Annons

Digital stillbildsfotografering m ljud

Produkter
(logga in för att koppla)

fototubbe

Aktiv medlem
Lite ur spår från tråden, men härom kvällen tittade jag på nån dokumentär om nån galen nobelpristagare som avslöjades med att ha haft sex med barn. I den dokumentären hade de gjort nått klurigt. I de gamla filmerna utan ljud, typ svartvita filmsekvenser, och smalfilm i färg hade de lagt in lite klickljud när de fällde ner nån lucka i microskopet, tuta när tåget åkte osv. I nån sekvens hade de färglagt bildröret i ett oscilioscope (stavn?) fast allt annat var svartvitt.

Det blev väldigt effektfullt med små subtila detaljer. Undrar om det kan tillföra något till dina ideer?
Men jag tycker nog att det är rätt spår,men olustigt att han hållit på med barn.

Något som jag sett vid några tillfällen är svart o vita bilder med munkar som har varit färgade kraftigt gula. Det är kanske samma teknik som du menar. Men allt som sticker ut är bra,till en viss gräns vill säga.

Såklart ska en del av bildena vara svart o vita. Men jag tar dem i färg och redigerar efteråt..

Ska prata med några volontär under veckan så vi får se vad de tycker är bäst.Vilken målgrupp de tänker sig..osv...
/ R
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Hej,

Jag hade en Nikon Coolpix 8800 förut och den kunde spara ett Voice Memo till varje bild. Tanken var att man skulle kunna spara lite minnesanteckningar till bilden utan att skriva. En 20s wav-fil kopplades till bilden men ljudet var mono. Den kan även filma och har en vridbar skärm.
Jag var ganska nöjd med den men D90:n är givetvis lite roligare.
Men det låter ungefär som vad du är ute efter.

Mattias
 

GrAcK

Aktiv medlem
Jag hade använt min vanliga stillbildskamera och sedan tagit upp ljudet med t.ex. en Zoom H2 eller en Zoom H4n

Vet att de är ganska populära bland de som jobbar med ljudbildspel.

Edit. H2 finns billigare här.
 

fototubbe

Aktiv medlem
Jag hade använt min vanliga stillbildskamera och sedan tagit upp ljudet med t.ex. en Zoom H2 eller en Zoom H4n

Vet att de är ganska populära bland de som jobbar med ljudbildspel.

Edit. H2 finns billigare här.
Hej

Finns det något prov/exempel på en ljudbild t,ex på nätet ?

Den här metoden att spela in ljud på verkar vara väldigt bra.
För att en ljudbild ska bli bra misstänker jag att ljud och bild ska vara välsynkade rent kvalitets mässigt.

MvH Rickard
 
ANNONS