Annons

Regn skapar problem

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreaSJOSTROM

Ny medlem
Hej! Detta är mkn första tråd så jag hoppas att jag har postat rätt, jag fotograferar hästsport och främst fälltävlan, nackdelan med det är att jag inte kan styra när jag vil lfotografa regnar det så regnar det och man får då göra det böästa av situationen somnu i helgen tex när det växlade mellan sol och regn och man ser väldigt tydligt på bilderna också lämkar till 2 bilder som är tagna ett par minuter eftervarramdram för att visa skilnaden.

https://goo.gl/photos/PRZ3cFqNDWgRhGoU7[/URL]

Förstår att bilderna när det regnar inte kan bli lika bra som när vädret är på min sida men vil lgärna ha tips på vad jag kan göra för att få bilderna så bra som mörjligt trotts regn och "platt ljus"
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det blir ju hårdare kontraster i solljus och mer "färg" från skyn. Men platt och trist vet jag inte om regnbilderna är. Allt handlar om efterbehandlingen och att jobba upp rätt kontrast och färger. Finns ingen universallösning på det. Googla, Youtube, böcker. De flesta hemligheter till en bra bild (tekniskt) finns i efterbehandlingen. Ljuset är förstås också viktigt men inget som hindrar dig här.

Personligen föredrar jag mulet väder. Mjukare ljus är lättare att kontrollera. Både exponerings- och färgmässigt.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Efter att ha tittat på dina bilder tycker jag att det är svårt att säga att det är regnet det hänger på. Du har bra bild och mindre bra bild med regn och det samma med sol.

Tycker snarare att det är en fråga om exponering, bakgrund och placering i förhållande till ljuset,
Mycket av de hårda kontrasterna hade du ju sluppit om det bara varit lite "sämre" väder.
 

Josef430

Aktiv medlem
Regn eller sol spelar ingen roll!

Tycker jag i alla fall. Ofta är det mycket lättare att fotografera i mulet väder, då man slipper djupa skuggor och besvärliga högdagrar. Bilderna du hänvisade till skiljer sig inte så mycket beroende på olika ljusförhållanden. MEN bakgrunden, du måste tänka mer på bakgrunden. Den första bilden med ren bakgrund tycker jag står ut som mycket bättre än alla de övriga. Man kan justera mycket i sitt bildbehandlingsprogram, men bakgrund och skärpa måste man fixa vid fototillfället.
Lycka till i fortsättningen!
/Christer
 

lonian

Aktiv medlem
Hallå.
Nu vet jag inte vilken typ av kamera det är du har, men är det så att du fotograferar just nu i JPG och har möjlighet till att ändra inställningarna och fotografera i raw så kan du ta tillbaka mycket information och det underlättar efterredigeringen. Där kan du med lätthet rädda dina bilder med tråkigt ljus som de ser ut just nu. Lycka till!
 
ANNONS