Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extrem förstoring typ 2x3 meter

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Okej, det här är planen, tanken är att familjen ska införskaffa sig ett familjefoto, ett GIGANTISKT familjefoto. Jag vill ha det analogt, Färg eller S/V, spelar inte så stor roll. Men, då skapas problemet att finns det fortfarande foto papper som är av den storleken? går det att framkalla? söker främst en tjänst som gör det för att göra det själv antar jag är ekonomiskt självmord. Och framkalla, inte scanna in sedan skriva ut, the real deal skare va.

Någon som har en idé? eller vet någon som gör stora förstoringar, behöver inte vara exakt 2x3 men det är en jäkligt stor vägg som tavlan ska upp på.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Så breda traditionella fotopapper har jag aldrig hört talas om. 50" (ca 1,25m) breda rullar finns däremot att köpa. Sen finns ju möjligheten att scanna och att skicka filen till t.ex Crimson för belysning och kemisk framkallning på vanligt ljuskänsligt färgpapper med Durst Lamda eller Fuji Frontier maskiner. Filen belyser fotopapperet med laserteknik men framkallningen sker traditionellt i vanlig c-41 process. Det är det billigaste och mest vanliga sättet att framställa pappersbilder från digitala filer. Jag tror att de eventuellt kan göra större bilder än 1,25m bredd? Att det inte är negativet som via förstoringsapparat direkt belyser papperet, utan den digitaliserade filen via laserteknik kanske spelar mindre roll i sammanhanget? Skulle du däremot vilja göra en så pass stor bläckstråleutskrift tror jag det kommer att kosta, men den vanliga kemiska framkallningen av filen blir betydligt billigare. Hållbarheten vill jag inte uttala mig om, men då det är plastpapper och i grunden färgpapper lär den inte ha en chans mot en vanlig svatvit mörkrumskopia som tagits fram på rätt sätt.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Det är inte så dyrt faktiskt att skriva ut i detta format om man har rätt kontakter. Jag gör det ett par gånger i veckan på mitt arbete. På ett fotoliknande papper/folie så kostar det ungefär 495 kr/kvm plus moms givetvis... Vår maskin har maxbredd på 252 cm. Det finns större.... mycket större

Jag har faktiskt rätt svårt att förstå varför det promt måste vara på "gammeldags vis". Rent kvalitetsmässigt alltså. Känslomässigt förstår jag det fullt ut men när bilden väl hänger där på väggen så är det få som ser någon skillnad...... Ett annat problem är upplösningen. Det finns väl ingen film på den här sidan om riktigt storformat som klarar av en sådan förstoring. Det finns för den delen inte bland de digitala heller men där går det att på ett snyggt sätt interpolera upp bilden med ett bra resultat. Själv skriver jag ofta ut bilder i kanppt 1,4*2 meter tagna med min "futtiga" 12MP kamera
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det är inga problem med upplösningen vid förstoring av bilder från filmnegativ. Varken vid kopiering i mörkrummet eller vid utskrift/print av digitaliserat negativ. Georg Oddner hade t.ex sina småbilds 400 ISO-film bilder i storlek kring 2x3m för några år sedan (bläckstråleutskrifter) och det såg väldigt bra ut med fin kornkänsla i bilderna.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Fin kornkänsla ! Är det grynigheten? :)

Skämt å sido så vill jag minnas att man brukar påstå att ett 35mm neg motsvarar ungefär 11 MP. Tror jag såg detta i FOTO när de testade 1DS när den kom. 1DSmkII motsvarade en 6 x 4,5 neg. Rätt eller fel?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Fin kornkänsla ! Är det grynigheten? :)

Skämt å sido så vill jag minnas att man brukar påstå att ett 35mm neg motsvarar ungefär 11 MP. Tror jag såg detta i FOTO när de testade 1DS när den kom. 1DSmkII motsvarade en 6 x 4,5 neg. Rätt eller fel?
Tycker du då inte att det är märkligt att DET GÅR att skriva ut inscannade bilder/negativ i stl 2x3m från filmer som Tri-X m.fl 400 ISO filmer, förmodligen också pressade så att de är ännu grovkornigare än normalt? Och att det dessutom blir så bildmässigt snyggt att man ställer ut det på erkända foto- och konstsalonger som t.ex Tommarps Kungsgård (den största var visst 4x6m)? Kanske behöver du revidera din uppfattning om vad som är möjligt och vad en bra bild är för något och att korn kan vara snyggt?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Inte alls. Jag tvivlar inte ett dugg på ditt påstående. Har själv sett riktigt stora förstoringar så...och visst kan korn vara snyggt. Dock föredrar jag bilder utan. Men inte alltid. Det var en uppriktig fråga i ett ämne som jag inte minns helt klart....

