Annons

Konica autoreflex a

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy.L

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått min mammas gamla kamera som är en Konica Autoreflex A.


Är detta något att ha?

Men jag tror att kameran skulle behövas en rengöring från damm. Är det värt att lägga ner de pengarna på en sådan kamera? Eller är det något man skulle kunna göra själv?



Jag har tänkt fixa i ordning ett mörkrum i källaren och utforska det analoga lite mer...
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag själv har använd i många år Konica Autoreflex T3 som är nästan identisk med "A". Det är fina robusta pålitliga kameror som tar mycket bra bilder. Det fanns fin optik till dessa kameror:
Hexanon 40mm f1.8
Hexanon 50mm f 1.7
Hexanon 52mm f1.8

Problemet idag är att det är omöjligt att få tag på batterier till dessa kameror. Utan batteri kommer inte ljusmätare att fungera men det går ändå att ta bilder. Man måste bara lära sig att uppskatta eller mäta inställningsvärde (slutartid och bländare) med hjälp av en annan kamera.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Dammet är inga större problem.
Sökarokularet och sökarskivan kan man blåsa rent med en liten bälg "gummituta"
Däremot ska man inte vidröra själva spegeln. Man kan blåsa försiktigt på den med bälgen.
Sökarskivan sitter uppe i taket ovanför spegeln och kan samla damm.
Dammet påverkar inte bilden.

Om det är problem med att hitta rätt batteri så googla lite på kameran. Ev. går det att hitta något batteri som fungerar om man kompenserar exponeringen med att ändra ISO/ASA inställningen.
(Förmodligen är det något batteri med kvicksilver som var original, det är nu förbjudet)

Att lämna in kameran för service el. reparation kostar flerfaldigt mer än vad kameran är värd.

MVH J O
 

Billy.L

Aktiv medlem
Ok, då ska jag testa att blåsa lite försiktigt.

Hur menar du att kompensera med iso inställningen? Är det skillnad på ström och ström? Jag menar om jag hittar batteri som passar så borde väl även ljusmätaren fungera. Har jag missförstått detta?


Ang. objektiv så sitter det på ett hexagon 50 mm 1.7
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nostalgi!

Jag växte själv upp med dessa konica-kameror och började fotografera med dem. Hade visserligen ingen Autoreflex A, men väl en T och en T3 och sedermera FS1. Har dem forrtfarande kvar, men T3an har beckat ihop för att den blivit fuktskadad tvärr.

A och T är väldigt lika, A lite mindre. Väldigt fina och robusta kameror i alla fall!

Finns finfina Hexanon-objektiv som går att fynda på Tradera. Har själv 35/1,8 50/1,8 85/2 och 200/4,5. Har skaffat en adapter till NEX för dem och använt 200an på en NEX-5 med hyggligt resultat. Riktigt fin känsla i de objektven från den tiden måste jag säga. Optiskt var de i toppklass då, men står sig inte jämfört med dagens då det inte fanns APO och olika coatings osv.

Mycket fin kamera med en för tiden väldigt bra autoexponering med enbart bländarprioritet. Det har gjort att jag fått det i generna och fortfarande nästan uteslutande använder A-läget på mina kameror.

Tyvärr är det som redan påpekats i princip omöjligt att hitta rätt batteri till dessa och har man inte rätt spänning så visar inte den analoga exponeringsmätaren rätt och AE/EE-läget funkar inte. Manuellt kan man ju alltid köra och det finns ju "Sunny 16" att ta till.

Kan nog vara lite kul nostalgitripp att fotografera med dessa och kliva in i mörkrummet, men som fotografisk utrustning om det är själva bildresultatet är det kanske inte rätt utrustning at tbörja bygga ett system med.


/Mats
 

Billy.L

Aktiv medlem
Tack så mycket för länken!


Det verkar som att det är sådana batterier som de skriver om i forumet som sitter i kameran faktiskt. De är nog åtminstone 5-6 år gamla... dock mycket sparsamt använd... :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
???

...Kan nog vara lite kul nostalgitripp att fotografera med dessa och kliva in i mörkrummet, men som fotografisk utrustning om det är själva bildresultatet är det kanske inte rätt utrustning at tbörja bygga ett system med.


/Mats
Vet inte varför du kallar det nostalgi, men för oss som fortfarande gör våra bilder på film och i mörkrummet är det absolut ingen nostalgi utan vårt sätt att göra bilder. Och vi GILLAR det! Hoppas du inte tror att vi gör det för att vi är nostalgiker?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Slutarprioritet var det på min T3. D v s fotografen ställde in en slutartid och kameran valde automatiskt en lämplig bländare.

