag undrar om de har några direkta ambitioner åt det hållet - bortom att ha anständig videokvalitet i sina stillbildskameror. Det är ju annorlunda för Canon, Panasonic och Sony som hållt på med proffsvideo länge och nog inte vill ge upp sina positioner där.
Det här är inte pro-video. Pro-Video är en helt annan branch där Nikon inte är med alls, men Canon och Sony, samt Panasonic, RED, Arri m.fl. är.

Det här segmentet är något annat och även om inte Nikon har ambitioner inom pro-video så efterfrågar kunder idag som primärt är ute efter stillbild även bra videofunktionalitet och är i högsta grad viktigt för Nikon. Detta gäller både konsumentkameror som D5300 såväl som pro-kameror som D4s. Videon i D4s är tydligen allt annat än bra. Här är en analogi om en gammal trött man..
http://www.eoshd.com/content/12111/nikon-d5300-review

MEN, det kan nog bli ändring på det. Den här sensorn kommer säkert i en Nikonkamera alldeles snart som bilr en grym stillbildskamera och som dessutom har bra video. Kan mycket väl bli den som är killer 4K-kameran med bra codecs och inspelning av 4K till lokalt media.

Tyvärr verkar det som att Sony - igen - klantat till sig rejält.

Kan inte spela in 4K på eget media och är beroende av 3:e parts (Atomos Shogun) inspelare.
Vilket larv. Klart de måste ha egna tillbehör i sortimentet, vilket förmodligen kommer snart, men det här är ju bara halvdant och halvfärdigt.

En spegellös kamera med snabb sensor och exceptionella lågljus-egenskaper, fast med långsam kontrastfokus. Vem ska köpa den har de tänkt? Lär inte bli nån kioskvältare i alla fall.

Nä, det här är en kamera som de lyckats "slänga ihop" därför att de ändå har sensorn i huset och är ett svagt insteg i 4K för hybrid konsument-kameror. Det här är inte en sensor utvecklad för mirrorles specifikt i motsats till t.ex. A6000. AF måste ju funka snabbt och bra och har man inte speglar att tillgå så måste såklart sensorn anpassas för det.

Det lär komma en Nikon med samma sensor alldeles strax där implementationen är mycket bättre spår jag. Nikon-folket har ju länge sökt efter en riktig ersättare till D700. Kanske det blir en lite annan formfaktor som komplement till D4s istället eller nåt...

Suck. Sony, Sony, Sony. Ska ni inte lära er nån gång :-( Nästan komiskt hur klantiga de är.

/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Alpha-Mount systemet

...
Vilket dilemma Sony verkar ha med sina fattningar och hur de ska kommunicera det.

Killen pratade om Alpha-mount som består av 54 objektiv, där några är A.mount och andra är E-mount.
De försöker ge sken av att det är ett kompatibelt system som hänger ihop på något sätt.
Så genomskinligt.

Uppenbart (för mig) är att Sony satsar allt på E-mount och reten är bara för att de "måste" och inte vill hantera för mycket negativ publicitet om de inte fortsätter stödja sitt gamla system.

Läste på en oficiell Sony-sida häromdagen (kommer inte ihåg var på rak arm, får återkomma med länk) där de beskrev objektiven för E-mount för "Alpha-kameror" och hade en fotnot där det stod att de inte passade på "the old type of Sony Alpha".

A-mount är det gamla och E-mount är det nya. Så ser Sony själva på saken och motvilligt underhåller det A-mount med konstgjord andning och försöker under tiden få kunder att tro att det är ett kompatibelt system som de kallar för alpha-mount.

Kan de lyckas med lurendrejeriet tro?

Halvmesyren A7s kommer att sågas rejält, fast ändå bli en nish-kamera under ett kort tag.
Kanske VG-900s kan bli deras super konsument high-end video istället?


/Mats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visst borde Sony ha alla tillbehör för att genomföra video från A7s inom det egna mörket vid lansering, men nu är det inte så men det funkar ju med tredjepart.

Däremot ser jag inga problem med AF för stillbild. Sony och Minolta dessförinnan slängde in handduken inom sportfoto med snabb AF och därmed nytta av högt bps redan 1987 då EOS kom. För Sony att försöka jaga kunder som behöver snabb följande AF och detta med högt bps skulle kräva enorma resurser på en knappast gigantisk marknad och d u en utbyggd proffssupport - som sagt svindyrt. Visst, jag kan förstå besvikelsen då de släpper en snabb sensor som skulle vara som gjord för sport, men helheten talar emot att detta skulle vara realistiskt möjligt. A7s är primärt en videokamera som erbjuder ett begränsat segment nya möjligheter. FF i 4K till sannolikt ett relativt lågt pris. Det är inget för mig men säkert bra för vissa.
 
ANNONS