Annons

fokus alt brus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
alltså blir inte klok på hur det (inte) funkar (än).....på nattfoto så sitter fokus ibland och ibland inte även om jag själv tycker att jag är lika noga varje gång.
Just i detta fall blev stjärnor bra men lampor nedan som också var långt bort (oändligt) blev "grötiga" flyter ut. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska göra för inget blir bra :)

vad kan ha felat??

Min kamera klarar brus bra och objektivet är ett ljusstarkt F 1,4 , tycker det är konstigt att det blir olika på samma bild. Kan jag ha "glömt" någon inställning eller ta bort någon inställning
Förslag tas tacksamt emot
 

RickErik

Aktiv medlem
alltså blir inte klok på hur det (inte) funkar (än).....på nattfoto så sitter fokus ibland och ibland inte även om jag själv tycker att jag är lika noga varje gång.
Just i detta fall blev stjärnor bra men lampor nedan som också var långt bort (oändligt) blev "grötiga" flyter ut. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska göra för inget blir bra :)

vad kan ha felat??

Min kamera klarar brus bra och objektivet är ett ljusstarkt F 1,4 , tycker det är konstigt att det blir olika på samma bild. Kan jag ha "glömt" någon inställning eller ta bort någon inställning
Förslag tas tacksamt emot

Kan vara flera saker. Fel fokus ? Kan vara svårt på natten. Är det längre slutartider bör du fälla upp spegeln innan exponeringen. Har optiken IS bör den slås av vid lägre slutartider om du använder stativ. Använder du dig av f/1.4 så är ju skäpedjupet extremt kort... Jag tar oftast med mig en stark lampa ut och fokuserar efter den om det är kolsvart ute. Du kan inte använda dig av oändlighets symbolen på optiken, blir i stort sett aldrig rätt fokus då.

/R
 

niniz

Aktiv medlem
ja vet ju det med skärpedjup men samtidigt vill jag ju ha in så mycket ljus det är möjligt när det är så mörkt. Lite retligt att tycka på skärmen i kameran "ser" det bra ut men sedan i datorn blir jag missnöjd.
Japp lampa har jag med mig ut den fuktade bra att ställa fokus med när jag fotade perseiderna och meteor men nu med norrskenet i förrgår blev det inte bra

bildstabilisering är av, även brus står på 0 eftersom jag fotar i RAW

Får klura vidare och träna men man får inte skarpt läge så ofta så jag hinner "glömma" eller snarare inte kommit till rutin än ( köpte kameran i slutet på april)

Hade iso 1000 och ibland 1600 kanske var mer än kameran klarade men tar jag ner det blir det så långa tider ( 15-20 sek) å norrsken utsmetat ( i mitt tycke inte fint)
nu kom jag undan med 2-8 sek beroende på rörelse och styrkan på norrsken
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ifall stjärnorna blir skarpa men gatlyktor på långt håll blir oskarpa, så har du inget fokuseringsproblem utan ett överexponeringsproblem (för gatlyktorna).

Gör en testserie. Fokusera på oändligt. Tag en serie bilder från typ 20-30 sek och med ett stegs kortare slutartid för varje bild. Du kommer att få se hur stjärnorna gradvis försvinner, medan gatlyktorna gradvis blir skarpare. Förutspår en aha-upplevelse. ;.)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Även dis/fukt

Troligen exponeringsproblemet som föregående talare sa. Men även marknära dis/fukt kan ge blurr på ljuskällor.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Såg din bild på månen som var hyfsat bra.
Bilder på himmelen nattetid ÄR svårt att få bra!
Du nämner gatlyktor som en del i bilden. Del i problemet kan jag tycka.
Vad vill du ha en bild på....natthimmelen eller eller gatlyktor och himmelen?
Välj motivet (himmelen) och uteslut gatlyktorna så skall du se att det går bättre.
Lång slutartid , spegeluppfällning , stativ och fjärrutlösare BÖR göra jobbet kan jag tycka.

Med vänlig hälsning Kent
 

niniz

Aktiv medlem
Såg din bild på månen som var hyfsat bra.
Bilder på himmelen nattetid ÄR svårt att få bra!
Du nämner gatlyktor som en del i bilden. Del i problemet kan jag tycka.
Vad vill du ha en bild på....natthimmelen eller eller gatlyktor och himmelen?
Välj motivet (himmelen) och uteslut gatlyktorna så skall du se att det går bättre.
Lång slutartid , spegeluppfällning , stativ och fjärrutlösare BÖR göra jobbet kan jag tycka.