Olle
Såklart har du rätt, vad korkad jag känner mig.
Man ställde ju bländar-ringen på objektivet till det gula EE eller gröna AE (olika på olika objektiv, men betydde samma sak). Slutartiden manuellt och sen såg man bländaren på nålens skala i sökaren.

Blev lite nostalgisk och letade rätt på kameraväskan med Konika-kamerorna igen.
Var lite annorlunda med objektiv-beteckningarna, 35/2, 52/1.8, 85/1.8 och 200/3.5 är det jag har. Dessutom ett set macro-ringar mm, sam ETT NYTT BATTERI i oöppnad förpackning. Undrar om det funkar idag efter 25 år eller så i träda? (Ska väl vara två batterier?)

Som sagt, lite nostalgi. Får se om jag får tid att försöka få igång grejerna. Kul är det i alla fall.


konica1.jpg

konica2.jpg

konica3.jpg

konica4.jpg


/Mats
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag växte själv upp med dessa konica-kameror och började fotografera med dem. Hade visserligen ingen Autoreflex A, men väl en T och en T3 och sedermera FS1. Har dem forrtfarande kvar, men T3an har beckat ihop för att den blivit fuktskadad tvärr.

A och T är väldigt lika, A lite mindre. Väldigt fina och robusta kameror i alla fall!

Finns finfina Hexanon-objektiv som går att fynda på Tradera. Har själv 35/1,8 50/1,8 85/2 och 200/4,5. Har skaffat en adapter till NEX för dem och använt 200an på en NEX-5 med hyggligt resultat. Riktigt fin känsla i de objektven från den tiden måste jag säga. Optiskt var de i toppklass då, men står sig inte jämfört med dagens då det inte fanns APO och olika coatings osv.

Mycket fin kamera med en för tiden väldigt bra autoexponering med enbart bländarprioritet. Det har gjort att jag fått det i generna och fortfarande nästan uteslutande använder A-läget på mina kameror.

Tyvärr är det som redan påpekats i princip omöjligt att hitta rätt batteri till dessa och har man inte rätt spänning så visar inte den analoga exponeringsmätaren rätt och AE/EE-läget funkar inte. Manuellt kan man ju alltid köra och det finns ju "Sunny 16" att ta till.

Kan nog vara lite kul nostalgitripp att fotografera med dessa och kliva in i mörkrummet, men som fotografisk utrustning om det är själva bildresultatet är det kanske inte rätt utrustning at tbörja bygga ett system med.


/Mats
Hexanonobjektiven håller fortfarande hög klass.
Visst fanns det fluoritobjektiv med väldigt god färgåtergivning. Även APO-glas.
"coating"? Om du menar antireflexbehandling så har dessa objektiv säkert en fungerande sådan.

(När jag digitaliserade och gick igenom mina diabilder för i våras så höll Konica-bilderna från 70-talet hög klass. Det finns även kvar en del svartvita negativ som inte behöver skämmas för sig.)

MVH J O
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vet inte varför du kallar det nostalgi, men för oss som fortfarande gör våra bilder på film och i mörkrummet är det absolut ingen nostalgi utan vårt sätt att göra bilder. Och vi GILLAR det! Hoppas du inte tror att vi gör det för att vi är nostalgiker?
Nostalgi FÖR MIG!

Det var så jag började min fotografiska bana med de här grejerna i Fritt valt arbete i skolan. Skaffade sen eget mörkrum osv. och efter att jag gått ut högstadiet blev jag anlitad att vara lärare i FFA. Har fotograferat massor med den här utrustningen under lång tid. Sen svalnade intresset till förmån för tjejer och massa sporter ett tag då det ansågs lite nördigt med foto.

Tog upp det senare och skaffade då Minolta-utrustning. Har kvar den med, bl.a. en Dynax 7 Limited som var en jubileumsmodell av den senaste modellen innan de gick ihop med Konica och det blev digitalt. Blev en KM D5D och sen Sonykameror osv., så om jag själv vill fotografera lite analogt ligger det närmare till hands med minoltan efetrsom jag har en del modern Sony-optik som passar till den.

Fast Konica-systemet var mitt första och har därför en alldeles egen speciell plats i hjärtat, därför är det för mig väldigt nostalgiskt att plocka fram de grejerna igen. Har ingenting alls att göra med att jag skulle se ner på analogt foto eller så, för det gör jag definitivt inte, även om jag numera personligen uteslutande fotograferar digitalt och ser massor av ser massor av fördelar med det.

Tror jag har en "Durst" förstoringsapparat nånstans bland alla grejerna i gareget också...
Fast får jag tid att prova på analogt igen blir det nog att skicka iväg till Crimson istället för att slabba själv.