Det låg ironi bakom mitt påstående om . Det tror jag att du ser om du tittar en gång till. En smiley brukar betyda ett skämt vilket jag för säkerhets skull skrev och förtydligade i raden efter

Jag brukar dessutom själv ofta göra det som enligt så många inte skall gå med en så pass "låg" upplösning som enbart 12 MP. Skriver ofta ut bilder i 2 x 1,4 meter trots den "omodernt lågupplösta" sensorn i min D700. Plåtade för den delen glatt på iso1600 med min D2X också trots att den var oanvändbar över iso 540 enligt många...

För att ytterligare spä på det hela så arbetar jag i ett företag som jobbar just med storformatprint och är således rätt van vid hur det kan se ut och hur originalen oftast ser ut. Dock är de alltid digitala numera. Vi skrev precis ut en vepa på 9,5 x 2,5 meter tagen med en 12MP kamera. Bilden stitchades ihop av 8 bilder från en 12MP kamera. Helt enastående vad häftigt det är.
 
Senast ändrad:

Jimfear

Aktiv medlem
Den enda möjligheten jag ser här om allt skall gå utan att röra vid en dator är att kapa ett mörkrum, på nån jävla vänster hissa upp förstoringsapparaten i taket och simultant belysa ett antal stora papper som är utlagda på golvet. Vet inte hur optiken på apparaten beter sig då den utsätts för det här dock... kan behövas lite fixande.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Originalen vid utskrift är väl alltid digitala (digitaliserad film,bild etc eller digitalt fotad fil)?
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Den enda möjligheten jag ser här om allt skall gå utan att röra vid en dator är att kapa ett mörkrum, på nån jävla vänster hissa upp förstoringsapparaten i taket och simultant belysa ett antal stora papper som är utlagda på golvet. Vet inte hur optiken på apparaten beter sig då den utsätts för det här dock... kan behövas lite fixande.
Man behöver inte hissa upp förstoringsapparaten utan man projicerar mot en vägg genom att vrida på förstoringsapparatens huvud. Pappret tejpar man upp mot väggen. Det exponerade pappret lägger man sedan på en spånskiva och man framkallar och fixerar med en svamp.
Spånskivan bör ha en tät list runtom så att inte vätskan rinner ut på sidorna.
Sköljningen kanske i ett badkar.
Det här är jobbigt och man kan ju inte göra processen i ett kök, kanske i en stor tvättstuga.

En digital utskrift känns enklare, fast det vill "jaffa007" ju inte ha.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Originalen vid utskrift är väl alltid digitala (digitaliserad film,bild etc eller digitalt fotad fil)?
Självklart men jag avser även hur bilderna är fångade. Dvs tagna på film eller med en sensor...

Nu är vi OT men jag kan faktiskt sakna tiden man hade i mörkrummet. Lukten och känslan av att se en blid växa fram där i halvmörkret. Även instängdheten där man stängde ute verkligheten. Jag hade ett mobilt mörkrum som normalt låg på vinden och packades upp i badrummet vid behov. Riktigt praktiskt. Hela utrustningen fick plats i en dedikerad väska och tog 10 minuter att sätta upp.... Ungefär som en resväska.

Och mycket riktigt så vred man huvudet på förstoringsapparaten 90 grader när pelarens höjd inte längre räckte till. På frågan om optikens kvaliteter så gäller samma sak för förstoringsoptik som för kameraoptik. Det finns kvalitet och det finns mindre bra prylar. Jag hade en rätt enkel Tjeckisk? förstoringsapparat men med ett riktigt bra objektiv. Har för övrigt den kvar. Fortfarande på vinden. Papper har jag i frysen :)
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
När proffskopia i Jönköping gjorde stora bilder förr så användes en förstoringsapparat som var placerad på räls och projektionen gjordes på vägg.
Om man satte upp flera papper eller ett jättepapper vet jag däremot inte.
Jag tror tyvärr att de inte har kvar den utrustningen.
Har för mig att den skrotades iom flytten för 5-10 år sedan.
Men fråga dem, skicka ett mail.
Lycka till
 

millhouse

Aktiv medlem
Okej, det här är planen, tanken är att familjen ska införskaffa sig ett familjefoto, ett GIGANTISKT familjefoto. Jag vill ha det analogt, Färg eller S/V, spelar inte så stor roll. Men, då skapas problemet att finns det fortfarande foto papper som är av den storleken? går det att framkalla? söker främst en tjänst som gör det för att göra det själv antar jag är ekonomiskt självmord. Och framkalla, inte scanna in sedan skriva ut, the real deal skare va.

