Annons

Ställa in fokus på rörande föremål?

Produkter
(logga in för att koppla)

larssa99

Aktiv medlem
Filmade min dotter när hon åkte pulka idag och tyckte det var svårt att ha skarp fokus hela tiden. Provade bl.a. att zooma in henne och fokusera för att sedan zooma ut och filma. använde AF på ett 70-300 objektiv med IS. Någon bra teknik för att behålla skarp fokus på föremål som rör sig?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Använder du en stillbildskamera?

De enda systemkameror som klarar att följa fokus under filmning när det rör på sig är Sonys SLT-kameror. Alla DSLR-kameror mäter nämligen INNAN filmningen börjar, och låser sedan detta avstånd under resten av filmningen. Det finns numera någon systemkamera (minns ej exakt vilken) som har CDAF under filmning, men den är långsam och osäker så den klarar säkerligen inte att följa en pulka.

Ifall du har en SLT-kamera så ska du ställa in AF-läget på AF-C (Continous AF).

Har du ingen SLT-kamera så återstår bara alternativen manuell fokusering (en tämligen hopplös uppgift vid rörliga motiv), eller att köpa en traditionell videokamera.
.
 

IngNer

Aktiv medlem
Att zooma in och fokusera är sällan bästa metoden att få bra skärpa. Det är ovanligt att zoomobjektiv håller skärpan när man zoomar, så i regel blir det skarpt bara när man ställer skärpan vid bildutsnittet som man ska ha. Zoomar man om, så kryper skärpan. Nästan inga zoomobjektiv har skärpehållning när man ändrar brännvidden, även om några av dem inte avviker särskilt långt. Du kan utgå ifrån att objektiv som inte har avståndsskala inte håller fokus vid zoomning.

AF under filmning är ett tveeggat svärd, och som nämnt är det bara SLT-kamerorna som verkligen kan, men också där är risken stor för fokusjagande, om motivet inte hålls ganska stort och centralt i bilden. När man filmar professionellt använder man nästan alltid manuell fokusering med spak när avståndet ändras under filmning, och ofta är det en medhjälpare som sköter spaken. Ibland behöver man inte fokusera om, och då är det enklare att helt enkelt bara ställa skärpan på ungefär det avstånd som motivet kommer att vara på.

Så beroende på vilken kamera du har kan strategin vara lite olika, men grundrådet är att inte fokusera inzoomat och sedan zooma ut i hopp om att få bättre skärpa, och att under filmning låta skärpan stå kvar där den står om du inte klarar att sköta den manuellt eller har SLT.
 

larssa99

Aktiv medlem
Jag har en DSLR Canon 600D och som det verkar så blir det svårt att få till det bra. Jag skall iaf göra ett nytt försök med stativ så jag lättare kan både zooma o ändra fokus manuellt under filmning. Så får jag se om jag blir tillräckligt nöjd med resultatet. Annars får jag skaffa mig en videokamera också. Jag har ju läst att många filmar med DSLR kameror och får till bra filmer, men så fort motivet rör sig blir det ju problem. Jag har även en Canon Powershot sx 20is och den filmar rätt bra, men det e ju en helt annan kamera ;-)
 

favvomannen

Aktiv medlem
tipps

1. Zooma in digitalt (inte manuellt på riktigt) detta görs tex med Magic lantern. fokuser..

2. Använd minst 2.8 i bländare. helst 3.5 eller större för att få ok fokus

3. Manuell fokus gärna med hjälp av en sk follow focus
 
ANNONS