/Mats
 

Lucanus

Aktiv medlem
Hexanonobjektiven håller fortfarande hög klass.
Visst fanns det fluoritobjektiv med väldigt god färgåtergivning. Även APO-glas.
"coating"? Om du menar antireflexbehandling så har dessa objektiv säkert en fungerande sådan.

(När jag digitaliserade och gick igenom mina diabilder för i våras så höll Konica-bilderna från 70-talet hög klass. Det finns även kvar en del svartvita negativ som inte behöver skämmas för sig.)

MVH J O
Som Jan-Olof säger så håller Hexanon objektiven mycket hög klass än. Speciellt bland makrofotografer är de mycket populära. Ett bakvänt 40mm/1.8 på makrobälg ger fantastiskt bra resultat.
 

Znutt

Aktiv medlem
Som Jan-Olof säger så håller Hexanon objektiven mycket hög klass än. Speciellt bland makrofotografer är de mycket populära. Ett bakvänt 40mm/1.8 på makrobälg ger fantastiskt bra resultat.
Som jag påpekat innan ger nexen och 40 ett bra resultat. Inte 100 nöjd med 40 och mellanringar. Kom tack vare dig på att jag har en omvändningstub till mina konica mellanringa. Detta måste provas :)

Har dock ingen konica bälg men en m42 som jag funderade på att modifiera så att man har en E-bajonett direkt på bäljen och få sin förlängning där så att objektivet funkar från oändlighet och neråt.....
 

hell_se

Aktiv medlem
Jag växte själv upp med dessa konica-kameror och började fotografera med dem. Hade visserligen ingen Autoreflex A, men väl en T och en T3 och sedermera FS1. Har dem forrtfarande kvar, men T3an har beckat ihop för att den blivit fuktskadad tvärr./Mats
Lite småroligt, mina första SLRer var som för dig en Autoreflex T och sedan en T3. Och jag framkallade bilderna med en Durst M305 med ett Canonobjektiv i källaren. Dursten är uppe på vinden, Konicorna sålde jag, men har köpt tillbaka nya T och T3, de är ju nästan gratis. Rejäla grejor, synd bara att det är så svårt med batterier...

/Lennart L
 

Ingju

Aktiv medlem
Kan vara kul med gamla kameror, som den gamla Ziess Contaflex jag köpte för något år sen. Jag hade, och har fortfarande kvar, en Konica T3 och till den en rad objektiv och andra tillbehör, det blev sedan en FT1, en mycket trevlig kamera så länge den höll, som tyvärr inte var så länge, den slutade blända ner, förödande för dia. Reparation, men felet återkom snart, ett annat kamerahus, snart samma visa igen. Det blev att ställa undan rubbet, ge bort det någon ville ha och börja om från början med annat system. Det blev en billig plastkamera Canon EOS 500N med ett par Sigmagluggar, sen har det blivit Canon i fortsättningen men Sigma har fått sälla sig till Konica i samlingen "ej tillförlitligt". Men den gamla Contaflexen fungerar fortfarande och behöver inte ens, varken nu tillåtna eller förbjudna, batterier.
 

digitell

Aktiv medlem
Kostnaden för frimärket skvallrar om när bilden var tagen. Konica Autoreflec T tror jag att den hette och jag använde den med tre olika objektiv, 35, 50 och 105. Fantastiska objektiv, men kameran förde ett jäkla oväsen. Bilden är enligt vad jag minns tagen med ett rättvänt och ett bakvänt objektiv.
 

Bilagor

Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej alla!
Även jag har haft en Konica Autoreflex T3 med en uppsättning Hexanon-objektiv. Jag gillade den väldigt mycket, kunde definitivt tävla med alla de andra spegelreflexkamerorna på den tiden. Mycket fina objektiv (pga sin kvalitet användes Konicas objektiv under ganska lång tid av de japanska myndigheternas kvalitetskontrollorgan som referensobjektiv för alla de andra japanska tillverkarna). Konica var och blev aldrig någon stor spelare, utan en mindre, men höll hela tiden mycket hög kvalitet, såväl när det gäller utrustning som film och fotopapper. Och de började med fotomaterial redan år 1873, dvs de var före Kodak t.o.m.

