Annons

D850 rövarpris

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
För ännu en gång att påpeka det som man tycks få upprepa i stort sett varje gång en ny kamera eller ett nytt objektiv lanseras ... :)

Du jämför pris efter ett år på marknaden med ett introduktionspris. När 5D Mark IV introducerades var dess pris satt till 39 710 kr ... En femhundring dyrare än D850 :)
Absolut, jag har full förståelse för att Nikon (och alla andra kameratillverkare också) vill tjäna pengar. Det var bara en jämförelse mellan två marknader där tydligen Canon 5dMk4 och D850 kostar ungefär lika mycket i USA (även om D850 är ny och 5DMk4 är ett år gammal) och Nikon USA vill väl förmodligen också tjäna pengar.
 

Spooked

Aktiv medlem
Absolut, jag har full förståelse för att Nikon (och alla andra kameratillverkare också) vill tjäna pengar. Det var bara en jämförelse mellan två marknader där tydligen Canon 5dMk4 och D850 kostar ungefär lika mycket i USA (även om D850 är ny och 5DMk4 är ett år gammal) och Nikon USA vill väl förmodligen också tjäna pengar.
5DmkIV kostade $3499 när den lanserades i USA och då kostade den 40kkr i Sverige.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Monster

Enligt specarna är ju 850 det än så länge i särklass mest imponerande universalmonster vi skådat. Priset de tar ut är ju inte särskilt högt om man jämför med vad övriga tillverkare prissatt sina senast släppta fullformatare till. Några procent dyrare än 5DIV var vid släppet men med helt andra specar för stillbildsfotografen. 7/9 bilder/s och 45 Mpix med bra buffert och bra isoegenskaper samt bra dynamiskt omfång borde kunna locka allt från landskapsfotografer till djur/sportfotografer och allt där mellan. Hur mycket kostar en 810 + en D500? Här får du 2 i 1 + lite extra. Som canonist blir man lite ledsen och tvekar betänkligt på att utöka sitt canonsystem med en ersättare till sin gamla 5D III:a. Tror dock att detta sätter eld i baken lite extra på C till allas glädje. Just nu regerar Nikon verkar det som (M.A.P mest allsidigaste/bästa universalkameran). Fast gillar man video så skulle nog många nikonister önska sig C´s autofokus för detta även om 850 är 40% snabbare/bättre än superslö/värdelös ;)
 

lofling

Aktiv medlem
Problemet är väl inte Nikons prissättning, problemet är väl att man först betalar 40-60% i inkomstskatt och sen 25% moms, snacka om att det kostar..,
Fast jag har ägt Nikon sedan 2008 och priset på kamerautrustning har legat på ca 10x dollarpriset sedan dess i alla fall. Detsamma har gällt de allra flesta elektronikprylar. Och under den tidsperioden har inte moms eller inkomstskatt ändrats nämnvärt vad jag vet (även om växelkursen iofs gått upp).
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
1)
Jag har sagt det förr i många liknande diskussioner, och lär väl få upprepa det många gånger ännu ... :) Men jämför du realpriser på kameragrejor, alltså enkelt uttryckt "hur många timmar behöver en normalinkomsttagare arbeta för att ha råd med en systemkamera" och ser på hur det sett ut de senaste 50 åren (dvs ungefär så länge systemkameror varit någon slags konsumentprodukter) så är kameror fortfarande, historiskt sett hyfsat billiga idag. De var exceptionellt billiga för 5-6 år sedan, men det hör också samman med att vi hade exceptionellt höga säljvolymer då.

Om man sedan sätter priset i relation till vad kamerorna presterar så ser det ännu bättre ut :)

Trodde aldrig jag skulle säga det om kommentarerna på Nikonrumours, men de kanske tänkt efter lite mer :)
Jag menade mest att priset i USA uppenbarligen är satt väldigt lågt, och att det är synd att Nikon inte valde samma strategi i Europa.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag vet att jag frågat ungefär samma sak förut, men nu när vi har en pristråd... om ni ska gissa någorlunda kvalificerat, tror ni då att priset kommer gå ned nämnvärt i Sverige det närmaste halvåret? Det närmaste året?

För om vår bästa gissning är (taget ur luften nu) att priset sjunker 3000 kr om ett år, då kan jag lika gärna slå till nu, även om jag förstås skulle föredra att betala 3000 kr mindre.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag vet att jag frågat ungefär samma sak förut, men nu när vi har en pristråd... om ni ska gissa någorlunda kvalificerat, tror ni då att priset kommer gå ned nämnvärt i Sverige det närmaste halvåret? Det närmaste året?

