Annons

Sportfotografer, radera bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet, hur gör ni som fotograferar sportevenemang med bilderna? Går ni igenom under själva evenemanget och raderar de ni inte vill spara eller bränner ni på och tar hand om raderingen i datorn?

Jag själv brukar alltid gå igenom de senaste bilderna i ett spelavbrott etc och radera de sämsta då vi har tidspress i pauserna. Sedan är det bra för självkänslan att slippa se de allra sämsta bilderna när man tankar in minneskortet i datorn ;-)

Såg för övrigt en fotograf på British Open (golf) som markerade de bilder han gillade (skyddade dem med låsning) och sedan raderade alla andra med ett menyval. Verkar ju annars vara ett ganska tufft sätt men samtidigt bra för att slippa komma in med tusentals bilder där många är väldigt lika. Det såg även snabbt ut också...
 

MSLink

Aktiv medlem
Jag brukar radera de dåliga bilder under pausen eller direkt men det beror på vad som händer framför kameran förstås :) Om det är mycket action så har man inte tid att radera direkt utan får vänta tills paus.
 

GrAcK

Aktiv medlem
JAg brukar precis som du gå igenom och radera vid spelavbrott. Angående att låsa bilderna så är ju det även ett bra sätt för att markera de bilder man är extra nöjd med. Använder man sedan Photo Mechanic för att ladda in bilderna så kan man säga till det att bara importera låsta bilder. Då får man en mindre mängd med högre kvalite att gå igenom först och sen importerar man resten av bilderna och går igenom.
 

jdandanell

Aktiv medlem
JAg brukar precis som du gå igenom och radera vid spelavbrott. Angående att låsa bilderna så är ju det även ett bra sätt för att markera de bilder man är extra nöjd med. Använder man sedan Photo Mechanic för att ladda in bilderna så kan man säga till det att bara importera låsta bilder. Då får man en mindre mängd med högre kvalite att gå igenom först och sen importerar man resten av bilderna och går igenom.
Ah, riktigt bra tips Viktor

Jag kör själv med Photo Mechanics för val och taggning av bilderna men detta hade jag helt missat. Istället för att ödsla tid på att radera de sämsta så kanske man borde se om det finns bilder som verkligen sticker ut och låser dem. Har man stora minneskort kan man låta de vara kvar och bara importera de låsta i pauserna. Ett alternativ kan ju vara att radera alla bilder som inte är låsta men det känns tufft.
 

MSLink

Aktiv medlem
Tror det är 80% av alla sportfotografer kör med Photo Mechanics :)

Visst fungerar det i Lightroom också.

Om man jobbar för bildbyrå eller tidning så gäller det att vara supersnabb med bilderna men för min del är det lugnt eftersom jag fotar åt föreningen och de brukar lägga upp bilder dagen efter matchen så jag har gott om tid.
 

MSLink

Aktiv medlem
Vad är det ni undrar över som man kan göra i Lightroom?

Jag brukar göra så här: Fixa preset innan en match börjar så jag behöver bara fylla in text som händer i bilden t.ex. Henrik Larsson gör mål. När man importerar bilder så hämtar man preset som jag har fixat för den match.

Man kan även göra som jdandanell nämnde att låsa utvalda bilder och radera resten :)
 

MSLink

Aktiv medlem
Ja, men hur exporterar man enbart låsta bilder till LR2?
Ja det vore bra om man kunde göra det i LR2. Vet inte om det går men annars vore det inte dumt idé att kontakta med Adobe och tala om det så de kan tillägga till nästa version. Eller så får någon göra ett plug-ins till LR2 med sånt funktion.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ja det vore bra om man kunde göra det i LR2. Vet inte om det går men annars vore det inte dumt idé att kontakta med Adobe och tala om det så de kan tillägga till nästa version. Eller så får någon göra ett plug-ins till LR2 med sånt funktion.
Fast i ärlighetens namn, så är PM så oerhört mycket snabbare på att skapa användbara tumnaglar och stora bilder för granskning att LR inte ens är med på banan.
Likaså är verktygen för att hantera metadata och "texta" bilder i PM också klart bättre.

Så för oss som har behov av att få till ett så snabbt arbetsflöde som möjligt är LR inte ett seriöst alternativ till just dessa två saker.

LR:s stryka ligger i möjligheten att redigera bilder, samt att "katalogisera" dem.

