Annons

Skillnad Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Håller just på att testa lightroom. Tror att det är CC varianten jag testar. Vill dock helst köpa lightroom 6. Är det någon som vet vilka funktioner som inte finns i 6:an?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Nu fick jag allt att fungera till slut.

Serienumret till min gamla version (4.4) som jag inte fick hjälp av den värdelösa Adobesupporten hittade när jag skulle registrera den gamla versionen (Hjälp, Registrera produkten). -Det gick dock inte att registrera "Får ingen kontakt med Internet" men jag kunde backa och såg då serienumret som jag behövde vid uppdateringen efteråt.

Dehaze-pluginen fungerar bra! Inlägg 20 i denna tråd. (Får dock ett fel-meddelande men det fungerar ändå trots Adobe säger det inte går).

Till slut. Man måste vara bra på att ljuga för att få jobb på Adobe verkar det som.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Dehaze pluginet är okänsligt. Är väl 10 steg upp till hundra eller? Dessutom är den endast global.

EDIT: Såg nu att de gjort ett riktigt plugin istället för mall, men ser fortf ut som det är globala förändringar.

/stefan
 

xerent

Aktiv medlem
Adobe har varit väldigt tydliga med att nya funktioner i Lightroom CC inte är tillgängliga för dem som köpt den fristående versionen. Om du kände till funktionen dehaze så har du läst om den i Lightroom CC. Adobe har definitivt inte försökt mörka den informationen. De har snudd på varit övertydliga.
Den fanns ju med i trial-versionen. När trialen tog slut så köpte jag licensen och då försvann funktionen. Sen att trialen kanske var på CC och inte på Lr6 är överkurs för en icke-expert. Jag kan bara uttrycka att jag kände mig lurad som konsument.
 

LenAndersson

Avslutat medlemskap
Lr 6 och win7 pro

Jag kör win 7 pro, och det fungerar perfekt. Då win 10 kom, uppgraderade jag till den, men DÅ började Lr krångla,och gjorde min bildredigering omöjlig ! Jag hade otaliga kontakter med windows support och Adobe support utan att komma någon vart med mina problem.
Jag backade då tillbaka till win7 , och allt funkade igen.....

Ett par månader senare gjorde jag en ny uppdatering till win 10 och räknade med att man från båda håll löst problemen.
Inte alls, efterca 2 månader med strul o Lr som "frös" och slutade fungera tvärt ,gav jag upp igen.

Avinstallerade hela windows o läste på en ren win 7 version igen, och på den vägen är det!

Lr fungerar klockrent, o alla andra program också, så JAG lär inte uppdatera OS igen förrän win7 möjligen dragit sin sista suck!

Jag kör även Elements, och Perfect Photo Suite 9,5 på denna dator.

Jag glömde tillägga att jag har en "köpversion" , dvs nedladdad version av Lightroom, inte CC !
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Så här köper du uppgraderingen:

Följ Alfins länk och gå ner i listan och tryck på "köp" vid Lr.

Välj uppgradering.
Välj vilken version du har idag.
Välj vilket språk du vill köpa (tex Svenska eller Engelska).

Välj "Lägg till i varukorgen"
Tryck på "Kassa"
Logga in Adobe-ID eller skapa om du inte redan.
Betala med tex Visa eller MC.

Klart.
var det inte adobe som (tappade) bort massa kortnummer? Är det säkert idag att betala med kort där? har dom gjort om sina rutiner?
 

martinot

Aktiv medlem
var det inte adobe som (tappade) bort massa kortnummer? Är det säkert idag att betala med kort där? har dom gjort om sina rutiner?
Jag vet att de i alla fal blev hackade och bestulna på användarnamn och lösenord. Så det tyder ju på att de inte har full koll på sin säkerhet (tyvärr är det få företag som har det). Normalt sparas däremot aldrig kreditkortsinformationen i samband med kontot, såvida man inte explicit begär att de skall sparas. Men även där så kan det ju ha gått snett (lite beroende på arktitekruten i e-handelslösningen som Adobe använder).

Jag använder själv kreditkort för att köpa resor, hotell och varor, men tar ju en risk och har någong gång tvingats byta kreditkort pga säkerhetsproblem. Men man skall vara medveten om att många företag inte har full koll på sin säkerhet, och att många kreditkortuppgifter kommer på avvägar varje dag.

Det har dock blivit lite bättre (eller den dåliga utvecklingen har iaf bromsats in) sedan Visa, MasterCard, med flera ändrade sina villkort för ca 6-8 år sedan och införde ny säkerhetskrav i form av PCI och PA-DSS. Det blev även fart på handlarna att ta tag i problemet när Visa och MC lade över den ekonomiska risken på handlarna när deras IT-system (och övriga säkerhetssystem) fallerade. Tidigare brydde sig inte handlarna fullt lika mycket när det enbart var kreditkortsföretagen och bankerna som tog den ekonomiska smällen. Nu när handlarna tar den själva så har de iaf ökat viljan och ansträningen på området, även om det i många fall är långt kvar till säkrare lösningar (helt säkert kommer det aldrig att kunna bli).

Det är ju alltid en risk att betala med kreditkort (och ännu mer så med vanliga bank/betal-kort) på Internet, så det är ju en avvägning emellan risk och bekvämlighet man får göra där (precis som alltid).

Sedan så finns ju en del olika produkter och säkerthetslösningar hos många banker man man skaffa (som andra postare i tråden nämnde i form av virituella och temporärara kreditkortsnummer för engångsbruk). Detta är ju något man kan titta på om man känner sig otrygg att handla på vissa sajter.
 
ANNONS