För om vår bästa gissning är (taget ur luften nu) att priset sjunker 3000 kr om ett år, då kan jag lika gärna slå till nu, även om jag förstås skulle föredra att betala 3000 kr mindre.
Kika på prisutvecklingen för Eos 5D Mark IV, den började på i princip samma introduktionspris, den vänder sig till en liknande målgrupp och den har sålt bra (vilket det inte osannolikt att D850 också gör)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3843142
Enkelt sammanfattat, efter en månad med introduktionspriset sjönk det ca 3000 kr och höll sedan den nivån i ungefär tre månader, och har efter det hoppat lite, men generellt sjunkit ca 1500 till.

Nu tror jag att Canon kan vara lite mer aggressiva prismässigt än Nikon, alltså att de sänker lite fortare och lite mer, men det ger ju en ledtråd i alla fall.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag vet att jag frågat ungefär samma sak förut, men nu när vi har en pristråd... om ni ska gissa någorlunda kvalificerat, tror ni då att priset kommer gå ned nämnvärt i Sverige det närmaste halvåret? Det närmaste året?

För om vår bästa gissning är (taget ur luften nu) att priset sjunker 3000 kr om ett år, då kan jag lika gärna slå till nu, även om jag förstås skulle föredra att betala 3000 kr mindre.
Gissa kan vi ju alla, men gissa kvalificerat tror jag ingen kan i detta fall..,

Det finns för många starka yttre variabler. Den svenska kronan har stärkts väsentligt på senare tid (tror att dollarn ligger under 8 SEK just nu), kanske inte är så sannolikt att detta kommer att gälla långsiktigt. I så fall kommer priserna snarare att öka framöver (bortsett från kameratillverkarnas olika priskurvor). Såvida nu inte Nikon i sitt pris redan har räknat in just förväntningen om att den svenska kronan ska vända en bit neråt senare...

Du kanske får låta någon slags ångestminimering styra...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
På B&H Photo kostar en D850 3297 dollar och en Canon 5D mk4 3499 dollar med möjlighet till 200 dollar rabatt. Med rabatten blir priserna i dollar i princip lika.

På Cyberphoto kostar en 5D Mk4 34259 kr och en D850 39290 kr, allts ca 5000 kr mer för D850. Det måsta alltså vara något mer än bara dollarkursen som sätter priset.
Priset på 5DMKIV har fallit tillbaka, det gör säkert Nikons nya kamera också om ett par månader. Nikon 850 har dessutom ett lägre introduktionspris i USA än 5DIV.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
knappast!

Du tycker skatten är hög?

Marginalskatten (det är ju den du använder när du ökar eller minskar din arbetsinsats, byter jobb, eller som här, gör avdrag) är närmare 60 för många i storstäderna. Högst i världen.
60% marginalskatt gäller för en minoritet av oss! (Hade jag vare kommunist hade jag sagt för de besuttna). För de flesta är marginalskatten inte större än den vanliga inkomstskatten!
 

FiCa1

Aktiv medlem
Rövarpris?

Enkel ekvation:
Tycker du att kameran för dyr (för dig) – så köp den inte.
Efter ett år eller så, har priset säkerligen sänkts, och om kameran då har ett (för dig) rimligt pris – så köp.
Enda problemet är att du då får en "gammal" modell och inte den nya, heta, "uppgraderade" versionen ...

Rekommenderad läsning: Karl Marx, Kapitalet – särskilt de avsnitt där varans bruks-, bytes- och fetischvärde avhandlas.

/ mvh, FiCa1, nöjd användare av en Nikon D300, inköpt 2009, and still going strong.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det blir ändå intressant att titta åt andra hållet och jämföra med D5. Man får större sökarbild, samma AF system, nästan samma bps och mer än dubbla pixelantalet för 2/3 av priset i en, vad som förefaller vara, professionell kamerakonstruktion i mindre firmat. Det är oklart hur många som nu överväger D850 ist f D5? Dessutom erbjuder D850 ge ungefär samma pixelmängd som D500 beskuret till DX med ungefär samma AF täckning i DX och samma AF och nästan samma bps. Kanske kan ersätta båda D5 och D500 och vara en allt i allo ersättare för D810 d u.

Blir intressant att se om den sätter press på Canon då den är vassare i hastighet än 5D IV och har samma mp mängd som 5DsR ungefär och bättre DR sannolikt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Gäller ändå

Närmare skev jag och inlägget nämnde 40-60.

Tjänar man 38000/mån så är marginalskatten 52.4%.
Men det jag skrev gäller ändå för den absoluta majoriteten (med väldigt god marginal). Att börjas prata marginalskatt är inte särskilt konstruktivt eller trovärdigt. Har du väldigt hög marginalskatt har du säkert råd att betala för dyra leksaker eller arbetsredskap.
 

iSolen.se

Guest
Men det jag skrev gäller ändå för den absoluta majoriteten (med väldigt god marginal). Att börjas prata marginalskatt är inte särskilt konstruktivt eller trovärdigt. Har du väldigt hög marginalskatt har du säkert råd att betala för dyra leksaker eller arbetsredskap.
Gör du avdrag sker dessa med marginalskattenivån. Har du en annan uppfattning?
 
ANNONS