Kan tillägga att jag lagt en väldans massa tid på att få till ett optimalt arbetsflöde för sportfoto.
Och där är kombinationen PM och LR i mina ögon oslagbar.

Har för övrigt inte träffat på en enda fotograf som har kunnat uppvisa ett snabbare och effektivare arbetsflöde, däremot andra som nyfiket frågat om hur jag arbetar ;)

PM är ju dessutom förhållandevis billigt $150.00 för en ny enanvändarlicens. (ca 1.200:)

För den som har PM kan jag tillägga att det räcker med att trycka på [F3] för att enbart visa de bilder som är skrivskyddade (och [F1] för att visa samtliga bilder).
 

jdandanell

Aktiv medlem
...

För den som har PM kan jag tillägga att det räcker med att trycka på [F3] för att enbart visa de bilder som är skrivskyddade (och [F1] för att visa samtliga bilder).
Det var som rackarns, jag brukar använda "bocken" till de bilder som är färdigtaggade med korrekt ITPC och som skall skickas iväg. Använder färgskala för val (t.ex. rosa=bildbyrån, rött=arkiv, gult=sponsor/förening etc).
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det var som rackarns, jag brukar använda "bocken" till de bilder som är färdigtaggade med korrekt ITPC och som skall skickas iväg. Använder färgskala för val (t.ex. rosa=bildbyrån, rött=arkiv, gult=sponsor/förening etc).
I all korthet så brukar jag göra en grovsortering med hjälp av Photo Mechanic direkt på minneskortet.
De grovosorterade bilderna kopierar jag sedan över till en "arbetsmapp" där jag gör en andra sortering.
Där tar jag "en kund i taget" efter prioriteringslista, de olika kundernas bilder hamnar sedan i olika mappar i LR.

Mer om detta kommer i mitt nästa blogginlägg.
Har just skrivit ett om Code Replacement i Photo Mechanic.
En funktion jag inte vill leva utan och som LR tyvärr saknar.

http://photo-it.net/fotoblogg/?p=298
 

Falumas

Aktiv medlem
Radera?

Jag har alla mina bilder kvar. Fotade en match i Manchester och då visade det sig att en bild som jag först trott vara kass (det jag egentligen fotade blev inte bra) var kanon. Det såg jag först senare när jag letade igenom bilderna efter en händelse jag fick höra om.

/Karl
 

jdandanell

Aktiv medlem
Radera?

Jag har alla mina bilder kvar. Fotade en match i Manchester och då visade det sig att en bild som jag först trott vara kass (det jag egentligen fotade blev inte bra) var kanon. Det såg jag först senare när jag letade igenom bilderna efter en händelse jag fick höra om.

/Karl
Innan vi börjar generalisera för mycket så kanske man skall fylla på med information om vad man fotograferar och varför. Jag, som har krav på att leverera bilder i pauser till kunder, har inte tiden att sitta och gå igenom t.ex. 500 bilder från en hockeyperiod. Det är precis det som skulle hända om jag inte raderade något under tiden. Jag brukar ha med mig ca 100-150 bilder från en period och det är tillräckligt många att gå igenom.

När jag såg en snubbe på British Open som jobbade på ett visst sätt så blev jag nyfiken på hur ni andra gör.

Sedan i sak så kan jag hålla med dig; det är nog hög sannolikhet att man "råkar" radera en bild som egentligen förtjänade att få skickas in men det är nog en risk jag är villig att ta. Jag har inte tiden att sitta och radera bilder på löpande band i pauserna.
 

Olsin

Aktiv medlem
Jag raderar inga bilder alls, utan låser "intressanta" bilder direkt i kameran i spelpauser och i periodpaus så går jag igenom de låsta bilderna och levererar guldkornen ur dem. Ibland så måste jag kolla bilderna just innan eller efter den låsta bilden för att hitta guldkornet. Resterande bilder kan bläddras genom i mån av tid alternativt efter matchslut för att se om det finns någon svan bland ankungarna.
 

TrueBluesare

Aktiv medlem
Brukar också försöka radera ut de sämsta i paus. Det händer allt för ofta att man kommer hem med 300-500 bilder. När man som max vill ha kanske 50-100 st. Det brukar ta lång tid innan man fixat färdigt alla.
Brukar ni fota i JPG, Raw eller till och med både ock?
Försöker själv fota i JPG för att det ska gå snabbare i efterbehandlingen. Hänt att jag fotat i RAW också, men då tar det tid framför datorn sedan.
 
ANNONS