Annons

Laga trasigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helseth

Ny medlem
Hejsan.

Jag har ett Nikkor 50mm 1:8 som råkade åka i ett stengolv. Det funkar nästan som det ska förutom autofokusen inte vill fungera längre. Man hör att kameran försöker jobba men att det förmodligen blivit lite skevt så kameran inte orkar med det. Det går att ställa in fokus manuellt men man känner att det är mer trögt än innan.
Det är ju inget jättedyrt objektiv men känns synd att bara kassera när det inte verkar vara några andra fel på det.

Någon som vet hur man kan åtgärda detta själv alternativt om det är värt att lämna in för reparation?

Tacksam för svar.
 

PMD

Aktiv medlem
Man måste nog ta isär objektivet (lite eller mycket) för att se om det är ett fel man kan åtgärda själv.

Det framgår inte riktigt vilket objektiv det handlar om, så det är svårt att försöka gissa om en verkstadsreparation är meningsfull, men alla varianterna (tre?) av Nikkor 50mm f/1.8 är tämligen billiga, så jag lutar åt att det inte är värt att lämna till en verkstad.

Om det är ett billigt objektiv är det förmodligen billigare (eller åtminstone nästan lika billigt) att köpa ett nytt (eller ett välhållet begagnat), men i det fallet kan det ju vara lite kul att försöka reparera själv utan att ha press på sig att lyckas.
 

apersson850

Aktiv medlem
På grund av timpriserna för kvalificerade tekniker jämfört med produktionskostnaderna för enklare typer av objektiv kan det rent av vara billigare att köpa nytt, jämfört med att reparera.
Beror givetvis på vad som är trasigt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är inte värt att lämna in då ett fint begagnat ex kan köpas från 600 kr och uppåt. Felsökningskostnaden kostar troligen mer, för att inte tala om själva reparationen.
Skruva isär det själv om du har tålamodet. Det lär finnas filmer på nätet hur man skruvar. Med tur har något bara hamnat på sniskan utan att skadas. Har något däremot gått sönder kan det kanske vara svårt att hitta reservdelar.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om du nu ger dig på att plocka isär gluggen själv , se till att fota alla moment!
Jag har plockat isär två objektiv , och lyckats få ihop ett tack vare att jag fotade alla moment. Det andra objektivet ligger nu på en bricka i sina beståndsdelar utan att det finns en janne att jag får ihop det :-( .
Jag hade inte en aning om att det fanns så små skruvar.. :)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Om du nu ger dig på att plocka isär gluggen själv , se till att fota alla moment!
Jag har plockat isär två objektiv , och lyckats få ihop ett tack vare att jag fotade alla moment. Det andra objektivet ligger nu på en bricka i sina beståndsdelar utan att det finns en janne att jag får ihop det :-( .
Jag hade inte en aning om att det fanns så små skruvar.. :)
Vilket objektiv har du misslyckats med att få ihop?
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Om du nu ger dig på att plocka isär gluggen själv , se till att fota alla moment!
Jag har plockat isär två objektiv , och lyckats få ihop ett tack vare att jag fotade alla moment. Det andra objektivet ligger nu på en bricka i sina beståndsdelar utan att det finns en janne att jag får ihop det :-( .
Jag hade inte en aning om att det fanns så små skruvar.. :)
Jag känner igen det där, och då var det ändå inget avancerat objektiv jag plockade isär (ett trasigt Chinon 135mm). Det ligger också i beståndsdelar...
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Om vi bortser från kostnaden så låter det i mina öron att ditt objektiv har blivit skevt råkat ut för samma sak . Jag plockade isär det inge trasigt men börja att titta på delarna då såg man att själva stommen fått sig en känga och var nästa osynligt men dock skevt så lägg ingen energi på det köp ett nytt/beg istället . Det ska vara ett rätt dyrt objektiv om det ska vara värt o laga idag
 
ANNONS