Annons

Filminskning/Kvalite/Uppladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry L

Aktiv medlem
Jag tror jag har läst igenom hela forumet, mina manualer, böcker, osv, men förstår ändå inte. Jag redigerar bilderna så de bir kalasbra. Antingen som tif eller jpg. Sedan exportera och krympa filen(har prövat antingen direkt från raw, från tif. stor eller liten jpg) till den storlek som weben kräver, te.x 500 pix och högst 100kB, eller fotosidans 800kB och 1024 pix.
Men jag är så förbryllad över att kvaliten, främst skärpan, är så eländigt mycket sämre både när jag tittar på den hos mig och från websidan jag laddat upp till. Jag ser att en del av er gör detta på något bättre sätt. Hur gör ni ? Någon sorts liten "hemlighet", trix eller tweak måste väl finnas för att kunna åtminstone optimera kvaliten trots filens lilla format.
Henry L
 

Graal

Avslutat medlemskap
Bilden måste förses med oskarp mask efter att den nedskalats i pixels, annars blir skärpan luddig. Jag brukar ställa förminskningen på bilinerar (ist. för bicubic). Efter det skärper jag med radius 0,2 och ca 300-400%.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Det finns flera metoder som nämns ovan men du måste skärpa bilden efter att du skalat ner bilden. Skärpemetoden och dess inställningar måste också anpassas till den lilla bildstorleken. Skärper du med exakt samma inställningar som en fullstor bild blir det inte bra.
 
ANNONS