Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter Canon->Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

strindberg

Aktiv medlem
Hej!

Har en liten fundering angående en sk. adapter till min canon för att kunna använda nikonoptik.

Har en Canon 5D och är lite sugen på att börja använda en fin nikonglugg till den som jag kommit över (17-55/2.8).

Funderar över om det finns några direkta nackdelar med en sådan adapter gällande bildkvalitet, användarvänlighet eller vad som.

Ni som använder er av en adapter på era kameror för att kunna använda andra tillverkares optik, vad är era reflektioner? BRA/DÅLIGT??

Varma hälsningar

Johan Strindberg
 

StaffanW

Aktiv medlem
+ Eftersom du inte behöver ha någon lins i adaptern (Canons hus är "tunnare" än Nikons, så det finns spelrum för en adapter), kan du utnyttja skärpan i Nikonobjektivet till 100%.
+ Nikon har ett enormt utbud på begagnade gamla objektiv utan autofokus

- Allt blir manuellt, fokusering och nedbländning
- Eftersom ingen överföring av information sker mellan kamera och objektiv, måste du blända ner objektivet manuellt på Nikonobjektivet, vilket medför mörkare sökarbild (svårare ställa fokus) när mindre bländaröppning väljs.
- Du kan inte använda objektiv utan bländarring (ja, kan och kan, men då kan bara ett bländarvärde användas eftersom du inte kan ställa bländaren på objektivet).

Däremot kan du tex ställa din kamera i läget Tidsautomatik (Av). Då känner kameran av hur mycket ljus som objektivet släpper igenom, beroende på vald bländare, och ställer in lämplig tid. Så därvidlag får du ändå lite halvautomatik.
 

Chasid

Aktiv medlem
Hej Johan!

Jag använder ofta adaptrar för eos till min Carl Zeiss och Leica optik och det fungerar utmärkt, man förlorar autofokus och får ställa bländaren själv men jag störs inte av det tvärtom!

Men jag tror inte att du kan använda Nikon 17-55 fullt ut på din Canon, Nikonoptiken är gjord för kameror med Aps-C format så du får räkna med mycket vinjettering (1/4 av bildytan blir säkert helt svart) och riktigt dålig kantskärpa.

Mvh//Chasid
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Re: Re: Adapter Canon->Nikon

Chasid skrev:
Hej Johan!

Jag använder ofta adaptrar för eos till min Carl Zeiss och Leica optik och det fungerar utmärkt, man förlorar autofokus och får ställa bländaren själv men jag störs inte av det tvärtom!

Men jag tror inte att du kan använda Nikon 17-55 fullt ut på din Canon, Nikonoptiken är gjord för kameror med Aps-C format så du får räkna med mycket vinjettering (1/4 av bildytan blir säkert helt svart) och riktigt dålig kantskärpa.

Mvh//Chasid
Dessutom är det ett G objektiv som saknar bländarring.
 

paco

Aktiv medlem
ChiPs skrev:
Fyller på lite i denna tråden...

Hur gör ni som använder manuell optik då? Fokuserar ni först och bländar ner sen?

Hittar bara den här men det blir väl bra?
http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=427
Ja, det får man göra. Om det är gott om ljus ute och man tar bilder på oändligt, då orkar man inte skifta fram och tillbaka.

Det har börjat dyka upp mer och mer adaptrar med AF confirm. Jag antar att den för över blinket från AF-punkterna, när man fått fokus.

Canon är bra då man kan få en adapter till de flesta andra kameramärken. Jag väntar på en Hasselblad V-adapter och ska själv bygga en 4x5-platta till min Sinar, så jag kan ha 5D:n som bakstycke. Tänkte ta en mellanring och göra plattan av hård kartong, som ett första test.
 

ChiPs

Aktiv medlem
paco skrev:
Ja, det får man göra. Om det är gott om ljus ute och man tar bilder på oändligt, då orkar man inte skifta fram och tillbaka.

Det har börjat dyka upp mer och mer adaptrar med AF confirm. Jag antar att den för över blinket från AF-punkterna, när man fått fokus.

Canon är bra då man kan få en adapter till de flesta andra kameramärken. Jag väntar på en Hasselblad V-adapter och ska själv bygga en 4x5-platta till min Sinar, så jag kan ha 5D:n som bakstycke. Tänkte ta en mellanring och göra plattan av hård kartong, som ett första test.

Vet du var man finner en sådan med AF confirm? Den på kaffebrus är utan va?

Kul ide me bygget, lycka till!
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jag kör Canon FD och Zeiss M42 på EOS.
FD / EOS är lossless med macroadapter, men infinity fokus tappas.
FD/EOS med lins (t.ex. Hartblei eller Bowens) funkar över hela avståndsskalaen, men tappar något av upplösningen p.g.a. extra glass.
M42/EOS funkar supert med mkt. tunna adaptrar.

M eller AV läget måsste användas.
 

Chasid

Aktiv medlem
ChiPs skrev:
Fyller på lite i denna tråden...

Hur gör ni som använder manuell optik då? Fokuserar ni först och bländar ner sen?

Hittar bara den här men det blir väl bra?
http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=427
Med vidvinklarna kör jag oftast med hyperfokal och med normalen och 90'an ställer jag skärpan och bländar ned i efterhand, man lär sig klickstoppen på bländarringen efter hand! Det underlättar om du har en snittbild eller ett mikroprisma som fokuseringshjälpmedel.

Kaffebrusadaptern är helt ok!
 

paco

Aktiv medlem
Jag beställde min adapter från virtualvillage.com

Billigt var det iaf, runt 350kr för Hbl-EOS, med billigaste frakten ($5). Sök på 'camera adapter' på sidan. Nikon-EOS AF Confirm kostar 60 dollar. Jag märkte också att deras Ebay-affär var dyrare än den vanliga nätaffären.
 
ANNONS