Jag lyckades på något sätt få kontakt med en fotoaffär i Japan, och började importera ett antal T3:eek:r som jag förmedlade billigt till en massa vänner och bekanta (tror att de på den tiden var närmare 30% billigare i Japan än här i Svedala). Lyckades distribuera ganska många med tanke på att det var en fritidssyssla. Vid garantifel hade jag förstås varit tvungen att skicka tillbaka dem till Japan, men det inträffade aldrig något trubbel. Aldrig någon gång under garantitiden, och aldrig någon gång efteråt heller för den delen. Trots att vissa av dem var i användning även 30-40 år efter att de hade kommit hit... :)


Hej Mats!
Att det behövs två batterier är korrekt, men det batteri du visar på bilden passar inte. Det behvös två st PX675 kvicksilverbatterier, som alltså är förbjudna att tillverka nu. Silveroxidbatterier med beteckningen SR44 har exakt samma fysiska mått och passar i T3:ans batterihållare. Spänningen är dock inte densamma, varför exponeringsmätaren kommer att visa fel. Ifall denna felvisning skulle vara linjär kunde man förstås prova med att korrigera ASA/DIN-känslighetsinställningen, men så är det högst sannolikt inte. Vilket innebär att korrigeringen kommer att behöva vara olika vid höga, medel och låga nivåer. Om korrigeringen kommer att vara tillräcklig för detta överhuvudtaget.


Till sist, Konica Autoreflex T3 var definitivt inte min första systemkamera. Min första systemkamera köpte jag kanske 20 år tidigare. Usch vad gammal jag känner mig...

Min första var en Robot star II 24x24 mm kamera. Den var väldigt liten, men de hade ändå lyckats stoppa in en fjäderdriven motordrive, som man drog upp på samma sätt som en klocka på den tiden. Tror att den klarade att mata fram 24 filmrutor per uppdragning. Dessa kameror satt monterade upp och ner i taket bakom vindrutan på alla polisbilar dåförtiden.
Här är en länk till en bild:
http://www.butkus.org/chinon/robot/robot_junior_star/robot_junior_star.htm

Ägde den tillsammans med min bror. Så småningom löste jag ut honom i samband med att jag bytte in Roboten till en Edixa Reflex i en fotoaffär. Vilket blev min första SLR-kamera.

Men nu är det bäst att jag klipper av, för annars kommer jag bara att fortsätta att glida iväg alltmer Off-Topic, är jag rädd...
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Haha, det här är ju underbart.

Blev inspirerad av det här och plockade fram mina gamla Konicor. FS-1an är i mycket fint skick och den har ju vanilga AA-batterier (eller har den separat för exponeringsmätningen och alkaline för windern bara, jag vet inte). T3an och T dock rätt slitna. Objektiven fina dock, men 85/1.8 har tappat gummeringen på fokusringen.

Hursomhelst kollade jag på Tradera och det fanns ju massor till nästan inga pengar alls, så jag ropade hem två paket med T3or och 3 och sammanlagt 7 objektiv plus massa tillbehör och dessutom lite blixtar, kameraväska osv. 1100 kr sammanlagt och det är MASSOR av grejer! Den ena silverfärgade T3an är helt otroligt fin, inte en skråma på den, verkar vara helt i nyskick. Fantasriskt. Dessutom originalmanual och en påkostad broschyr i mint kondition.

Lite kul att det satt exponerad film i kameran. Tyvärr klantade jag mig och kollade inte innan jag öppnade den, annars kunde man ha framkallat den :).

Följde också med macro-ringar, teleconverter och UV-filter till alla objektiv plus flera roliga filter, stjärnfilter, ett speciellt Hoya Mirage specialeffektsfilter osv. med 55 mm. fattning som passar utmärkt på Sony 18-55 och 50/1,4.

Dessutom har jag sedan tidigare en soligor-bälg med diaduplikator som jag tänkt bygga om fattningen på till A-mount, men märker att Hexanon-objektiven passar rakt av! Jag har redan en NEX-adapter för konica-fattning, så nu är det bara att inhandla en ny NEX-5 eller 5N met pannkakan till. Står i valet och kvalet, 5an är ju oerhört billig nu och går att få under 3000 med 16/2,8 eller 18-55, men 5N är ju klart bättre. Hur är det, får man fokus-peeking även på NEX-5 i den senaste FW?

Jädrar vad fina Hexanon-objektiven är!
Ljusstarka också. F/1,7 och F/1,8 på 28, 35, 52, 55 och 85 mm. F/3,5 på 135 och 200 mm.
Det är ju inga billiga pjäser idag egentligen. Visst, manuell fokus, men det går att leva med faktiskt. Dessutom är ju bländarstyrningen så suverän på de här objektiven så att det funkar fint på NEXarna.


/Mats
 
Senast ändrad:

Ingju

Aktiv medlem
Jag har Konicas makrobälg, dubbel drådutlösare, omvändningsring mm. Makroobjektivet har jag gett bort tidigare. Jag ger bort bort det om någon vill ha om mottagaren betalar frakten, något mer behöver jag inte bara roligt om det kan komma till användning.
 
ANNONS