Annons

Pentax K-S1 erbjudande! Ca 3000:- med kit objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wishgiver

Medlem
Ville bara tipsa om att flera butiker har Pentax K-S1 till kampanjpris nu.

Cyberphoto
Scandinavianphoto
Japanphoto
Fotokungen

Blir nästan sugen på att skaffa ytterligare en kamera :p
 

Björkhult

Aktiv medlem
Ville bara tipsa om att flera butiker har Pentax K-S1 till kampanjpris nu.

Cyberphoto
Scandinavianphoto
Japanphoto
Fotokungen

Blir nästan sugen på att skaffa ytterligare en kamera :p
What about FF? Jag åker till Wukesong på lördag och lägger en bokning. Ska du vara med på en? ;-)
Hälsa!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ett riktigt pangpris, mycket kamera för pengarna.
Om min hylla med kameror hade varit halvtom, så ....
 

Wishgiver

Medlem
Jepp, instämmer Bo... har redan 3 Pentax Dslr i hyllan
Men jag har redan lagt undan pengar till Fullmataren och vill bara att den ska släppas nu!!!

@Björkhult

Pär, det kanske blir en resa till Peking i höst för vår del... vi får se.
Men först åker vi två veckor till Japan i slutet av maj. Håller som bäst på att planerar nästa objektivinköp. :D
Håller tummarna att Yenen inte går upp för mycket innan dess
 

Björkhult

Aktiv medlem
Jepp, instämmer Bo... har redan 3 Pentax Dslr i hyllan
Men jag har redan lagt undan pengar till Fullmataren och vill bara att den ska släppas nu!!!

@Björkhult

Pär, det kanske blir en resa till Peking i höst för vår del... vi får se.
Men först åker vi två veckor till Japan i slutet av maj. Håller som bäst på att planerar nästa objektivinköp. :D
Håller tummarna att Yenen inte går upp för mycket innan dess
Titta förbi Park Avenue om du har möjlighet så går vi ut och fotar igen! :)
 

Fredsson

Aktiv medlem
Trots en ganska full kamerahylla (mest Nikon och Canon) kunde jag inte låta bli. Beställde min första Pentax, en K-S1 i vit/isblå färg. Kom i går. Ska bli spännande att testa den lite i påsk ;-)
 

phool

Aktiv medlem
Trots en ganska full kamerahylla (mest Nikon och Canon) kunde jag inte låta bli. Beställde min första Pentax, en K-S1 i vit/isblå färg. Kom i går. Ska bli spännande att testa den lite i påsk ;-)
Riktigt rolig kamera, lite pilligt, men dom flesta snabbknappar finns faktiskt där! Och bildkvallen är super!
 

Fredsson

Aktiv medlem
Riktigt rolig kamera, lite pilligt, men dom flesta snabbknappar finns faktiskt där! Och bildkvallen är super!
Jag har som sagt bara hunnit packa upp den, ladda batteriet och gå igenom menyerna och ställa in som jag vill ha det men den verkar klart kompetent för det priset. Roligt med en blå/vit kamera också ;-)
 

Fredsson

Aktiv medlem
Har nu fotograferat lite med kameran och testat. Visst finns det lite saker som man kan tycka är bakvända men i stort är det en rolig kamera. Tycker dock inte att skärpan är helt i topp men jag har bara det medskickade 18-55 kit-objektivet så här långt.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Det var kanske inte meningen att denna tråd skulle bli en kameratest. Jag brukar normalt inte fotografera tegelväggar och liknade och pixelpeepa för att kolla skärpa och annat utan i stället använda de kameror jag har för att fotografera när jag tycker att resp kamera passar bäst. Jag kunde dock inte undgå att reagera på att skärpan, och även färgåtergivningen, var så dålig på Pentaxen.

Jag sparar alltid bilderna i raw-format och tyckte att det var bra att kameran hade DNG varianten så jag använde den. När jag blev så missnöjd med resultatet provade jag dock även Pentax eget format. För att konvertera raw-filer använder jag Lightroom 5.3. Jag måste säga att skillnaden blev enorm. Både färger och skärpa blev avsevärt mycket bättre från PEF-filen än från DNG-filen. Jag är förvånad att Lightroom är så dåligt på DNG-filer.

Bifogar en skärmavbildning men jag misstänker att det inte syns så tydligt i detta lilla format.
 

Bilagor

Fredsson

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att skicka med en jämförelse med Nikon när jag nu ändå är i farten.
AF-S Nikkor 16-85, bl 8, ISO200 (basiso på D300S) jämfört med Pentax 18-55, bl 8, ISO 100
Brännvidd 24mm. Utsnitt i övre vänstra hörnet

Hmmmm....
 

Bilagor

Fredsson

Aktiv medlem
Jag var som sagt inte nöjd med skärpan på bilderna med min nya Pentax K-S1 så jag skickade in den till serviceverkstaden. Fick den tillbaks i dag med noteringen att de justerat frontfokus. Har bara tagit några få bilder men det verkar ha blivit bättre.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Kör min K-S1 med ett gäng manuella gluggar. Skippade kitoptiken.
Går ganska bra att sätta skärpan manuellt med gröna pricken till hjälp.
 

G-son

Aktiv medlem
Jag "lurade" frugan att beställa en KS-1 till sig själv, hon klagar alltid att min 7D med 17-50 mm är för klumpig för henne dom få gånger hon skall plåta.
Det var mig en liten trevlig rackare med b.l.a inget AA filter, prismasökare, RAW, AF finjustering, antiskak, diopterijustering, focus peaking, HDR funktion.... för 2490:- vilket pris.

Gott att slippa tänka på DR, bandning i skuggor, AF strul när man köper för dom pengarna.
 

phool

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att skicka med en jämförelse med Nikon när jag nu ändå är i farten.
AF-S Nikkor 16-85, bl 8, ISO200 (basiso på D300S) jämfört med Pentax 18-55, bl 8, ISO 100
Brännvidd 24mm. Utsnitt i övre vänstra hörnet

Hmmmm....
Jag tycker att kameran har utmärkt skärpa med mina fasta gluggar och mitt tele, har inte testat kitobjektivet så mycket än. Jag skulle kunna gå så långt och säga att bilderna blir ännu krispigare än med min K5 iis. Du kan ha fått ett dåligt exemplar av objektivet.
Här är lite bilder med min KS-1, sista bilden är full öppning, men 35mm/2,4 al.

http://www.fotosidan.se/blogs/phool/sa-skoj.htm

Jag ska titta närmare på mitt kitobjektiv också.
 

ramses2

Aktiv medlem
Har en gammal pentax program A kamera med gamla objektiv vet du om dom funkar på KS-1 med autofokus eller är det manuellt som gäller om dom passar på kameran
 

olasu_

Medlem
Har en gammal pentax program A kamera med gamla objektiv vet du om dom funkar på KS-1 med autofokus eller är det manuellt som gäller om dom passar på kameran
Passar gör de absolut men du får ställa skärpan manuellt, men det är enkelt för det finns fokusindikering i sökaren.

Det finns även en 1.7x AF Adapter som gör att du får begränsad autofokus med manuella objektiv.
 
ANNONS