Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ät fotosidan avsiktligt virussmittad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola.L

Medlem
Provocerad?

Ska förklara vad jag menar och varför.

Så här har jag klarat mig i drygt två år utan antivirusprogg.

Uppdaterar browsern med buggfixar etc regelbundet.
Öpnnar givetvis inga mailbilagor som jag inte vet innehållet i,
Java o Javscript inaktiverat som standard. Gör bara undantag för sidor jag litar på och där det behövs.
Använder inte MS mailprogram, knappast heller IE.
Och nummer ett, en riktig brandvägg, gärna i hårdvaruform. Så slipper man ha nåt installerat annat än Windows egna möjligtvis.
Kunskap. Om vad som kan innebära en risk när jag surfar runt.
Laddar aldrig ner når à la Aftonhoran-så-trimmar-du-datorn-program etc.

Utan antivirusprogg så är min dator blixtsnabb trots att den är gammal.

Med kunskap om hur man ska bete sig kan man gå omkring tom i Rinkeby och Rosengård om nätterna utan att ta skada...
Rätt. Du listar precis det man skall betrakta som risk, och beträffande brandvägg så skall man givetvis hantera risken där snarare än i datorn. Tyvärr finns det alltid risk för zero-day virus och även brister i både brandväggar och protokoll. Själv kör jag Nod32 antivirus, som knappast tynger ner datorn och likväl har god detekteringsförmåga redan i http strömmen. Men som du säger, med ett felaktigt beteende kan du råka illa ut oavsett förebyggande åtgärder.

Beträffande patchning och buggfixar kan jag starkt rekommendera två gratisprogram: Secunia PSI och Belarc Advisor. Och givetvis i Windows; Windows Update på automatik dagligen.
 
ANNONS