Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)

Nelar

Aktiv medlem
Fisketur

Kamerna hängde med ikväll på en fisketur. Testade att ta bild på min fiskekompis vid elden, fick inte riktigt till det. Vilka inställningar skulle ni utgå ifrån vid den typen av bild?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Fisketur

Nelar skrev:
Kamerna hängde med ikväll på en fisketur. Testade att ta bild på min fiskekompis vid elden, fick inte riktigt till det. Vilka inställningar skulle ni utgå ifrån vid den typen av bild?
Om det skymmer, kombinera ljus från himmel, spegling i vatten och från elden.

Om det är mörkt, kombinera ljus från blixt och från elden.

För mycket ljus från blixten, förstör nog stämningen vid elden.

Vad blev det för fisk?
 

Nelar

Aktiv medlem
Re: Re: Fisketur

Sundvisson skrev:
Om det skymmer, kombinera ljus från himmel, spegling i vatten och från elden.

Om det är mörkt, kombinera ljus från blixt och från elden.

För mycket ljus från blixten, förstör nog stämningen vid elden.

Vad blev det för fisk?
Testade lite med blixt men det såg helskumt ut. Tror det blev skuggor av röken.
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Fisketur

Nelar skrev:
Testade lite med blixt men det såg helskumt ut. Tror det blev skuggor av röken.
På den första bilden utan blixt, så blir tonen aningen varm. Du kan eventuellt ändra vitbalansen åt lite kallare.

På den andra bilden, med blixt, som du har gjort, med motivet på ett bestämt avstånd. Laborera med bländare, för att dosera hur mycket av blixtljuset du önskar. Synka på första/andra ridå för att få med mer av ljuset från elden om så önskas.

Nu är ju bilderna redan tagna, så ta och kör de genom det förträffliga programmet Master 2 som levereras med kameran. Använd ATC-funktionen (Auto Tone Correction), antingen på AUTO, eller ställ in den på ca 70%, så att du lättar upp mellantonerna.

Är du erfaren på bildredigering vid datorn, ja då kan du redan fixa till det mesta i efterhand....
 

Bilagor

Nelar

Aktiv medlem
Tyvärr så kan jag inte så mycket om redigering så jag försöker få till det så bra som möjligt innan den ska in i datorn.

Fungerar stabilisatorn? Bilden nedan är tagen med 40-150mm objektivet och slutaren på 1s. Rätt så nöjd med skärpan :)
 

Bilagor

Hans-C

Avslutat medlemskap
Man kan inte öppna RAW-filerna med PS CS3?

herodes skrev:

Den medföljande Olympus Studio som för övrigt bara är en 30 dagars provversion tycker jag är en ren bedrövelse. Hoppas att det finns andra program att använda för raw konverteringen. Olympus Studio kommer jag inte att köpa i varje fall.

 

Knight Palm

Aktiv medlem
E-410/E-510 behöver ACR 4.1

Hans-C skrev:
Man kan inte öppna RAW-filerna med PS CS3?
E-410/E-510 behöver antingen Adobe Camera Raw 4.1 eller Adobe Lightroom 1.1.

Min E-400 klarar sig med ACR 3.6, vilket gamla PSE 3.0 klarar.

Ingen tredjeparts-konverterare har hittills visat sig vara bättre på att återge färger och detaljer än Olympus egna i Master och Studio. Bägge har nu en utmärkt Batch Procesing som gör att konverteringen efter en inledande sortering blir någorlunda smidig.

Vad som Master och Studio främst saknar är att kunna lägga jobb på kö, vilket Pixmantec's Raw Shooter Essentials så elegant kunde. Med dagens fler-kärniga processorer och multitrådning hos dito, vore det ju galant att ha.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Defish i Studio

henq skrev:
Det är nån skum distorsion i mitt senaste objektiv. Telecentriskt? Kanske inte...
Om nu distorsionen blir för mycket, så kan du ju försöka att köra en defish. Undrar om inte man måste modifiera Exif-filen först, för att Studio ska tro att det är ett ZD8mm att jobba på.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Re: Defish i Studio

henq skrev:
Jag testade Hemi och PTlens när jag fick gluggen. Kolla under fishey på http://picasaweb.google.com/henrik.lewander
Jag kikade lite på dina fisheye-bilder. Hur gillar du Peleng fiskögat? Det kräver både ett kreativt öga, samt hantverksskicklighet att få till något med en sån lins. Jag kommer ihåg några bilder på japanska dc.watch, när Olympus fisköge-glugg introducerades - porträttbilder på en japanska mitt ute i ett solrosfält - och han lyckades faktiskt riktigt bra med porträtten.

PT-Lens hade jag hört talas om förrut, Fisheye-Hemi Plug-In var däremot något nytt. Jag kollade in det senare och det ser ju riktigt intressant ut, för att räta upp bilderna.
 

henq

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Defish i Studio

Ja det är inte helt enkelt. I början blir man lite kär i själva fisheye-effekten (aka boing) som du kan se i albumet.

Utmaningen är att hitta vinklar där effekten ger nåt extra alternativt inte stör tycker jag. Kräver övning...

Folk i mitten av bilden som inte fotas för nära blir ganska normala. Men jag har inte tagit många "seriösa" peleng-bilder än, det är allt för roligt att använda effekten...

Tillräckligt skarp (har egentligen inte kontrollerat) och ett fantastiskt skärpedjup gör att det inte känns jobbigt med en manuell glugg. Ljusmätningen funkar också utmärkt.
 

Bilagor

henq

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Defish i Studio

BengtJohnsson skrev:
Ölandstoken med fotografskugga är RIKTIGT rolig.
hehe ja det är ett återkommande problem att inte få med kroppsdelar eller skuggan i bilden.

Hoppas det är växten som kallas ölandstok :)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Är det någon här som har sina bilder på MyFourThirds?

Den siten har tidvis haft väldigt långsam access, kvaliteten på inlagda bilder är ganska ojämn, men några av bilderna där är väldigt inspirerande.

Det finns även ett antal foto-reportage på denna site, som nu senast från det Olympus-sponsrade US Open, med ett antal fotos tagna med det bästa i Zuiko-väg. Kameran som användes var en E-510, som ju i dagsläget är det modernaste från Olympus.

Ref:
 
ANNONS