Med vänlig hälsning Kent
:) du har en poäng där med lyktljuset men hann inte ( kom hem , åt packa stack) till annan plats just denna gång så ja mörkare plats för natthimmel helt klart.

jag inser även att det var för mörkt för den iso jag hade, borde någonstans förstått att jag skulle skruvat ner nåt steg ju mörkare det blev

kör 2 sek fördröjning så ev skak försvinner, får väl skaffa utlösarknapp
 

niniz

Aktiv medlem
Ifall stjärnorna blir skarpa men gatlyktor på långt håll blir oskarpa, så har du inget fokuseringsproblem utan ett överexponeringsproblem (för gatlyktorna).

Gör en testserie. Fokusera på oändligt. Tag en serie bilder från typ 20-30 sek och med ett stegs kortare slutartid för varje bild. Du kommer att få se hur stjärnorna gradvis försvinner, medan gatlyktorna gradvis blir skarpare. Förutspår en aha-upplevelse. ;.)
Tack för det tipset, ska provas på kväll/natt på en lämplig plats
 

niniz

Aktiv medlem
Nu kommer lite testbilder har medvetet valt plats med störande ljus

Fotad i Raw 1,4 och 13" iso 320. Den visade underexponerad i kameran men på skärmen blev den bra (alltså inte svart som jag trott) både skärpa och ljus så som det "såg" ut där och då
 

Bilagor

niniz

Aktiv medlem
vet inte hur man lägger in efter varandra i samma inlägg ... sorry

samma ställe iso och F tal men 7" båda bilderna är tagna ca 22.30 och den här blev klart bättre ljusmässigt men ff underexponerad enligt kameran , en korrekt exponerad bild blev mycket ljusare

Alla bilder jag lägger in är skärmbild av org med tanke på stl
 

Bilagor

niniz

Aktiv medlem
testbild ca kl 22 och kameran flyttat till ljuset skulle kolla lampor neonskyltar

1,4 1/5s iso 3200

exponeringsproblemet ok? neontext går att läsa på vissa skyltar bättre än andra.
Tycker nog det blev bättre än i tis kväll iaf och nu blir det stjärnklart här i natt så jag ska prova hitta vintergatan och försöka mig på det :) från en mörkare plats med mindre störande ljus

tips?
 

Bilagor

SallyIV

Aktiv medlem
:) du har en poäng där med lyktljuset men hann inte ( kom hem , åt packa stack) till annan plats just denna gång så ja mörkare plats för natthimmel helt klart.

jag inser även att det var för mörkt för den iso jag hade, borde någonstans förstått att jag skulle skruvat ner nåt steg ju mörkare det blev

kör 2 sek fördröjning så ev skak försvinner, får väl skaffa utlösarknapp
Du kan göra 2 saker till:
- använda kamerans inbyggda timer på självutlösaren
- köpa radiostyrd fjärrutlösare, ligger på en 250:-.

Jag kör Fuji och på XT-1 svär jag över deras lösning med en USB-kontakt, oerhört klumpigt men med radiotjosan kan jag överleva med det.

-J!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
De bilder som du bifogat talar sitt tydliga språk. Om det är stjärnhimlen du vill ha med på bilden kan du glömma det med dina inställningar och fokus.
Vill du ha både och blir det lite mer avancerat. Du måste ta minst två bilder , en på himmelen och en på gatubelysningen för att sedan sätta ihop bilderna i Photoshop eller något likn prg.
 

niniz

Aktiv medlem
De bilder som du bifogat talar sitt tydliga språk. Om det är stjärnhimlen du vill ha med på bilden kan du glömma det med dina inställningar och fokus.
Vill du ha både och blir det lite mer avancerat. Du måste ta minst två bilder , en på himmelen och en på gatubelysningen för att sedan sätta ihop bilderna i Photoshop eller något likn prg.
va?
nä skrev ju tydligt att jag gjort testbilder för belysning och medvetet valt en sådan plats för att se om det blivit bättre ... vilket det gjort

bilden jag gjorde inlägget om har inte bifogats alls
 
ANNONS