Någon som har en idé? eller vet någon som gör stora förstoringar, behöver inte vara exakt 2x3 men det är en jäkligt stor vägg som tavlan ska upp på.
Som Erik är inne på så finns det förstorningsappareter som klarar att kopiera stor bilder Min Lpl 7454 klarar att göra 70 x 100 utan problem. Rent framkallnings mässigt så kan man använda sig av tex en Deville skål som klarar en bredd på 1,4 och upp till 10m meter lång. Den stora problemet är att idag få fram själva analoga fotopappret för dessa storlekar i Sverige, dock går det i utlandet.
Proformat i Umeå är ett företag som gör dessa storlekar,dock inte analogt.
 

styret

Aktiv medlem
Photax har flera papper i 1x10meters-rullar.

För att framkallningen ska bli ekonomiskt gångbar kan man skaffa ett kar som räcker till på bredden men som inte behöver vara mer än några decimeter på andra hållet. Sen skaffar man en assistent och så rullar man papperet igenom gång på gång, att bara vaska fram och tillbaka skapar lätt knäckar.

Eller skaffa ett stort rör där omkretsen överstiger papprets bredd. Rulla pappret och stoppa i det. Tejpa fast ena änden, och pressa ut pappret så det ligger läng med sidorna och sätt en tejp andra änden. Förslut röret i en änden, häll i kemi och förslut andra änden, rulla fram och tillbaka. häll ut kemin och i med fix, rulla. Till sist, ställ röret på högkant och stoppa i en slang för att skölja.

Gör MYCKET provexponeringar, det händer att maskinerna läcker så mycket ljus så du slöjar fotopappret vid såhär långa exponeringar.

Det är förbannat gött med stora bilder!
 

millhouse

Aktiv medlem
Photax har flera papper i 1x10meters-rullar.
För att framkallningen ska bli ekonomiskt gångbar kan man skaffa ett kar som räcker till på bredden men som inte behöver vara mer än några decimeter på andra hållet. Sen skaffar man en assistent och så rullar man papperet igenom gång på gång, att bara vaska fram och tillbaka skapar lätt knäckar.
Eller skaffa ett stort rör där omkretsen överstiger papprets bredd. Rulla pappret och stoppa i det. Tejpa fast ena änden, och pressa ut pappret så det ligger läng med sidorna och sätt en tejp andra änden. Förslut röret i en änden, häll i kemi och förslut andra änden, rulla fram och tillbaka. häll ut kemin och i med fix, rulla. Till sist, ställ röret på högkant och stoppa i en slang för att skölja.
Gör MYCKET provexponeringar, det händer att maskinerna läcker så mycket ljus så du slöjar fotopappret vid såhär långa exponeringar.
Det är förbannat gött med stora bilder!
Hej Pär.
Du har helt rätt om att Photax har rullar, med s/v papper. Slarvigt av mig, men möjligen för att jag inte uppfattade det var Kentmere och Foma. Köpte senast för färg i utlandet och då sa man på Photax att man inte levererar. Nå, väl...
Ditt tips om rör är helt klart en "höjdare". Som rör tänker jag faktiskt på dom PVC rör som används för dagvattenledningar med olika Ø och säljs på landet bygghandel.
 

stefohl

Aktiv medlem
Okej, det här är planen, tanken är att familjen ska införskaffa sig ett familjefoto, ett GIGANTISKT familjefoto. Jag vill ha det analogt, Färg eller S/V, spelar inte så stor roll. går det att framkalla? söker främst en tjänst som gör det för att göra det själv antar jag är ekonomiskt självmord.
Att alla som sysslar med detta kommersiellt har gått över till digital produktion beror ju på att det blir bättre kvalitet med betydligt längre hållbarhet till lägre priser. Jag känner inte till någon idag som har kvar sitt mörkrum med horisontalförstoringsapparaten på räls. Om du vänder dig till Crimson eller Förstoringsateljén eller något annat labb är det samma sak. Men om du accepterar högre kvalitet till lägre pris är 2 x 3 meter inga större problem http://www.profiler.nu/utstallningsproduktion/utsmyckning/

Stefan
 
ANNONS